محتوای کتاب ها اشتیاق به یادگیری در دانش آموزان ایجاد نمی کند


به گزارش خبرنگار ایلنا، فخرالدین دانش‌آشتیانی در دومین همایش ملی آموزش عالی سرآمدی آموزش که از صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است ضمن تبریک هفته معلم گفت: آموزش در ایران نیازمند تغییر نگرش بوده و باید بیش از گذشته به منابع انسانی توجه شود. در این مقطع تاریخی درک سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزش باکیفیت بیش از گذشته دارای اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش با توجه به اینکه توسعه کشورها مبتنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش است، ادامه داد: تغییر بینش و نگرش در نحوه آموزش باید جدی گرفته شود و به این نکته توجه کرد که این هدف تا چه اندازه در برنامه‌ریزی درسی و آموزش دیده شده است.

دانش آشتیانی در ادامه با تاکید بر اهمیت برنامه درسی در مدارس تصریح کرد: اگر بخواهیم کیفیت آموزش را بالا ببریم باید ببینیم کشورهای دیگر در بحث برنامه‌های آموزشی چه رویکردی را اتخاذ کرده‌اند. برنامه آموزشی دارای چهار رکن اهداف، محتوا، شیوه آموزش و ارزش‌یابی است و تغییر نگرش در تعیین اهداف برنامه درسی در شرایط کنونی جزو ملزومات اصلی است.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: بحث بعدی محتوای آموزشی است که در این زمینه با مشکلات فراوانی روبرو هستیم. اولین مسئله این است که محتوای آموزشی انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان را دنبال نکرده و در آنها اشتیاق به یادگیری ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که محتوا باید با یادگیرنده ارتباط داشته باشد. در غیر این صورت حافظه‌مداری حاکم می‌شود.

او ادامه داد: در شرایط امروز حجم محتوا موجب شده از یادگیری عمقی غافل شویم و معلمان همواره از تمام نشدن حجم محتوای مطالب درسی تا پایان سال تحصیلی شکایت دارند و اظهار می‌کنند که به همین دلیل نمی ‌توانند روش‌های مختلف درسی را پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش نیاز به مطالعات بومی را دارای اهمیت دانسته و ادامه داد: برای دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور به طور جداگانه مطالعاتی را انجام دهیم و اگر بخواهیم افرادی با پتانسیل‌های مختلف تربیت کنیم باید در کتاب‌های درسی مهارت‌هی مناطق مختلف را در نظر بگیریم. بسیاری از مهاجرت‌ها از مناطق کم‌برخوردار به مناطق پیشرفته به خاطر بحث آموزش است در نتیجه نظام آموزشی باید به بحث خرده‌فرهنگ‌ها توجه ویژه کند. پیوند میان محتوای آموزشی در رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بومی در همین راستا دارای اهمیت بوده و باید به تولید محتوای متمرکز بپردازیم.

دانش‌آشتیانی در ادامه به بحث آموزش‌های تلفیقی اشاره کرده و تصریح کرد: موضوعات درسی نباید تفکیک شود. آموزش خدمت‌محور باید به صورت جدی دنبال شود. از سوی دیگر روش آموزش معکوس باید در کلاس‌های درس وارد شود. در این روش مشاهدات ابتدا در خارج از کلاس صورت گرفته و بعد در کلاس تجزیه و تحلیل می‌شود.

او در پایان با اشاره به بحث ارزشیابی خاطرنشان کرد:‌ ارزشیابی در حقیقت خروجی سیستم آموزشی تلقی می‌شود و به نوعی بخش مهمی از فرآیند یادگیری است. امروزه سه نوع ارزشیابی وجود دارد؛ ارزشیابی از یادگیری، ارزشیابی برای یادگیری و در نهایت خودارزیابی. در هر حال نیازمند تغییر نگرش درروند آموزش هستیم و در این راستا باید به همه مسائل توجه کنیم.