معرفی مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر


معرفی :

هدف‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ پلیمر تولید کلیه‌ محصولات‌ پلیمری‌ از قبیل‌ لاستیک‌، پلاستیک‌، الاستومر، رزین‌ و سایر مواد مورد نیاز صنعت‌ است‌. پلیمرها کاربرد پزشکی‌ نیز دارند. مثلا دندان‌ مصنوعی‌ و لنزهای‌ چشمی‌ همه‌ از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شوند. در کل می‌توان گفت که مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی،‌ فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک،‌ پلاستیک و کامپوزیت است.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

تبحر و تسلط کامل به دروس شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی و آشنایی به کار با کامپیوتر و برخورداری از توان و استقامت بدنی خوب و کافی برای ساعت‌های طولانی کار در آزمایشگاه که بخش اعظم تحصیل در این رشته را شامل می‌شود. توانایی کار تیمی، قدرت برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، توانایی انتقال مفاهیم به دیگران (مثل کارگران کارخانه یا مدیران ارشد) نیز از دیگر توانمندی‌های لازم است برای موفقیت در این رشته است .

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

کارشناسی ارشد در رشته‌های : مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ، مهندسی رنگ - صنایع رنگ، مهندسی پلیمر گرایش فرایند پلیمریزاسیون، مهندسی پلیمر گرایش نانو پلیمر، مهندسی علوم و فناوری چاپ و مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

بطورکلی می‌توان گفت که مهندسی پلیمر جزء معدود رشته‌هایی است که تمام فارغ‌التحصیلان آن در مقاطع مختلف، مشغول به کارند. زیاد بودن گرایش‌های این رشته از یک طرف و کاربردی بودن و روبه گسترش بودن آن در کشور ما از طرف دیگر، منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی خوب برای فارغ‌التحصیلان این رشته شده ‌است.بر همین اساس فارغ‌التحصیلان گرایش صنایع پلیمر نیز می‌توانند به مشاغل گوناگونی از جمله کارشناسی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، پژوهشگری و در کل فعالیت بعنوان مهندس پلیمر در مراکز دولتی و خصوصی ذیربط، روی آورند. کلیه صنایع بزرگ و کوچک تولید پلیمرها، صنایع تبدیل پلیمر نظیر صنایع لاستیک، پلاستیک، الیاف مصنوعی، رزین‌سازی، کفش‌سازی، چسب‌سازی، کامپوزیت‌ها و کاغذسازی، مراکز تحقیقاتی پلیمرها در دانشگاههای کشور، دفاتر مهندسین مشاور و واحدهای برنامه‌ریزی صنایع تولید پلیمر و وزارتخانه و سازمان‌های دولتی از این جمله اند .