گفت وگو با مهندس علیرضا مزرعتی مدیر تالیف


                                 به بهانه پانزدهمین سالگرد تاسیس انتشارات بین‌المللی گاج با یکی از مدیران این انتشارات گفت و گوی کوتاه و خواندنی داشتیم. علیرضا مزرعتی یکی از مدیران تالیف این انتشارات است. او بیش از 11 سال است که در این انتشارات فعالیت دارد و در بخش‌های مختلف کار کرده است:

نظر شما در مورد فعالیت انتشارات گاج بعد از 15 سال چیست؟

به نوبه خودم پانزدهمین سال تاسیس این انتشارات بزرگ را به همه دوستداران و همراهان همیشگی گاج تبریک می‌گویم. به نظر من با شروع فعالیت گاج بازار نشر کشور متحول شد. نشر به عنوان یک صنعت فرهنگی معرفی شد. تبلیغات برای کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی معنا و مفهوم پیدا کرد. روش توزیع کتاب از حالت سنتی خارج شد. خدمات پس از فروش برای کتاب تعریف شد. تیراژ کتاب افزایش قابل توجهی پیدا کرد. هر جا که دانش‌آموزی باشد به احتمال زیاد کتابهای گاج هم هست چرا که 60 درصد ]شاید هم بیشتر[ دانش آموزان کشور از کتابهای گاج استفاده می‌کنند. البته اگر شایعاتی که همیشه برای مجموعه های موفق وجود دارد بگذریم نقدهایی هم هست که مربوط به برخی از محتواهاست، تلاش و برنامه ما این است که اصلاحات لازم را در پروژه‌ها لحاظ کنیم که انشااله بزودی جامعه آموزشی کشور شاهد این تحولات بزرگ خواهد بود.

از برنامه‌های آینده گاج در حوزه کتاب اطلاعاتی دارید؟

سیاست‌گذاری مدیریت انتشارات در پروژه‌های آینده مبتنی بر بروز رسانی محتوا در پایه‌های مختلف تحصیلی و حداکثر استفاده از فناوری و تکنولوژی در آموزش است. هدف ایشان استقرار آموزش مفهومی، معناگرا و تعاملی است. البته یکی از علاقمندیهای ایشان از زمان تاسیس انتشارات این بوده که یک نظام آموزشی عدالت‌محور و فراگیر در سراسر کشور ایجاد شود و دسترسی به منابع آموزشی با کیفیت بالا به صورت ارزان یا حتی رایگان برای دانش‌آموزان و دانش‌دوستان فراهم شود که تجلی این نگاه در راه‌اندازی پرتال اینترنتی دکتر آی کیو (DRIQ) قابل مشاهده است. در واحد تحقیق و توسعه دائما نیازهای دانش‌آموزان را رصد و سعی می‌کنیم تئوریهای نوین آموزشی و حتی روانشناسی را به کار ببریم تا بهترین منابع در اختیار آنها قرار گیرد. این دغدغه‌ی خاطر اوست. وقتی می‌گوید: "ما در تولید کتاب آن‌گونه که انتظار داریم و با تصور اولیه از محتوا که به آن خوبی و گستردگی باشد هنوز نیمی از راه را رفته‌ایم". متوجه می‌شوم کار سختی در پیش داریم.

نظر شما در مورد موسس این انتشارات آقای جوکار چیست؟

نمی‌خواهم وارد جزییات شوم اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگویم گاج نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای رقبای خود نیز مفید بوده است. شاید کسانی که هیچ شناختی از موسس این مجموعه ندارند تصور کنند کمی اغراق‌آمیز سخن می‌گویم اما این یک واقعیت است. به نظر من ابوالفضل جوکار موسس این انتشارات یکی از بزرگترین، باهوش‌ترین و جسورترین افراد در حوزه کتاب است. او بیش از هر ناشر دیگری در مرکز توجه بوده و هست. نمایندگی‌ها و همه آنچه گاج نامیده می‌شود همه زیر نظر یک نفر فعالیت می‌کنند و آن ابوالفضل جوکار است. مردی 40 ساله که مرکز توجه ماست و آنچه او می‌گوید برای ما اهمیت دارد، گوش کردن به او کمک بسیاری در کار به ما می‌کند. این فوق‌العاده است که ما در شرکتی هستیم که چنین موفقیتی و چنین مدیری دارد. این لذت‌بخش است که ما دائما در حال یادگیری و پیشرفت هستیم. فکر می‌کنم این طرز فکر صرفا یک برداشت شخصی از محیط کار من نیست، در این مجموعه بیش از 500 نفر به صورت مسقیم و بیش از 1000 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند که اگر با تک تک آنها صحبت کنید همین حرف را خواهید شنید. امیدوارم روزی با بیش از 100000 پرسنل همه در خدمت نظام آموزشی کشور باشیم. و این چیزی است که به این شخص و ایده‌اش ارزش داده است و ما هم به آن افتخار می‌کنیم.

