زبان و ادبیات فارسی بیش از نیم قرن در دانشگاه سارایوو تدریس می شود


به گزارش ایرنا، «صالح فوچو» روز سه شنبه در ملاقات با «محمود حیدری» ایران را کشوری با تاریخ و فرهنگی غنی خواند و گفت: ما به روابط دوستانه بین ایران و بوسنی و هرزگوین افتخار می‌کنیم و اساتید کرسی زبان و ادبیات فارسی این دانشکده نیز در توسعه این روابط دوستانه سهم به سزایی داشته و دارند.
فوچو افزود: دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو نه تنها در بوسنی و هرزگوین بلکه در منطقه بالکان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی است که در آن زبان و ادبیات فارسی بصورت آکادمیک تدریس می شود.
وی ضمن قدردانی از زحمات سفارت جمهوری اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی و موسسه ابن سینا در بوسنی و هرزگوین در کمک به ترویج زبان فارسی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه ایران شرایط تقویت هرچه بیشتر کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو فراهم شود.
محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو نیز در این دیدار به غنای زبان فارسی اشاره و گفت: زبان فارسی زبان مفاهیم عالی انسانی و ادبیات کهن فارسی بیانگر ارزش های اخلاقی، دینی و فرهنگی است که در آن ارزش های مشترک تمام بشریت قلمداد می شود.
وی ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته در مسیر گسترش آموزش زبان فارسی در بوسنی و هرزگوین افزود: از گسترش مناسبات علمی و دانشگاهی بین دو کشور به ویژه دانشگاه سارایوو به عنوان معتبرترین مرکز آموزش عالی در بوسنی و هرزگوین استقبال می کنیم.
«نامیر کارا خلیلویچ» مدیر گروه زبان فارسی و «سید کاظم موسوی» استاد اعزامی وزارت علوم در ادامه این دیدار در خصوص فعالیت های گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشکده توضیحاتی را ارائه کردند.
«علی اصغر عامری» رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در بوسنی و هرزگوین که در این نشست حضور داشت نیز با بیان فرصت های پیش رو خواستار تقویت هرچه بیشتر کرسی زبان و ادبیات فارسی شد و برای همکاری هرچه بیشتر با دانشکده شرق شناسی اعلام آمادگی کرد.
همچنین «منیر درکیچ»، «جنیتا خاوریچ» و «احمد زیلزیچ» اساتید این دانشکده در این نشست نیز به ارایه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی کرسی زبان فارسی در دانشگاه سارایوو پرداختند و سپس بر ضرورت حضور دانشجویان و نخبگان ایران‌شناس بوسنیایی در کارگاه‌های دانش‌افزایی زبان، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در ایران و نیز حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای تامین کتاب‌ها و منابع مورد نیاز گروهای علمی زبان فارسی تاکید کردند.
دانشکده فلسفه و شرق شناسی دانشگاه سارایوو قدیمی ترین مرکز شرق شناسی در بالکان است که در سال 1951 میلادی تاسیس شده و بزرگترین دانشکده هم از نظر تعداد دانشجو و هم از نظر تعداد استادان در کشور بوسنی محسوب می شود.
دانشکده فلسفه و شرق شناسی دانشگاه سارایوو از شش گروه آموزشی تشکیل شده که یکی از این گروه ها ،گروه آموزش زبان های شرقی است که در برگیرنده کرسی های زبان فارسی، زبان ترکی و عربی می باشد.
در حال حاضر رشته زبان و ادبیات فارسی یک رشته کاملا مستقل بوده و شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می شود.