و اما حرف آخر،انتخاب رشته


همیشه از بزرگ‌ترا شنیدیم که زندگی زیاد فراز و نشیب داره و شاید شما هم در طول یک سال گذشته همه جوره این بالا و پایین‌ها رو احساس کرده باشید. این حرف یادتون باشه که کنکور تازه اولین قله زندگیه که نمی‌دونم چطور تونستی فتحش کنی. خیلی از داوطلبا بودن که وقتی کارنامه‌شون رو گرفتن اولش کلی ذوق‌زده شدن و احساس فتح همون قله بهشون دست داده ولی متاسفانه قدم آخر رو درست برنداشتن و با یک سری انتخاب‌های غیرعاقلانه و غیرهدفمند کار خودشون رو خراب کردن. می‌خوام بگم انتخاب رشته حرف آخره کنکوره. امسال خیلی چیزا رو برای اولین بار تجربه کردی، خیلی مسائل و مشکلات بودن که شاید با آزمون و خطا برات حل شدن، مواظب باش دیگه تو انتخاب رشته فرصتی برای آزمون و خطا نداری. شاید فاکتورهای زیادی تو انتخاب رشته‌ات دخالت داشته باشن که اجازه می‌خوام اونا رو با هم بررسی کنیم:

علاقه و ترجیح شخصی:بله. خیلی مهمه توی رشته‌ای درس بخونی که بهش علاقه داری و به قول بعضی از شماها عاشقانه دوستش داری. ولی آیا صرفا همین فاکتور عامل موفقیت در آینده است؟!!!

با یک نگاه ساده هم می‌شه تشخیص داد که باید چند بعدی به قضیه نگاه کنیم.

بازار کار و امکان شغل‌یابی:شاید مهم‌ترین فاکتور در انتخاب رشته در وضعیت کنونی جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی همینه. نسل امروز یعنی شماها، مسائل اقتصادی براشون خیلی مهمه. تکلیف آقایون که مشخصه چون شغل رگ حیاتی زندگی آینده‌شون رو تشکیل می‌ده. البته در مورد خانم‌ها هم بدون شک دیگه مطمئنم که همه دلشون می‌خواد بعد از اتمام تحصیلات هم صاحب شغل بشن و هم درآمد خوبی داشته باشن و به قول خودشون رو پای خودشون وایسن که خیلی هم خوبه.

پس تا اینجا دنبال رشته‌ای هستیم که یه مشکل اساسی توی زندگی که همون شغل و درآمده رو حل کنه و مطمئنا باید دوستش هم داشته باشی تا با علاقه تو اون رشته تحصیل کنی.

توصیه:اگه توی انتخاب رشته‌تون بین چند گزینه گیر کردید اولویت رو به رشته‌هایی بدید که عام‌پسندتره.یعنی تو ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی می‌تونید جذب بشید.

یه مثال:رشته‌ای مثل حسابداری رو در نظر بگیرید، شاید بشه گفت تمام ادارات و سازمان‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی هر چند هم کوچیک باشن تو چارت سازمانی خودشون یه حسابدار دارن پس این رو نشون میده که این رشته مقبولیت زیادی برای جذب داره.

بومی‌گری و انتخاب شهر:یکی از بحث‌های همیشگی ما مشاورا با شما و خانواده‌ها همین موضوع بوده. به طور کلی یادتون باشه سیاست کلی سازمان سنجش اینه که دانشجویان غیربومی کم بشن که البته خیلی هم درسته. اگه واقعا یه رتبه خیلی خوب آوردی که باهاش می‌شه تو شهرهای بزرگ و دانشگاه‌های مادر و توی رشته‌های تاپ درس خوند، بدون شک توصیه‌ام اینه که غفلت نکنی و دانشگاه خوب رو ترجیح بدی ولی اگه رتبه‌ات طوریه که نمی‌تونی دانشگاه خاص قبول بشی شهر خودت رو اولویت قرار بده. این یه واقعیته که دانش‌آموز تا امروز تو خونه خودش و در کنار پدر، مادر و اقوامش بوده و شاید طعم دوری از اونا رو نچشیده که این برای بعضی‌ها سخته. این رو هم در نظر بگیرید اگه تو شهر خودتون باشید، تمرکز برای مطالعه زیاد خواهد بود و انشاءالله می‌تونید توی آزمونای تحصیلات تکمیلی موفق‌تر عمل کنید.

توصیه‌های آخر:لطفا دفترچه شماره 2 رو کامل مطالعه کنید. لیست کاملی از رشته‌شهرهای مطلوب برای خودتون دربیارید. درباره چینش اونا متمرکز بشید و از مشورت گرفتن هم اصلا غفلت نکنید. سایت سازمان سنجش رو هر روز یکبار چک کنید و اگه اطلاعیه یا پیوستی رو اعلام کرد توی انتخاباتون دخالت بدین

 

محمد صمیمی