چاپ 105 هزار کتاب در حوزه آسیب های اجتماعی برای مدارس ابتدایی


معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌ و پرورش گفت: نرم‌افزارغربالگری ۱۳ میلیون دانش‌آموز در حال نهایی شدن است تا بتوانیم دانش‌آموزان را رصد و درصورت مداخله مددکاری اجتماعی و آموزش‌های انفرادی انجام شود.

به گزارش ایسنا، مهرزاد حمیدی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره نوجوان سالم که در سالن همایش دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: امروز نگاه متوازن به تعلیم و تربیت جزء سیاست‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش، سند تحول بنیادین، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های مقام عالی وزارت آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: امروز معتقدیم سیطره آموزش و تمرکز باید بر بعد ذهنی و شناختی و بر پرورش و ورزش محدود شود و مدارس ما باید محل زندگی دانش‌آموز و توام با شادی و خاطره باشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در یک تعلیم و تربیت خلاق، پویا و مترقی مدارس، ما باید کاری کنیم که دانش‌آموزان از تعطیلی مدارس خوشحال نشوند.

وی  با بیان اینکه یکی از مباحث وزارت آموزش‌وپرورش درحوزه تعلیم و تربیت کشور این است که دانش‌آموز مشارکت و حضور فعال‌تری در برنامه‌ها داشته باشد تا تکاپو، یادگیری و یاددهی ماندگاری اتفاق بیفتد، گفت: امروز محبت مدرسه، ورزش و شادی در کف مدرسه زمزمه می‌شود به همین لحاظ تلاش بر این است که دانش‌آموزان در سطح وسیعی از رویکرد و رویداد ورزشی بهره‌مند شوند .

وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، زیستی بدنی و حرفه‌ای احساس می‌شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش به ایجاد رشد متوازن در دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: انسان تک‌بعدی به‌طور حتم با مشکل مواجه می‌شود.

وی به توصیه مقام معظم رهبری به جوانان به تحصیل، تهذیب و ورزش اشاره کرد وگفت: شهید مطهری نیز می‌فرماید انسانی به‌طرف کمال می‌رود که ابعاد وجودی او متوازن رشد کرده باشد.

حمیدی عنوان کرد: اگر ما المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای را سامان دادیم و 5 میلیون دانش‌آموز درون مدرسه باهم رقابت کردند برای این است که می‌خواهیم دانش‌آموز در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش از درون مدرسه احساس خوشی و شادابی کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید حس مدرسه در تک‌تک ما شکل بگیرد، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در ساختمان 10 طبقه وزارت آموزش‌وپرورش طرح‌ها را یک‌طرفه ارسال کنیم چراکه امروز باید حضور فعال و پایداری در مدارس داشته باشیم و حس مدرسه‌ای در ما ایجاد شود .

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش ‌و پرورش یادآور شد: تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می‌افتد نه در وزارتخانه و آموزش‌ و پرورش پس باید به مدرسه خدمت کنیم چراکه مدرسه کانون تحول، تعلیم و تربیت است.

وی با تاکید بر اینکه تمام مسائل ما باید مدرسه محورانه باشد، تصریح کرد: سیاست‌های ما مشارکت مدرسه محورانه و فراگیرانه است .

حمیدی ادامه داد: مسابقات قهرمانی دانش‌آموزان مدارس قهرمان شد که این یعنی نام و پرچم مدرسه به نمایندگی از استان در کشور اول شده است‌ .

وی افزود: با توجه به مدرسه محوری شدن مسابقات میزان مشارکت دانش‌آموزان دو برابر و کیفیت حضور نیز چندین برابر شد .

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه نگاه به تربیت‌بدنی یک نگاه سخیف است که باید این تغییر پیدا کند، اظهارکرد: تربیت از راه تکاپو و شرکت در فعالیت‌های جسمی و حرکتی حاصل می‌شود .

وی تصریح کرد: وفاق، سازگاری، کار کیفی، نظم و انضباط به‌صورت عملی و میدانی توصیه پذیر نیست چراکه این افعال تجربه کردنی و مهارت آموختنی است، برای همین ما تربیت و پرورش را به سمت مدرسه می‌بریم و می‌خواهیم دانش‌آموزان شاد باشند .

حمیدی به افزوده شدن درس مطالعات اجتماعی در پایه‌های ششم، هفتم و هشتم جهت آموزش مهارت‌های زندگی اشاره کرد و گفت: درس مدیریت خانواده و سبک زندگی دینی به برنامه درسی دانش‌آموزان کلاس یازده و دوازدهم اضافه شد.

وی بابیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی 105 هزار کتاب برای مدارس ابتدایی چاپ شد، اظهار کرد: معتقد نیستیم که در مدارس معلم خاص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم چراکه همه معلمان باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نقش داشته باشند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش ‌و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سه میم منزل، مدرسه و محله باید در کنار هم قرار گیرند.

وی گفت: نرم‌افزار غربالگری 13 میلیون دانش‌آموز در حال نهایی شدن است تا بتوانیم اطلاعات را به گونه ای داشته باشیم که دانش‌آموزان را رصد کنیم و اگر لازم است مداخله شود مددکاری اجتماعی، آموزش‌های انفرادی به‌ویژه در مناطق خطرپذیر را داشته باشیم.

حمیدی افزود: برپایی نمایشگاه ثابت و سیار، جشنواره نوجوان سالم از دیگر فعالیت‌هایی است که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود.