تست زدن خوب، مستلزم تمرین مستمر است


آنچه باعث استفاده نکردن شما از این روش‌ها شده، اغلب اوقات کاربردی‌ نبودن آن روش برای داوطلبان است. خیلی‌ها معتقدند یک داوطلب در هیچ شرایطی نباید ترتیب سوالات و دفترچه را به هم بریزد، عده‌ای هم بر این باورند که استفاده از ابزار در جلسه آزمون مفید فایده واقع می‌شود، به این جهت روش‌هایی از قبیل دو خودکار یا امثال آن را ارائه می‌کنند.توجه کنید که همواره برای هر شخص بهترین روش، کاربردی‌ترین روش است.

 

بنا بر نظر اینجانب و با توجه به تجربیات سال‌های گذشته به دلیل آنکه هر داوطلب برای موفقیت در جلسه آزمون نیاز به کسب اعتماد به نفس دارد، بنابراین استفاده از روش زیر را برای موفقیت به شما توصیه می‌کنم:

 

۱ـ اگر در همه دروس توانایی یکسانی دارید، نظم دفترچه بهترین ترتیب پاسخگویی را برای شما معین می‌کند، یعنی ابتدا به سراغ ادبیات و سپس مابقی دروس بروید، اما اگر در بین دروس عمومی و یا اختصاصی احساس می‌کنید در یک درس تبحر بیشتری دارید، اول به سراغ آن درس بروید. انتخاب این درس از چند جهت برای شما مفید است:

 

اول: با حل سوالات صحیح بیشتر در ابتدای آزمون، براحتی می‌توانید اعتماد به نفس بالایی برای حل  سوالات دیگر، در آزمون کسب کنید.

 

دوم : به دلیل تسلط در این درس، شما حتما از سرعت بالاتری نسبت به بقیه دروس برخوردار هستید،  بنابراین خواهید توانست تا حدی زمان را برای سایر دروس صرفه‌جویی کنید.

 

۲ـ پس از انتخاب درس، به سراغ سوالات بروید، در ابتدا باید این ذهنیت را در خود تقویت کنید که قرار نیست همه سوالات را پاسخ دهید، ‌حتی داوطلبان ممتاز هم به برخی سوالات پاسخ نمی‌دهند، سپس تلاش کنید در کمترین زمان ممکن سوالات را در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کنید:

 

دسته اول: تست‌هایی هستند که به دلیل کثرت تمرین چه در کلاس درس و چه در حل تمرین برای  شما آشنا هستند و شما براحتی پاسخ آن‌ها را می‌یابید. پاسخ این تست‌ها را بلافاصله در پاسخ‌برگ وارد کنید و کنار آن سوال، در دفترچه سوال یک علامت که مشخص‌کننده پاسخگویی مشابه آن تست است، بزنید. مراقب باشید پاسخ تست‌ها را در پاسخبرگ اشتباه وارد نکنید. شما با انجام این فعالیت خواهید توانست بخشی از تست‌ها را حل کنید و اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه آزمون پیدا کنید.

 

دسته دوم: این دسته از تست‌ها برای حل‌کردن نیاز به قوت دارند، یعنی به اصطلاح وقت‌گیرند، اما شما  قادر به حل این سوالات هستید، کنار این تست‌ها هم علامتی متمایز با نشانه دسته اول بگذارید تا در مرحله حل تست فراموش نکنید این تست‌ها را حل کنید.

 

دسته سوم: تست‌هایی هستند که برای شما آشنا نیستند و به نظر می‌رسد برای حل، نیاز به وقت زیادی داشته باشند. کنار این تست‌ها هم علامتی متفاوت بزنید تا مشخص شود این تست جزو کدام گروه از تست‌ها به حساب می‌آیند. اکنون شما تکلیف خود را معین کرده‌اید، همه تست‌ها را یک‌بار خوانده‌اید و آن‌ها را دسته‌بندی کرده‌اید، برخی از تست‌ها را پاسخ داده‌اید و اکنون زمان آن رسیده است که به سراغ دسته دوم تست‌ها بروید. اگر شما جزو داوطلبان گروه متوسط هم باشید، با اعمال این روش حداقل ۵٠ تا ۶٠ درصد تست‌ها را می‌توانید پاسخ دهید.

