امنیت فکر، قلم و زبان نیاز هرجامعه ای برای شکوفایی و خلاقیت است


به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز پنج شنبه در همایش بزرگداشت هفته معلم در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر کتاب در دولت یازدهم افزود: جامعه ای که نخبگان، فرهنگیان و هنرمندان آن احساس امنیت فکر، قلم و زبان نکنند رنگ توسعه نخواهد دید.
وی با اشاره به چاپ و نشر 64 هزار و 151 عنوان کتاب در سال 91 خاطرنشان کرد: این رقم در سال گذشته به 504 هزار و 88 عنوان رسید که آمار نشان از توجه دولت یازدهم به توسعه فرهنگ است.
صالحی امیری با بیان اینکه سینما یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی جامعه ایران است، تصریح کرد: طبق آمار رسمی تعداد افرادی که در سال 92 به سینما رفته اند هشت میلیون که این آمار در سال گذشته به 25 میلیون نفر افزایش یافت؛ مطالعات حاکی از آن است که هرمیزان مصرف کالای فرهنگی در جامعه ای افزایش یابد به همان میزان آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.
وزیر ارشاد با بیان اینکه درسال 92 میزان فروش فیلم 33 میلیارد تومان بود گفت: این رقم در سال 95 به 170 میلیارد تومان افزایش یافت.
وی ادامه داد: در سال 92 تعداد سالن های سینما کشور 280 عدد بود که این رقم در سال 95 به 480 سالن افزایش یافت.
صالحی امیری تعداد فیلم های بلند تولید شده در سال 92 را 90 فیلم را عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 160 فیلم بلند ایرانی تولید شد.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی 13 هزار و 600 مجوز برای نشریات و مطبوعات گوناگون صادر شد، گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید شش هزار و 600 صدور مجوز نشریات داشتیم که این عدد معادل 47 درصد کل تمام مجوزهای داده شده در طول حیات انقلاب اسلامی است.
به گفته صالحی امیری، صدور این تعداد مجوز برای نشریات در دولت یازدهم نشاندهنده اهتمام دولت به دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است.
وی ادامه داد: 30 الی 40 تئاتر در سال 92 هرشب در تهران به روی صحنه می رفت که در سال 95 شاهد بروی صحنه رفتن 100 تا 110 تئاتر در پایتخت بودیم.
وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم در حوزه دینی نیز چشمگیر است، گفت: صدور مجوز برای 2 هزار و 500 موسسه قرآنی و حمایت از این موسسات یکی از خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است.
به گفته وی، هفت هزار کانون از 16 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور در دولت یازدهم تشکیل شده است.

*حج امسال عزتمندانه و با کرامت خواهد بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اعزام زائران ایرانی به حج امسال اشاره کرد و گفت: مذاکره یکی از راه های هموار کردن نیازهای مردم است و با مذاکرات انجام شده با طرف عربستانی امسال زائران ما، حجی عزتمندانه و با کرامت را تجربه می کنند.
صالحی امیری با تاکید براینکه نباید مردم را از رفتن به سفر پرفیض محروم کرد، افزود: در زمینه حج، دولت راه تدبیر و مذاکره همراه با عقلانیت را پی گرفت و زمانی که وزیر حج عربستان دعوت رسمی از ما کرد رئیس سازمان حج را به آنجا اعزام و طرف عربستانی تمامی شروط ما را پذیرفت و به صورت مکتوب امضا کرد و بلافاصله کار ثبت نام از هموطنان برای اعزام به حج آغاز شد.
وی با بیان اینکه با مذاکره راه رفتن به حج برای مردم باز شد، تصریح کرد: کادر ما در آنجا مستقر و هتل ها برای اسکان زائران ایرانی رزرو شده و تیم های پزشکی و کنسولی در حال اعزام به آنجا برای پذیرایی شایسته از زائران ایرانی است.
وزیر ارشاد با تاکید براینکه مسیر دولت یازدهم مسیر عقلانیت است، ادامه داد: در زمینه حج می توانستیم محیط را شلوغ و با ایجاد گرد و غبار راه حج را برای مردم مسدود کنیم اما مسیر دولت یازدهم مذاکره برای تامین منافع ملی است.
