تاثیر قرآن از نگاه دانش آموزان اروپایی


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبر گزاری فارس، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام از روز گذشته و به مدت 5 روز در مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده است.

در این مسابقات، دانش‌آموزانی از قاره‌های مختلف با هم به رقابت می‌پردازند. به همین مناسبت با تعدادی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مسابقات به گفت‌وگو نشستیم تا از کم و کیف آموزش قرآن در مدارس کشورهای متبوع آنها باخبر شویم.

محمد فیروز 14 ساله، دانش‌آموز کلاس نهم از منطقه ریچمن ونکوور کانادا در خصوص «نحوه آموزش قرآن و جایگاه این کتاب آسمانی در بین دانش‌آموزان کانادایی»، اظهار داشت: در مدارس کانادا آموزش قرآن به صورت رسمی نیست؛ بلکه بنده قرآن را در خانه فرا گرفته‌ام و پدر و مادرم آموزش‌های مربوطه را به من ارائه داده‌اند.

ی در خصوص نحوه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران، افزود: مسجدی در شهر برلین آلمان فعالیت می‌کند و بنده به واسطه یکی از دوستان خود و از این طریق سفارت ایران با این مسابقات ارتباط گرفته‌ام.

نجم عبید پدر این دانش‌آموز کانادایی در خصوص میزان آزادی دانش‌آموزان کانادایی در فراگیری قرآن بیان داشت: در کانادا احترام زیادی به قرآن و سایر ادیان آسمانی می‌گذارند؛البته از دوران کودکی کار یادگیری قرآن به فرزندم را آغاز کردم و قرآن مانند نوری در خانه ما می‌درخشد.

عبدالله اصلانی دانش‌آموزی از کشور مقدونیه که در رشته حفظ قرآن در این مسابقات حضور دارد، مخاطب دیگر ما است و در خصوص اینکه آیا قرآن در مدارس مردمی به صورت رسمی آموزش داده می‌شود، اظهار داشت: در مدارس کشورم درسی به عنوان قرآن تدریس نمی‌شود، اما در مساجد جایگاه خوبی برای تدریس قرآن پیش‌بینی شده است.

وی متذکر شد: پدر و پدربزرگ بنده معلم قرآن هستند؛ضمن اینکه همه دانش‌آموزان علاقه‌مند تحت آموزش کمیته آموزش‌های اسلامی قرار می‌گیرند و دولت هیچ محدودیتی برای آنها قائل نیست.

هادی منذر دانش‌آموزی از کشور ایتالیا که در رشته قرائت در این مسابقات شرکت کرده است، با بیان اینکه در کلاس هفتم مشغول به تحصیل هستم، بیان داشت: آموزش قرآن را در منزل توسط پدرم و یک استاد از دوران کودکی آموخته‌ام.

وی در خصوص «میزان فعالیت‌های قرآنی در مدارس ایتالیا»، یادآور شد: در مدارس کشور ایتالیا اجازه یادگیری قرآن را به صورت رسمی نمی‌دهند، اما بنده یادگیری قرآن را از 5 سالگی فرا گرفته‌ام و شاهد تاثیرات زیاد آن در درس و زندگی روزمره خود هستم.

منذر گفت: یک بار در 9 سالگی به ایران آمدم و به دلیل آشنایی قبلی، توانستم از برگزاری این مسابقات آگاهی پیدا کرده و از طریق سفارت ایران در ایتالیا به این مسابقات آمده‌ام.

محمد ادریان دانش‌آموز 15 ساله از کشور اندونزی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن است که متذکر شد: در اندونزی در مدارسی خاص آموزش قرآن به علاقه‌مندان ارائه می‌شود که در این مدارس از بعد از نماز صبح تا ساعت 7 صبح و از بعد از نماز ظهر تا ساعت 5 و نیز بعد از نماز عشاء تا ساعت 8:30 شب، قرآن به دانش‌آموزان علاقه‌مند ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: در اندونزی والدین دانش‌آموزان دوست دارند که فرزندانشان حافظ قرآن شوند؛ چرا که آموزش قرآن نقش زیادی در موفقیت دانش‌آموزان به ویژه در درس خواندن آنها دارد و بنده دوست دارم در آینده یک عالم دینی شوم.

