تحصیل 889 هزار نوآموز در پیش دبستانی


رخساره فضلی مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «برنامه‌های انجام شده این اداره کل در سال تحصیلی جاری»، اظهار داشت: از سال 92 به بعد برنامه‌ها، سه محور داشت و تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در توسعه کمی سال گذشته نسبت به سال قبل شرایط خوبی نداشتیم؛ در حالی که در سال 94-93 دوره پیش‌دبستانی درخشش خوبی داشت و نرخ پوشش کمی ما از 38.2 درصد به 52.4 درصد در این سال رسید.

فضلی اضافه کرد: سعی کردیم توجه مسئولان را به اینکه آموزش پیش‌دبستانی مهم است جلب کنیم، ضمن اینکه در این سال بیش از 14 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در سال 95-94 از نرخ 52.4 درصد به 56.6 درصد رسیدیم اما این مقدار قابل توجه نبود؛ در نتیجه تمرکز ما در دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم، عشایری و دو زبانه است.

وی تصریح کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد در مناطق با شرایط دشوار، کمتر رشد داشته‌ایم و این مقدار افزایش مربوط به حوزه غیردولتی در شهرهای بزرگ بود.

* دوره پیش‌دبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت

فضلی با اشاره به بودجه دوره پیش‌دبستانی در سال جاری متذکر شد: دوره پیش‌دبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت و مسئولان سازمان برنامه و بودجه وعده کردند که حداقل 50 درصد این بودجه تامین شود.

وی عنوان کرد: ما براساس تحلیل شاخص‌های منطقه‌ای به این موضوع ورود پیدا کردیم و در سال گذشته از برنامه استانی خارج شدیم و تا روستاها ورود پیدا کردیم.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال 180 هزار نوآموز را در مناطق دشوار کشور جذب کلاس‌های پیش‌دبستانی کردیم؛ ضمن اینکه بودجه سال آینده نیز 10 درصد رشد داشته است.

وی گفت: از 180 هزار نوآموز، حدود 10 هزار نوآموز در محروم‌ترین نقاط کشور هستند؛ ضمن اینکه آموزش نوآموزان عشایر رایگان بوده و البته آموزش در محروم‌ترین نقاط کشور نیز به صورت رایگان است.

فضلی ابراز داشت: بقیه نقاط و مناطق محروم و قسمتی از حاشیه شهرهای فارس که دارای شرایط دشواری هستند، مراکز پیش‌دبستانی آنها را مورد حمایت قرار دادیم.

* تشکیل 10 هزار کلاس پیش‌دبستانی چند پایه

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: طبق روال سال گذشته، کلاس‌های چند پایه کم جمعیت ما پذیرای نوآموزان پیش دبستان بودند و امسال 10 هزار کلاس داریم که حدود 37 هزار نوآموز در این کلاس‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به کلاس‌های چندپایه، یادآور شد: این فرصتی برای نوآموزان پیش‌دبستانی است که عموما از مناطق دو زبانه و مرزی هستند.

فضلی با اشاره به روند برگزاری کلاس‌ها تصریح کرد: سال اول که شروع به کار کردیم نگران بوده و بودجه‌ای در این خصوص وجود نداشت؛ در نتیجه از معلمان خواهش کردیم پذیرایی نوآموزان باشند، اما معلمان از این موضوع استقبال کردند و براساس تحقیقات خودمان، 89 درصد معلمان از این طرح استقبال کردند.

* افزایش 10 درصدی نوآموزان پیش‌دبستانی در سال آینده

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «تعداد نوآموزان فعلی مراکز پیش‌دبستانی»، گفت: حدود 889 هزار نوآموز در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی حضور دارند و حداقل افزایش 10 درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم؛ ضمن اینکه با عنایت دولت، دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم مورد توجه قرار می‌گیرد و استان‌های ما توانایی حمایت از این برنامه را دارا هستند.

وی افزود: برای نمونه امسال در استان خوزستان و یا در سیستان و بلوچستان جهش خوبی داشته‌ایم و نرخ این جهش در استان سیستان و بلوچستان از 9 درصد پوشش به حدود 75 درصد رسیده است و در حال حاضر در استان خوزستان نرخ پوشش ما بیش از 90 درصد است.

فضلی تاکید کرد: در این سال‌ها استان‌های با محدودیت بیشتر، در دوره پیش‌دبستانی شرایط بهتری به دست آ‌وردند که این حرکت به سمت عدالت آموزشی است.