طرح نماد یک کار تیمی و در سطح ملی است


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، مهرزاد حمیدی بعدازظهر دوشنبه در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی (نماد ) که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ، افزود: شاهد پیشرفت اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی هستیم و طرح نماد زمانی شکل گرفت که تمام دستگاهها به این یقین رسیدند که پیشگیری بر درمان اولویت دارد.
بنابراین گزارش در این نشست که ابتدا نمایندگان دستگاه‌های حاضر به ارائه گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص پرداختند ، معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: انرژی خود را بر درمان و مقابله می گذاریم ، اما همه دستگاه ها به این نتیجه رسیده اند باید روی پیشگیری سرمایه گذاری کرد.
حمیدی گفت: از طریق نماد به دنبال ایجاد هم افزایی میان دستگاه‌ها هستیم ؛ زمانی که کار را شروع کردیم معاونت پیشگیری قوه قضاییه همراه شورا بود و پس از آن ائتلافی با حضور 9 دستگاه تشکیل شد و وزارت کشور و استانداران نیز به این مجموعه پیوستند.
وی افزود: تولیدات امروز نماد شامل 64 راهنمای آموزشی و 40 راهنمای غربالگری و 40 راهنمای مداخله می باشد که در مدت یکسال اخیر تولید شد.
عضو دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این نشست گفت: دانشگاه علوم بهزیستی طی یک سال گذشته به عنوان قطب علمی طرح نماد قرار گرفت و حدود 77 طرح بارگذاری شده روی سایت مربوطه در مدارس پایلوت را مورد استفاده قرار داد.
سیامک طهماسبی افزود: برای آحاد دانش آموزان نظام غربالگری و ارجاع دچار ضعف هایی است و دارای یک برنامه یکپارچه نیستیم، پس از استخراج مدل علمی تطبیقی حول محور پیشگیری خانواده محور از سوی دانشگاه تهران، سند ائتلاف و عمل با همکاری همه دستگاه‌ها تدوین شد و ارکان پروژه بلافاصله شکل گرفت.
مدیرکل پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه هم در ادامه با بیان اینکه طرح نماد مصوبه شورای عالی رفاه را دریافت کرده است و دارای بودجه خوبی در سال اول اجرا بود و در این رابطه پنج کارگروه موضوعی شکل گرفت که هر یک قرار است یک محور اساسی را پیگیری و تا پایان برنامه ششم توسعه این پروژه در تمام مدارس کشور مستقر شود.
محمد علی زنگانه گفت: در ابتد این طرح در 72 مدرسه از شش استان به صورت پایلوت انجام خواهد شد و سال آینده امیدواریم که در تمامی استانها تعداد محدودی مدرسه به فاز پایلوت اضافه شود تا پس از بررسی های تحلیلی و ارزیابی های لازم بتوان تا پایان برنامه ششم این طرح را به کل کشور تعمیم داد.
مدیرعامل بنیاد برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه برای پیاده سازی سامانه نماد طبق انتظارات کارگروههای مربوط، شرکت زیر مجموعه بنیاد برکت با اعتبار 15 میلیارد ریال در نظر گرفته است گفت: کار تولید نرم افزار شروع شده و تلاش خواهد شد قابلیت اتصال با سایر نرم افزارها را داشته باشیم .
نوروزی افزود: سامانه سنجش و پرونده سلامت دانش آموزان با این سامانه در ارتباط است. یک تحلیل داده ها و به عنوان دیتا سنتر از سوی ستاد امام در اختیار این بنیاد قرار گرفت.
مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه اطلاعات 18 هزار دانش آموز از 72 مدرسه در 6 استان وارد سامانه شد ، گفت: برای تمام این مدارس امکانات سخت افزاری خریداری شده و برای 10 مدرسه معین امکان ارائه مشاوره از راه دور با تجهیزات کامل فراهم شده است.