روزجهانی دختران وفناوری اطلاعات در تهران


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از دانشکده فنی شریعتی صبح یکشنبه برای سومین بار این دانشکده میزبان برگزاری 'رویداد بین المللی روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات' بود.
اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) آخرین پنجشنبه ماه آوریل را به عنوان روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات معرفی کرده است.
در این مراسم فاطمه مهاجرانی ریس دانشکده شریعتی با اشاره به شعر فردوسی بزرگ، توانا بود هرکه دانا بود، گفت: نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهد. از آنجایی که یکی از مسیرهای رو به رشد IT می باشد، اگر دانایی دختران را در این زمینه افزایش دهیم، اتفاقات خوبی حاصل خواهد شد.
وی موضوعات کارگاه های امروز را را حول محور ظرفیت زنان و ظرفیت ICT در کل دنیا دانست و با خواندن شعر مشهور ژاله اصفهانی، زندگی صحنه یکتای توانمندی ماست اظهار داشت: یادمان باشد موظفیم از فرصت های اینچنینی استفاده کنیم.
مرتضی براری معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سخنران این مراسم گفت: این وزارت آمادگی دارد در حوزه های تولید علم و ثروت با مراکز علمی و دانشگاهی همکاری مشترک داشته باشد
وی تصریح کرد: از همین تریبون اعلام می کنم ما آمادگی امضای تفاهم نامه و همکاری با دانشکده شریعتی( که بسیار در این امر توانمند است) در زمینه جریانات ICT را داریم.
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات با اشاره به نوع کسب و کارهایی که امروز شکل گرفته، خلق ثروت را در جامعه به اشکال مختلف تببین نمود و خاطر نشان کرد: امروزه با تولید یک نرم افزار می توان به تولید ثروت پرداخت. به تعبیر دیگر امروزه کسب و کار حول محوریت دانشگاه ها می چرخد و به عنوان مرکز استعدادیابی نسل جوان نقشی بسیار مهم می تواند ایفا نماید.
وی ادامه داد: مهمترین محور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نیروی انسانی ماهر و متبحر است. این همان خواسته مهم ماست که امیدواریم نقطه شروع آن که به خوبی از دانشکده شریعتی شروع شده به سایر مراکز دانشگاهی اشاعه پیدا نماید.
براری اقتصاد کنونی کشور را مبتنی بر خلاقیت ارزیابی کرد و پیش بینی برنامه ششم توسعه را در این امر بیش از سه برابر دانست و آمادگی اعلام برآورد سهم دانشکده توانمند شریعتی را بیان نمود.
ایشان در پایان تاکید کرد: امیدواریم با توجه به نسل چهارمی بودن نسل دانشگاهی ما، اقتصاد در این حوزه مردمی تر شده و با کمک نسل جوان، کمیته مشترک بین وزارت ارتباطات و دانشگاه های کشور ایجاد کنیم.
پس از پخش کلیپی از روند برگزاری این همایش بین المللی طی دو دوره در دانشکده شریعتی، عبدالرضا بهادری فرد معاون اعتبار بخشی و توسعه فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات در سخنرانی خود، حضور زنان در عرصه کار و فعالیت را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم بندی نمود و حضور دوره دوم را به همراه عقب گردی کوتاه از سوی خود جامعه زنان عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود این روند رو بهبودی برود.
وی افزود: سنگ بنای توسعه در خانواده با زنان شکل می گیرد. این تجریه را می توانم در اجرای برنامه رادیو اقتصاد برای شما بیان کنم که بیشتر تماسی که با این بخش رادیویی داشتند زنان بودند. زنانی که می توانستند همراه با حوزه ICT کارهای بزرگی انجام دهند.
بهادری فرد مهمترین دغدغه دولتمردان را در برنامه ششم توسعه، زنان و توسعه اقتصادی عنوان نمود و از این قشر خواست تا خود را با حضور پررنگ تر نشان دهند.
ادامه برنامه با برگزاری پنل تخصصی با موضوع 'زنان در مهندسی، فرصت ها و چالش ها' با مدیریت آزاده داننده رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران اطلاعات بهاران، نائب رییس سابق نظام صنفی رایانه کشور همراه بود.
در این پنل، فاطمه مهاجرانی، سودابه رادفرد، معصومه نصیری کناری ، سمیرا کوشکستانی و مهرداد قلی زاده هرکدام دقایقی به بیان تخصصی در مورد فرصت ها ، راهکارها، چالش ها و تهدیدهای موجود در عرصه زنان و فناوری اطلاعات پرداختند.

در چند سال گذشته بر اساس آمارهای بین المللی زنان جهان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور فعالی نداشته اند این باعث شده تا سازمان های مختلفی برای حمایت از زنان در عرصه تکنولوژی تشکیل شود.
در ایران با وجودیکه تعداد فارغ التحصیلان رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 50% زنان هستند ولی فعالیت آنها نسبت به مردان در این حوزه کم رنگ تر است.