اندیکا پانگستر دانش‌آموز دیگری از کشور اندونزی با اشاره به اهمیت فراگیری قرآن در زندگی، تصریح کرد: با آموزش علوم قرآنی می‌توانیم به اخلاق و رفتار مناسب دست پیدا کنیم و از رفتار و کردار نامناسب دوری جوئیم. 

وی افزود: دوست دارم در آینده یک قاری بزرگ بین‌المللی شوم.

محمدنبی گلوف دانش‌آموز کلاس دهمی از کشور تاجیکستان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن است که بیان  داشت: در کشور تاجیکستان کلاسی به عنوان کلاس و درس قرآن نداریم بلکه علاقه‌مندان باید به صورت خصوصی قرآن را فرا گیرند.

وی با بیان اینکه از 6 تا 9 سالگی قرآن را توسط پدر خود و یکی از اساتید قرآنی فرا گرفته است، گفت: در کشورم دانشگاه اسلامی داریم که در آنجا علاقه‌مندان علوم قرآنی را فرا می‌گیرند.

خام زلیخا زلیخا 13 ساله، دانش‌آموز اول دبیرستان از اندونزی گفت: مدارس در اندونزی به صورت دولتی و خصوصی است و آموزش قرآن در مدارس دولتی صورت نمی‌گیرد و آموزش قران را در مدارس خصوصی دنبال می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: در اندونزی برخی خانواده‌ها به قرآن اهمیت زیادی می‌دهند، اما عده‌ای دیگر فقط در موارد خاصی قرآن می‌خوانند.

زلیخا یادآور شد: پدرم معلم قرآن است و بنده از 4 سالگی شروع به فراگیری قرآن کرده‌ام و چند بار در مسابقات ملی حائز رتبه شده‌ام.

کفلیه بتول، مربی این دانش‌آموز اندونزیایی نیز اظهار داشت: بنده در مرکز جامعه‌المصطفی قم درس خواندم.

وی ادامه داد: در مرکز آموزشی خود در اندونزی به دانش‌آموزان از سن 5 سالگی تا رسیدن به دانشگاه قرآن را آموزش می‌دهیم و در این مرکز، 232 دانش‌آموز را تحت آموزش قرآن قرار داده‌ایم.

مهدی عبرتی، دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان و نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن، اظهار داشت: 16 ساله و متولد روستای پیش‌کنار از توابع شهر رشت هستم.

وی ادامه داد: از 9 سالگی آموزش قرآن را ابتدا توسط پدرم آموختم و بعد از آن، از اساتیدی مانند استاد اسماعیل‌پور بهره گرفته‌ام و روزانه 3 تا 4 ساعت را صرف آموزش قرآن کرده‌ام.

عبرتی یادآور شد: در مسابقات قران کریم دانش‌آموزان  کشور در سال گذشته، رتبه نخست را کسب کردم؛ضمن اینکه از طرح آموزش اسوه ویژه قاریان نوجوان نیز بهره لازم را برده‌ام. 

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن در خصوص «میزان تاثیرگذاری قرآن در زندگی فردی و اجتماعی»، خاطر نشان کرد: حفظ قرآن باعث تقویت حافظه انسان می‌شود و کسی که قرآن را حفظ می‌کند، فراگیری مطالب برای او بسیار آسان‌تر است؛ ضمن اینکه قرآن باعث آرامش ذهن و روح انسان می‌شود.

وی با انتقاد از برخورداری نامطلوب برخی مسئولان آموزش و پرورش با دانش‌آموزان فعال در علوم قرآنی تاکید کرد: بعضی اوقات کم توجهی زیادی از سوی مسئولان به قاریان قرآن می‌شود و بهای لازم به ما دانش‌آموزان داده نمی‌شود. 

