معرفی رشته مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک


معرفی :

گرایش بیوالکتریک از مهندسی پزشکی دامنه بسیار وسیعی را شامل می‌شود اما در تعریفی کوتاه، بیو الکتریک علم کاربرد مسائل الکتریکی در بررسی مسائل آناتومی و فیزیولوژیکی و تشخیص درمان بیماری‌های موجودات زنده می‌باشد. دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایش، با بکارگیری مسائل الکترونیکی و سیستم‌های کامپیوتری، مشغول به ساخت تجهیزاتی می‌شوند که در زمینه تصویربرداری، بررسی علائم حیاتی موجود زنده، نمایان ساختن رویدادهای فیزیولوژیکی، زیست شناسی و پردازش و تبدیل آن به سیگنال‌های قابل اندازه گیری می‌باشد. هدف رشته‌ مهندسی پزشکی بیوالکتریک تربیت‌ متخصصانی‌ است‌ که‌ قادر باشند از عهده‌ تجهیز، نگهداری‌ و طراحی‌ دستگاه‌های‌ پزشکی‌ برآیند؛ یعنی‌ مهندس‌ بیو الکتریک باید با زمینه‌های‌ پزشکی‌ نیز آشنایی‌ داشته‌ و ‌بتواند دستگاه‌های‌ پزشکی‌ را طراحی‌ کرده‌ و بسازد یا اینکه‌ مسؤول‌ سفارش‌ دستگاه‌ از داخل و خارج‌ از کشور باشد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

داشتن علاقه و آشنایی کافی با علومی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی، تسلط مناسب به مباحث برق و الکترونیک، خلاقیت و نوآوری (به دلیل جدید بودن این حوزه، بسیاری از زمینه‌های شغلی به تحقیقات و اختراع روش‌ها و ابزارهای پزشکی مربوط می‌شود). علاقه به کارهای تحقیقاتی و پژوهش، آشنایی با بازاریابی و فروش ( به خصوص برایمهندسان پزشکی که در کار واردات و صادرات تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند)، آشنایی با زبان انگلیسی برای فهمیدن دستورالعمل‌های مربوط به نحوه استفاده و بکارگیری دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی وارداتی و دسترسی داشتن به آخرین اطلاعات و اخبار مرتبط و برقراری ارتباط با شرکت‌های تحهیزات پزشکی خارجی

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در مقاطع بالاتر رشته مهندسی پزشکی گرایشهای بیوالکتریک،بیو مکانیک، بیو مواد، ورزش، توانبخشی، تصویرگری پزشکی،بافت و انفورماتیک پزشکی ادامه تحصیل بدهند.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

مهندس پزشکی، کارشناس تجهیزات پزشکی، کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی، کارشناس / مدیر خرید و تدارکات و کارشناس تحقیقات بازار از جمله مشاغلیست که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند پس از کسب دانش و مهارت‌های خاص شغلی که مدنظرشان است، در آن مشغول بکار شوند .

مراکز تحقیقاتی از قبیل موسسه استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع و سایر مراکز تحقیقاتی، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و ... از جمله مراکزیست که فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب می‌کنند