معرفی رشته مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ


معرفی :

امروزه 4 الی 5% از در آمد ناخالص دولت‌ها صرف خوردگی فلزات می‌شود. البته در ایران هنوز آماری در این مورد ارائه نشده است، اما "کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی" که زیر نظر "شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران" دایر شده است، معتقد است که از دیر باز یکی از معضلات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله‌ها بوده است.بدون شک پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا بخش مهمی از دروس این رشته در مورد پوشش‌دهی (یکی از راه‌های مبارزه با خوردگی) است. در کل دروس‌ گرایش‌ در دوره‌ کارشناسی‌ به‌ دو بخش‌ تقسیم‌ می‌شود. یک‌ بخش‌ در مورد سنتز مواد رنگزا است‌ که‌ کاربرد آن‌ در صنعت‌ نساجی‌، چاپ‌ و چرم‌سازی‌ است و بخش‌ دوم‌ پوشش‌دهی‌ است‌ که‌ روی‌ سطوح‌ فلزی‌ یا غیرفلزی‌ مانند پلیمرها، چوب‌ یا بتن‌ استفاده‌ می‌گردد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

دانشجوی رشته مهندسی پلیمر باید در دروس شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی قوی بوده و با نحوه کار با کامپیوتر نیز آشنا باشد. از طرفی چون در طول تحصیل زمان زیادی را در آزمایشگاه می گذراند، باید نسبت به مواد شیمیایی حساسیت نداشته، بیماری کوررنگی نداشته و توانایی کار  طولانی در آزمایشگاه‌ها را داشته باشد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

کارشناسی ارشد در رشته‌های : مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ، مهندسی رنگ - صنایع رنگ، مهندسی پلیمر گرایش فرایند پلیمریزاسیون، مهندسی پلیمر گرایش نانو پلیمر، مهندسی علوم و فناوری چاپ و مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ پلیمر گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌  می‌توانند در کارخانجات‌ رنگ‌سازی‌ بعنوان مهندس پلیمر به‌ تولید رنگینه‌های‌ مصنوعی‌ بپردازند.  هم چنین پژوهشگر، کارشناس / مدیر خرید و تدارکات  و کارشناس تحقیقات بازار از جمله مشاغلیست که فارغ‌التحصیلان می‌توانند با کسب اطلاعات تخصصی شغل مربوط، در آن مشغول بکار شوند .