عبرتی با اشاره به مصادیق کم‌توجهی به دانش‌آموزان قاری قرآن از سوی برخی مسئولان آموزش و پرورش یادآور شد: برای نمونه؛ وقتی یکی از مسئولان این وزارتخانه در مراسمی حضور پیدا می‌کند و از ما برای قرائت قرآن دعوت می‌کنند؛ فرصت بسیار محدودی به قرائت قرآن اختصاص داده می‌شود و در حین اجرا نیز بارها تذکراتی مبنی بر زود تمام کردن قرائت قرآن به ما داده می‌شود که این یک نوع بی‌توجهی به امر تلاوت قرآن است. 

سیدمحمد حسینی‌پور دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان و نماینده ایران در رشته حفظ قرآن در این مسابقات نیز بیان داشت: از استان سمنان و شهرستان دامغان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مسابقات شرکت کرده‌ام.

وی اضافه کرد: پدرم از اساتید به نام قرآن استان سمنان است و بنده نیز از دوران کودکی آموزش قرآن را فرا گرفته‌ام؛ ضمن اینکه مادرم در دوران 9 ماهه بارداری، 9 بار قرآن را ختم کرد؛ ضمن اینکه در این مدت ادعیه‌های مورد تاکید را نیز تلاوت می‌کرد، اما به صورت حرفه‌ای از 4 سالگی آموزش قرآن را زیر نظر پدرم و استاد حسین اوحدی فرا گرفته‌ام.

حسینی‌پور در خصوص «میزان تاثیرگذاری قرآن در زندگی فردی و اجتماعی خود، متذکر شد: انس با قرآن وسیله‌ای برای عبور از سختی‌های زندگی است و در بزنگاه‌ها کمک بسیار خوبی به انسان می‌کند و هیچ شکی ندارم که هرچه در زندگی به دست آورده‌ام از دولت قرآن است. 

این حافظ برگزیده کشوری خاطر نشان کرد: آموزش قرآن هیچ تاثیر منفی در فراگیری دروس دیگر مدرسه نداشته است؛ بلکه باعث ایجاد انگیزه و نشاط شده است و دلیل آن این است که سال گذشته شاگرد اول رشته انسانی در دبیرستان بوده‌ام. 

وی با انتقاد از نحوه برخورد برخی مسئولان با حافظان و قاریان قرآن تصریح کرد: اگر یک دانش‌آموز تنها یک بار در جلسات قرآن با گوش جان شرکت کند، شیرینی و حلاوت قرآن را می‌چشد و اگر این روند حضور در جلسات قرآنی ادامه داشته باشد، این دانش‌آموز هیچ وقت از قرآن جدا نمی‌شود.

حسینی‌پور با اشاره به کمبود امکانات آموزش قرآن،خاطرنشان کرد: از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم به قول‌های خود در این خصوص عمل کنند؛ چرا که بارها با مسئولان استانی و کشوری در خصوص دغدغه‌های قرآنی صحبت کرده‌ایم، اما نتیجه مطلوبی نداشته است.

این حافظ برگزیده کشوری تاکید کرد: اگر ما ادعای ام‌القرایی جهان اسلام را داریم، باید در عمل نیز این ادعا نمود داشته باشد؛ ضمن اینکه شخصیت انسان در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و در اسلام بر پرورش و آموزش تاکید شده است، اما در نظام آموزشی ما، اولویت اول آموزش است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به مسئله پرورش اخلاق در دانش‌آموزان یادآور شد: صرف برگزاری مسابقات قرآن تاثیر زیادی ندارد؛ بلکه باید در کتب درسی و سرفصل‌های آموزشی و پرورشی قرآن را جای دهند ؛چرا که در قرآن ابتدا بر موضوع تزکیه تاکید شده است و بعد تعلیم و آموزش؛ در نتیجه باید موضوع پرورش را پررنگ‌تر کنیم.