به گفته صالحی امیری، امروز مذاکره خود بخشی از قدرت ملی محسوب می شود و دیپلماسی یکی از کانون های تامین منافع است.
وی افزود: از طریق دیپلماسی مسیر حج برای مردم باز و با این اهرم می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد همچنان که تحریم ها نیز از مسیر دیپلماسی و مذاکره برداشته شد.
صالحی امیری ادامه داد: دولت یازدهم مدعی نیست که تمامی مشکلات مردم را حل کرده اما بنده به عنوان وزیر ارشاد شهادت می دهم که تمامی کابینه دولت تدبیر و امید به صورت شبانه روزی تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم انجام می دهند.
به گفته وی، یکی از شاخصه های دولت یازدهم شفافیت و صداقت با مردم است.
وزیر ارشاد با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در روز شنبه در نمایشگاه کتاب گفت: آقایانی که به مردم وعده یارانه های 2 و سه برابری می دهید این وعده ها مریخی است و نه زمینی؛ این وعده ها در صلاحیت شما نیست و در صلاحیت مجلس است.
وی با بیان اینکه ما با مسیر تخریب و فریب باورهای مردم برای رسیدن به قدرت مخالف هستیم، گفت: صندلی ریاست جمهوری آنقدر ارزش ندارد که انسان اخلاق و شرافت خود را زیرپا بگذارد.
صالحی امیری افزود: بابت تمام کاستی های در آموزش و پرورش از معلمان و کارمندان این وزارتخانه عذرخواهی می کنیم چراکه دولت در عذرخواهی از مردم لکنت زبان ندارد و باید تغییراتی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش صورت گیرد.
وزیرارشاد به طرح بیمه 10 میلیون نفر در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: بیمه سلامت موجب شد که روستاییان 3 درصد و شهرنشینان تنها 6 درصد هزینه درمان خود را پرداخت کنند که با این اقدام موثر هزینه درمان از دوش مردم برداشته و به گردن دولت افتاد.
وی افزود: تعداد آمبولانس ها و تخت های بیمارستانی نیز در این دولت 2 برابر شد که این اقدامات نیز نشان از نگاه ویژه دولت یازدهم به بخش سلامت جامعه است.

*دولت یازدهم ریل توسعه کشور را از افراطی گری به عقلانیت تغییر داد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت یازدهم ریل توسعه کشور را از افراطی گری به عقلانیت تغییر داد، گفت: اعتدال راه نجات کشور است.
صالحی امیری افزود: اعتدال یعنی توجه به آینده نسل جوان، انسجام،همگرایی و وحدت ملی و پرهیز از تصمیمات آنی و لحظه ای.
وی با بیان شرایط سخت کشور در هنگام روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: دولت تدبیر و امید کشور را با رشد منفی شش درصد و تورم بیش از 40 درصد تحویل گرفت؛ در آن زمان افشاگری و انگ زنی تبدیل به یک ارزش ملی شده بود و رئیس قوه مجریه در درون قوه مقننه دست به افشاگری علیه رئیس قوه ای دیگری می زد و هر روز قعطنامه ای جدید علیه کشور صادر می شد.
وزیر ارشاد ادامه داد: در این شرایط علاوه بر تهدید ملی تحقیر ملی نیز می شدیم و اعتماد اجتماعی رنگ باخته بود و همه علیه یکدیگر صحبت می کردند؛ مردم از این شرایط بهت زده بودندو مسئولین خود عامل تخریب امید اجتماعی بودند.
به گفته وی، در آن زمان طبق نظرسنجی های صورت گرفته در دنیا، ایران یکی از 3 کشور شرور بود اما امروز به یکی از 10 کشور امن دنیا برای سفر و زندگی تبدیل شده است.
صالحی امیری وضع اقتصادی کشور در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم را این طور تشریح کرد: بدهی سنگین، دولت را به ورطه سقوط برده بود و با درامد 638 میلیارد دلار دولت، ایران رشد منفی اقتصادی و تورم بالای 40 درصد را تجربه می کرد که این در واقع یعنی ورشکستگی کشور.
