افزایش تنوع روش های جذب نیروی تربیت معلم


با بیان اینکه بر اساس تصمیم هیات امنا‌ سه روش برای جذب نیروی تربیت معلم عنوان کرد: پذیرش از دیپلم برای کارشناسی، پذیرش فارغ‌التحصیلان کارشناسی برای اعطای گواهی صلاحیت معلمی و پذیرش از دیپلم به شیوه مشارکتی‌ با سایر دانشگاه‌ها موارد در نظر گرفته شده هستند.

 

وی با اشاره به اینکه روش آخر برای تربیت معلم نو‌ظهور است بیان کرد: امیدواریم برای پذیرش دانشجویان در سال 96 بتوان این طرح را عملیاتی کرد.

 

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: برای تدوین مقدمات این کار باید شیوه مشارکت، برنامه‌ریزی درسی و تعیین تکلیف برای صدور مدرک انجام شود و پس از طی این مراحل این طرح اجرایی می‌شود.

 

موسی‌پور گفت: هر دانشجویی که در رشته‌های تربیت معلم آغاز به فعالیت می‌کند باید از نظر تامین سرانه دانشجویی شرایط دانشگاه، تخصیص بودجه و چگونگی تشکیل کلاس‌ها وضعیت روشنی داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: در سراسر دنیا گونه‌های مختلفی از شیوه مشارکتی‌ با دانشگاه‌های دیگر برای تربیت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است اما در ایران برای تربیت معلم تاکنون چنین برنامه‌ای نداشتیم و باید زمینه‌های لازم آن فراهم شود.

 

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه چنانچه تا 5 ماه آینده بستر لازم فراهم شود تربیت معلم به شیوه جدید اجرا می‌شود گفت: بخشی از متعهد‌ین خدمت در آموزش و پرورش ذیل ماده 2 می‌توانند با روش مشار‌کتی تحت آموزش قرار گیرند و بر این مبنا این طرح را مورد توجه قرار دادیم.

 

موسی‌پور بیان کرد: مسائل کارآموزی‌ و کارورزی‌ بخش مهمی از حرفه معلمی بوده که باید به این مسئله نیز توجه جدی داشته باشیم و بحث دانش حرفه‌ای معلمی را با ایجاد مدلی اجرایی برای دانشجویان تبیین کنیم.

 

وی یادآور شد: در واقع مجوزی‌ پایه برای روش مشار‌کتی داریم که باید با تدارک برنامه‌های متناسب شرایط آن را اجرایی کنیم.