خدمات پیشگیری از پوسیدگی دندان افراد زیر 14 سال رایگان است


سیدحسن هاشمی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه مرحله دوم طرح ملی وارنیش فلوراید که در مدرسه پسرانه حضرت مهدی(عج) منطقه 11 تهران و با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مرحله دوم طرح وارنیش فلوراید با همکاری آموزش و پرورش از امروز(چهارشنبه) برای هفت میلیون دانش آموز آغاز شد.
وی گفت: این طرح از دو سال پیش در مدارس کشور شروع شد و حدود 36 میلیون دانش آموز در 60 هزار دبستان چه در روستا و در شهرها معاینه شدند.
وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد این طرح در مقطع دبیرستان از امسال نیز شروع شود که تعداد دندان های پوسیده ایرانیان در آینده به حداقل برسد.
به گفته هاشمی، این طرح که برای دانش آموزان 6 تا 12 سال است، بسیار طرح گسترده ای است و کاری که در آن انجام می گیرد کار پیشگیری از پوسیدگی است و برای افراد زیر 14 سال هم نیز خدمات رایگان ارائه شده است.
وزیر بهداشت افزود: پرکردن و کشیدن و یا کارهای تخصصی در مراکز دولتی از جمله این خدمات است و وزارت بهداشت توانست در این دولت خدمات دندان پزشکی را در بخش دولتی گسترش دهد.
وی با بیان اینکه البته سهم دولت در گسترش این خدمات حدود 13 درصد است، گفت: این رقم از پنج درصد به 13 درصد افزایش یافته و معنای آن این است که هنوز نقش ما باید خیلی بیشتر از این گسترش پیدا کند.
هاشمی افزود: امیدواریم مردم خود مراقبت کنند، تعداد دندان های خراب ایرانیان خیلی بیشتر از کشورهای پیشرفته است و در این کشورها زیر سن 30 تا 45 تقریبا پنج دندان خراب وجود دارد اما در ایران بیشتر از 13 دندان آسیب دیده وجود دارد که باید مراقبت کنیم و مسواک بزنیم و بویژه برای فرزندان روزی دو نوبت توصیه می شود و حتما از خوردن مواد شیرینی به میزان زیاد پرهیز کنیم و اگر بچه هایمان استفاده می کنند، حتما مسواک بزنند.
وزیر بهداشت افزود: ما نیز باید مسواک بزنیم و بچه ها را تشویق کنیم و خیلی از پدر و مادرها هستند که دندان خراب ندارند و دلیل آن این بوده که آموزش صحیح داشته و از همان زمان که دندان شیری آنها افتاد از دندانهای خود مراقبت کردند و از 6 سال به بعد دندان سالم را مراقبت کردند.
وی گفت: زدن مسواک باعث می شود 45 درصد پوسیدگی اتفاق بیافتد و این یعنی پیشگیری از دندانها و از وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح وارنیش فلوراید تشکر می کنم.