در حال حاضر کدام کتابها را راهبری می‌کنید و چه ویژگی دارد؟

من در بخش سری کتابهای "دور دنیا در 4 ساعت" در حال انجام وظیفه هستم. این کتابها حاصل زحمات همکار عزیزم آقای مهندس محمد جوکار بود که در حال حاضر سرپرستی این واحد به عهده من است. معمولا نتیجه‌ی کنکور داوطلبان پایین‌تر از حد انتظار آن‌هاست، مواردی مانند عوامل محیطی در این زمینه بی‌تاثیر نیست و البته جدید بودن بعضی تست‌ها نیز از عوامل مهم این مسئله است. مسلما اگر داوطلب این امکان را داشته باشد که پیش از کنکور چند بار آن را تجربه کند، تمهیداتی برای فائق آمدن بر این معضلات می‌اندیشد. با این کتاب این امکان برای داوطلبان فراهم شده تا این عوامل بازدارنده را یافته و راهکاری برای غلبه بر آن‌ها پیدا کنند. دور دنیا جایی است برای سنجش همه‌ی داشته‌ها و راهی است برای آمادگی در همه‌ی آزمون‌ها.

در جلد پاسخ این کتاب کوشیده‌ایم به همه‌ی سؤالات، به درستی و با دقت علمی بالا پاسخ دهیم و هیچ‌گونه ابهامی برجا نمی‌ماند. علت انتخاب یا ترجیح گزینه‌ی صحیح و دلایل رد دیگر گزینه‌ها بررسی شود و دام‌های تستی و مشابهت‌های زیبنده معرفی و گوشزد شود. در تشریح پاسخ‌ها گروه مؤلفان گاج همه‌ی ظرفیت‌های مجموعه را به خدمت گرفته تا بهترین‌ها نوشته شوند و دقت، پایمال سرعت نگردد، دشوارترین‌ها را به ساده‌ترین زبان آورده‌ایم و از کنار ساده‌ترین‌ها هم به سادگی عبور نکرده‌ایم. این کتاب ها در دو جلد سوال و پاسخ جداگانه شامل دروس عمومی، تخصصی ریاضی، تجربی و انسانی تقدیم داوطلبان عزیز شده است.

آیا فعالیت شما محدود به همین 8 عنوان کتاب است؟

خیر، اوایل شهریور امسال آقای مهندس ابوالفضل جوکار به من و همکارم آقای مهندس شعبانی ماموریت دادند در مورد ساختار محتوایی آموزش محور، ساده و روان و کاربردی تحقیق کنیم تا پاسخ‌های عملیاتی برای سوالهای زیر بیابیم:

چرا درس می‌خوانیم؟ واقعیت این است که هر آموخته‌ای اگر در زندگی به کار نیاید بیهوده است. اما واقعا ما چقدر از آموخته‌هایمان استفاده می‌کنیم؟ خصوصا تحصیلات مدرسه‌ای را چقدر می‌توانیم بکار بریم؟ چگونه باید آموخته‌هایمان را کاربردی کنیم؟ چگونه فرمولهای یادگرفته شده را در حل مسائل به خوبی استفاده کنیم؟ آیا در این صورت باز هم درس خواندن سخت به نظر می‌رسد؟ آیا باز ممکن است که برخی اوقات با وجود مطالعه زیاد نتایج خوبی در امتخانات به دست نیاوریم؟

انتشارت گاج برای پاسخ به همه این سوالات و همگام با تغییرات کتب درسی جدید، دست به انتشار مجموعه کتابهای جدیدی به نام آموزش ساده (آس) زده است. این مجموعه تحولی بزرگ، نوآورانه و خلاقانه و برخواسته از یک نگاه متفاوت در مسیر 15 سال تجربه آموزشی انتشارات گاج خواهد بود که به زودی در مقاطع مختلف تحصیلی و سایر موضوعات منتشر خواهد شد.

ویژگی این کتابها چیست؟

در این کتابها شما در حل معماها و تفکر روی پروژه‌ها، مفاهیم را پیشاپیش کشف خواهید کرد. در مثال‌های آموزشی با جنبه‌های مختلف مطلب آشنا خواهید شد. تنوع نمونه سوالات امتحانات تشریحی و چهارگزینه‌ای را خواهید شناخت. ضمن این که با کاربردهای درس در زندگی و در علم روز آشنا خواهید شد. چگونگی کشف مطالب علمی را درک خواهید کرد و با دانشمندانی که آن را کشف کرده‌اند آشنا خواهید شد. با سرگرمی‌های علمی مانند آزمایشها و مسائل چالشی به کاوشی عمیق در درسها خواهید پرداخت و نهایتا علائق و استعدادهای علمی و تحصیلی خود را به درستی کشف خواهید نمود. اما نحوه استفاده از مطالب آموزشی فقط محدود به همین کتاب نمی‌شود. شما می‌توانید در کلیپ‌های ویدئویی از طریق آموزشهایی که اساتید و مولفان کتابها در سایت دکتر آی کیو (DRIQ) در اختیار شما قرار می‌دهند به نکات کلیدی دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های کاربردی کتاب حداکثر استفاده از فرصتهای یادگیری را داشته باشید. در متن کتاب هر جا لازم بوده از علائمی برای ارجاع به ویدئوها و اپلیکیشن استفاده شده است و کلیه این خدمات پشتیبانی چندرسانه‌ای برای سری کتابهای آس به صورت رایگان در اختیار همه جویندگان دانش قرار می‌گیرد.