 

اما توجه داشته باشید اجرای موارد فوق مستلزم رعایت برخی نکات است که عبارتند از:

 

۱ـ تست‌های ساده را پیچیده نکنید. یعنی اگر به راحتی به پاسخ یک سوال رسیدید، دنبال این نگردید که شاید اشتباهی رخ داده است و چرا به همین سادگی به سوالات پاسخ داده‌اید.

 

۲ـ هنگام حل سوالات محاسباتی به دنبال نوشتن فرمول‌های صورت مساله در چرکنویس و یا رسم شکل دوباره نباشید. این کار زمان زیادی از شما تلف می‌کند.

 

پس از هر ١۵ تست که جواب دادید، شماره سوالات را چک کنید که مبادا تست‌ها را جابه‌جا در پاسخبرگ وارد کرده باشید.

 

۴ـ در انتهای سوالات به دنبال سوالات حل شده که مطمئن از پاسخ درست آن‌ها هستید، نروید. این کار باعث می‌شود شما در حل دوباره سوالات به دلیل خستگی مفرط دچار اشتباه محاسباتی شوید و معمولا این اتفاق موجب اشتباه در پاسخگویی می‌شود.

 

۵ ـ‌ برخی سوالات در آزمون سراسری و آزاد غلط یا طولانی طراحی می‌شوند. در مواجهه با آن‌ها نهراسید. با آرامش به پاسخگویی آن‌ها بپردازید.

 

۶ ـ هر درس در کنکور دارای اهمیت است. بنابراین شما مجاز نیستید از زمان یک درس برای سایر دروس خرج کنید.

 

۷ـ در پایان آزمون و پس از پاسخگویی به سوالات چنانچه زمانی در اختیار داشتید و تمایل داشتید سوالات دسته سوم را پاسخ دهید، اولویت با درسی است که اهمیت بیشتری در آزمون دارد.

 

۸ ـ مراقب تعداد پاسخ‌های غلط باشید. اگر تعداد این پاسخ‌ها زیاد‌تر از حد مجاز باشد به ضرر شما خواهد بود.

 

۹ـ استفاده از روش تست‌زنی توصیه‌شده مستلزم تمرین مستمر است؛ بنابراین چنانچه تمایل به استفاده از این روش دارید، بهتر است در طول آزمون‌های آزمایشی آن را بیازمایید، ‌تا روش تست‌زنی را تمرین و بدانید از چه درسی شروع کنید که نتیجه مطلوب‌تری به دست بیاورید.

 

۱۰ـ اگر درسی را انتخاب و شروع به تست‌زنی کردید و متوجه شدید به هیچ یک از ۵ سوال اول نمی‌توانید پاسخ دهید، یکی از ۲ راه را انتخاب کنید:

 

راه اول: سریعا درس خود را تغییر دهید و به سراغ درس دیگر بروید، چرا که شما از لحاظ روحی دچار  آشفتگی شده‌اید و ممکن است این اتفاق موجب افت اعتماد به نفس شما شود و روی سایر سوالات تاثیر منفی بگذارد.

 

راه دوم: معمولا چینش سوالات در سال‌های اخیر از دشوار به ساده است، یعنی طراحان در ابتدا  سوالات مفهومی و دشوار‌تر را قرار می‌دهند و سپس سوالات متوسط و ساده را، بنابراین بهتر است به سراغ سوالات انتهایی بروید و پاسخگویی را از انتها آغاز کنید.باز هم اشاره می‌کنم انجام تمام فرآیند‌های بالا که منجر به نتیجه‌گیری شود، نیازمند حل تمرین به صورت مستمر است. در آخر توجه داشته باشید برای موفقیت در تمامی مراحل، دقت را باید چاشنی فعالیت‌هایتان کنید.