ترویج تفکر غربی در قالب لوح ها و کلیپ های آموزشی


به گزارش «قدس آنلاین»  محمود فرشیدی دبیرکل کانون مدارس اسلامی امروز در مراسم بزرگداشت مقام معلم در بنیاد فرهنگی رفاه با اشاره به اهمیت داشتن الگوهای تربیتی مناسب، اظهار داشت: مقام معلم برای الگو دادن است و تلقی این است که معلم الگوی ممتاز بوده و به این طریق جامعه، نسل آینده و سرمایه اصلی خود را به دست معلم می‌دهد.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه نیروی انسانی است، افزود: معلم خود نیز احتیاج به الگو دارد و در نظام اسلامی برای اینکه هویت خود را در برابر دیگر هویت‌ها تقویت کنیم، تلاش شده است الگوهای عینی برای دیگران ایجاد شود.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی با اشاره به شخصیت شهید مطهری به عنوان الگویی برای معلمان، گفت: این شخصیت دارای ویژگی‌هایی است؛ یکی سیره معلمی شهید مطهری است و دیگری نظام تعلیم و تربیت است که باید از اندیشه این شهید بهره گیرد.

فرشیدی افزود: بر اساس اندیشه شهید مطهری، خط قرمزی در نظام تعلیم و تربیت با سایر تفکراتی که سنخیتی با این تربیت ندارند، ایجاد می‌کنیم؛ در بعد داخلی اندیشه تربیتی شهید مطهری مبتنی بر اصل انقلاب است یعنی اسلام استکبارستیز، مدافع محرومان و اسلام شهادت‌ طلبی و ولایت فقیه است.

وی اضافه کرد:‌ در برابر این تفکر، اسلام سازشکار و استکبار مرفه وجود دارد و این وجه‌تمایز با اندیشه‌های شهید مطهری است؛ ضمن اینکه این شهید، با رژیم طاغوت، تفکرات التقاطی و تفکرات متحجرانه می‌جنگید.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی با برشمردن تفاوت‌های تفکر اسلامی و غربی، متذکر شد: تفکر اومانیستی با تفکر توحیدی سنخیتی ندارد؛ چرا که تفکر اومانیستی می‌گوید انسان خدای زمین است و در مقابل آن تفکر توحیدی بیان می‌کند انسان خلیفه خداست.

فرشیدی با اشاره به رواج تفکرات غربی در نظام‌های تعلیم و تربیت، تاکید کرد: شاهد هستیم ظرف چند ده سال که تفکر اومانیستی بر جهان حاکم بود، این تفکر برنامه‌اش در نظام تعلیم و تربیت در همه جوامع ریشه دوانده و در کشور ما نیز الگوی تفکر غربی در نظام تعلیم و تربیت تهیه شد.

وی با اشاره به راه‌های مختلف نفوذ مسائل آموزشی غربی، عنوان کرد: کلیپ‌های آموزشی و لوح‌های فشرده دروس مختلف در پوشش آموزش، افکار خود را منتقل می‌کنند؛ ضمن اینکه روش‌های مدرسه‌داری و سند آموزشی ۲۰۳۰ نیز از ریشه‌های تفکرات سکولار است که عرضه می‌شود.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی با اشاره به راه‌های دیگر ترویج تفکرات غربی در آموزش، یادآور شد: مدارسی که تحت امتیاز برنامه‌های درسی کشورهای بیگانه هستند مانند دانشگاه کمبریج یا آکسفورد بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه را در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی تحت پوشش دارند.

فرشیدی با اشاره به اهداف ایجاد مدارس اسلامی در کشور، خاطرنشان کرد: این مدارس تلاش می‌کنند نظام تعلیم و تربیت براساس رهنمودهای شهید مطهری، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب باشد تا الگوی مدارس دیگر بوده و به عنوان مدارس تراز باشد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی آموزش و پرورش بیان داشت: در آموزش و پرورش خانواده‌ها و معلمان ناراضی هستند و دانش‌آموزان نیز انگیزه ندارند، باید تحول ایجاد شود که این نیازمند الگوی ملموس است.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله مدارس اسلامی تصریح کرد: تلاش کردیم در استان‌های مختلف نماینده‌ای از کانون ایجاد کنیم و ساختار کشوری برای تفهیم این اندیشه مطرح شده است.