کوچ سن کنکور به دانش آموزان مقطع ابتدایی


در خصوص وجود تنوع مدارس در کشور و تاثیر آن بر روند نظام آموزشی کشور اظهار داشت: این تنوع به نظام آموزشی لطمه می‌زند و آسیب‌های روحی و روانی برای دانش آموزان و اولیای آن‌ها به همراه دارد.

 

وی ادامه داد: تنوع مدارس و آزمون‌های ورودی در نظر گرفته شده برای مدارس موجب شده تا کنکور از دوره متوسطه دوم به پایه ششم انتقال یابد و مسائل و درگیری‌های مربوط به تست‌زنی دانش آموزان را از سنین کمتر درگیر کند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه زمان دوره‌های تست‌زنی و فوق برنامه‌های بی‌فایده به سر آمده و باید برچیده شود، گفت: دانش آموزان با هرنوع ضریب هوشی و توانایی باید در یک جامعه زندگی کنند و دلیلی بر قرنطینه کردن وتفکیک کردن آن‌ها وجود ندارد و این مرزبندی در مدارس سال هاست که در جهان از بین رفته است.

 

 با اشاره به نظام آموزشی سایر کشور‌ها تصریح کرد: به عنوان مثال مدرسه‌ای در آلمان شامل هر گروه دانش آموزی اعم از نابغه تا استثنایی وجود دارد و با توجه به نوع اموزش‌ها و مهارت هایی که برای دانش آموزان درنظر گرفته شده است، اکنون جز برترین‌ها محسوب می‌شود. 

 

وی تصریح کرد: تقلیل انواع مدارس به یک نوع مدرسه کاملا آرمانی است و وجود مدارس غیردولتی در شرایط کنونی آموزش و پرورش برای رفع تنگناهای مالی نیاز است، اما نباید تنوع به گونه‌ای باشد که شاهد رشد قارچ گونه این نوع از مدارس باشیم.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به جای آنکه مدارس خاص را افزایش دهیم باید نوع آموزش‌ها در این مدارس بررسی و خدمات این‌چنینی برای دانش آموزان در تمامی مدارس دولتی ارائه شود در واقع باید مدرسه‌ای معمولی با خدمات برتر داشته باشیم و امکان رشد را برای تمامی گروه‌های دانش آموزی فراهم کنیم.

 

فلاحتی یادآور شد: کاهش تنوع مدارس نیاز به مدیریت جدی آموزش و پرورش دارد وباید به تدریج برای هماهنگی این کار تلاش شود که در چنین شرایطی قطعا رضایت بیشتر اولیا و دانش آموزان را هم در پی خواهد داشت.