وی ادامه داد: تصمیمات آنی و لحظه ای در دولت قبل منجر به این شد که امروز با 2 میلیون و 500 هزار مسکن خالی روبرو باشیم و به گفته وزیر مسکن در منطقه ای 100 هزار مسکن خالی بر روی دست مانده و در نقطه ای دیگر هزاران متقاضی خانه وجود دارد آیا این بی برنامگی نیست.
به گفته صالحی امیری، حدود 200 میلیارد دلار سرمایه در بخش مسکن خوابیده که قابل مصرف نیست.
وی با بیان اینکه ادبیات خشن و تند در جامعه در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تسری یافته بود گفت: در این وضع دولت تدبیر و امید از مناقشات پرهیز کردو سعی شد تا ثبات و آرامش به کشور بازگرداند.
وزیر ارشاد افزود: در حوزه اقتصادی در سال 91 بیش از شش میلیون گندم وارد کشور شد اما امسال 5 میلیون تن گندم تولید و 3 میلیون تن نیز آماده صادرات است.
وی تصریح کرد: دولت در سال گذشته 14 هزار و 700 میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری کرد.
صالحی امیری به خودکفایی و پیشرفت کشور در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: چندی پیش پالایشگاه خلیج فارس با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 به بهره برداری رسید و ایران را از حیث تولید بنزین خودکفا کرد؛ قرار است تا پایان سال ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه به 36 میلیون لیتر برسد.

*پیشرفت کشور باید مبتنی بر توسعه انسانی باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشرفت کشور باید مبتنی بر توسعه انسانی باشد گفت: شکل گیری توسعه مبتنی بر سرمایه فرهنگی است و کانون تولید سرمایه فرهنگی نهادی جز آموزش و پرورش نیست.
وی تاکید کرد: تمامی کشورهایی که جهت گیری توسعه را درست انتخاب و طی کردند پایه توسعه را بر آموزش و پرورش قرار دادند؛ کشور آلمان این سرمایه گذاری را کرد و امروز به اقتصاد اول در اروپا تبدیل شده است.
صالحی امیری به تجربیات کشور ژاپن در امر آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: این کشور محور آموزش و پرورش خود را مبتنی بر کارهای عملی و پژوهشی قرار داد و نه صرفا محفوظات؛ از این رو می توان از الگوی این کشور در آموزش و پرورش بهره برد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش ریل توسعه و آموزش عالی قطار توسعه است و امروز باید از نظام حفظ کردن کتاب های درسی به سمت کارهای پژوهش محور و عملی تغییر ریل بدهیم.
وزیر ارشاد با بیان اینکه رفتارهای طبقاتی باید در اموزش و پرورش از بین برود، گفت: گفتگو و تعامل میان دانش آموز و معلم، معلم و مدیر به صورت مستمر انجام شود تا این مهم تحقق یابد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که موجب شده مناظرات انتخابات ریاست جمهوری به شدت حساس شود این است که در طول سال گفتگوی مسئولان با یکدیگر و یا مردم با مسئولان انجام نمی شود؛ اگر به صورت مستمر این گفتگو ها انجام شود نقد صورت گرفته و همانطور که می دانیم نقد موجب توسعه می شود.
صالحی امیری با بیان اینکه بداخلاقی محصول عدم گفتگو است، خاطرنشان کرد: اگر کسی امروز از من سوال کند که چرا نامزد ریاست جمهوری بداخلاقی می کند پاسخ این است که باید از معلم و مدرسه ای که در آن تحصیل کرده بپرسید مشکلش چه بوده است.
وی مهمترین نیاز امروز آموزش و پرورش را گفتمان سازی عنوان کرد و گفت: دانش آموز انباشتی از مطالبات اجتماعی است و باید به این موضوع توجه کرد چرا که فقدان تخلیه اجتماعی علت بروز مشکلات در آموزش و پرورش و جامعه می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، خشونت و دیگر آسیب های اجتماعی محصول عدم توجه به نیازهای جامعه است.
وی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند امید اجتماعی است، گفت: ای عزیزی که در تریبون آینده سیاه را تبلیغ می کنید مطمئن باش که آسیب اجتماعی را زیاد می کنید.
همایش بزرگداشت هفته معلم صبح امروز در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با حضور شهاب الدین چاوشی معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران و عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان برگزار و از معلمان برگزیده و فرهنگیان بازنشسته تجلیل و تقدیر شد.