رشته مهندسی خط و سازههای ریلی که از نظر ماهیت مشابه رشته مهندسی عمران میباشد، به بحث سازههای مختلف در راه آهن از قبیل پل، تونل، خط و تاسیسات زیر بنائی آن و ایستگاه می پردازد. دانشجویان این رشته علاوه بر دروس تخصصی رشته عمران دروس تخصصی در زمینه آشنائی، تحلیل و طراحی خط و سازههای ریلی و اجزا آنها را می آموزند. هدف رشته مهندسی خط و سازههای ریلی تربیت مهندسانی است که بتوانند در زمینه طراحی، ساخت، اجرا، نگهداری و تعمیر خطوط و سازهها و تاسیسات زیر بنائی از قبیل پلها، تونلها، ایستگاههای مورد نیاز راه آهنهای شهری و بین شهری فعالیت نمایند. دانشجویان این رشته ویژگیهای خاص سازههای مختلف ( از قبیل تونل، پل و ... ) در شبکههای راه آهن شهری و بین شهری و مترو را آموزش می بینند. این رشته مهندسی از جهاتی با رشته مهندسی عمران شباهت دارد و میتوان گفت این رشته بر بستر رشته مهندسی عمران قرار گرفته است به گونه ای که دانشآموختگان این رشته تسلط کافی برزمینههای تخصصی مختلف در رشته عمران خواهند داشت.
دانشجوی سازههای ریلی باید سختکوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی کار در هر شرایطی را داشته باشد. چون کار اصلی یک مهندس خط و ابنیه در بیابان، دشت، کویر و کوهستان است و فردی که وارد این رشته میشود باید به کارهای اجرایی علاقهمند باشد.
کارشناسی ارشد در رشتههای : مهندسی ماشینهای ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، کنترل و علائم، مهندسی خطوط راه آهن و مهندسی راه آهن برقی
بازار کار مهندسی خط و سازههای ریلی مانند مهندسی ماشینهای ریلی است با این تفاوت که فارغالتحصیل این رشته میتواند علاوه بر صنعت راهآهن، موقعیت شغلی یک مهندس عمران را نیز داشته باشد.