20 درصد فضای آموزشی کشور توسط خیران ساخته می شود


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه حدود 20 درصد فضای آموزشی کشور توسط خیران ساخته می‌شود، گفت: در سال گذشته حدود 40 درصد تعهدات خیران کشور محقق شد.


به گزارش ایسنا، محمدتقی نظرپور 29 فروردین‌ماه در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حدود 80 میلیون خیر در کشور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در زمینه های مختلفی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بخش عمده‌ای از تعهدات خیرین این استان محقق شد، افزود: در سطح کشور تنها حدود 40 درصد از تعهدات خیران محقق شده است که امیدواریم با توجه به پتانسیلی که در مجموعه استان وجود دارد، با ظرفیت بیشتری از خیرین استفاده شود.

نظرپور با بیان اینکه لازم است با کمک خیران و وزارت آموزش و پرورش کاستی‌های فضای آموزشی را جبران کنیم، گفت: باید مدارس را از حالت خشت و گلی و غیر مقاوم خارج کرده و به مدارس مقاوم تبدیل کنیم که این مهم نیازمند مشارکت خیرین است.

وی تعهد خیرین کشور در سال گذشته برای ساخت فضاهای آموزشی را 900 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان تنها حدود 40 درصد آن محقق شد که امیدواریم در سال 96 تعهد خیرین به یک‌هزار میلیارد تومان برسد.

نظرپور مشارکت خیرین چهارمحال و بختیاری برای ایجاد فضای آموزشی را مطلوب دانست، و گفت: خوشبختانه در سال گذشته حدود 95 درصد تعهدات خیران استان محقق شده است.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی در سطح کشور، تصریح کرد: لازم است این پروژه‌ها که به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام باقی مانده‌اند، با مشارکت خیرین تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: امیدواریم بتوان حدود سه‌هزار کلاس درس را در سال جاری با کمک خیرین به نتیجه رسانده که این فرصت ویژه‌ای که بتوان بخشی از نیازها را جبران کرد.

وی با بیان اینکه حدود 20 درصد فضای آموزشی کشور توسط خیران ساخته می‌شود، گفت: این استان وضعیت مطلوبی در مشارکت خیران دارد.

وی با اشاره به تجهیز 130 هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی و سرمایشی در سطح کشور، گفت: 50 درصد باقیمانده در برنامه ششم توسعه تجهیز و نوسازی خواهند شد.

نظرپور با اشاره به نیاز کشور به 52 هزار کلاس درس، تصریح کرد: حدود 25 هزار کلاس درس در مناطقی که مسکن مهر ساخته شده، مورد نیاز است و ساخت حدود 25 هزار کلاس درس در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است که این اعتبار به برطرف ساختن بخش از نیاز به فضای آموزشی را مرتفع می‌کند.

نظرپور با تاکید بر ساخت و سازهای با کیفیت مدارس، تصریح کرد: در حال حاضر مدارس ماندگار کشور کمتر از 100 مدرسه است که این تعداد زیبنده کشور نیست. حدود 47 درصد مدارس در کشور که نیاز به تخریب داشتند، تخریب شدند.