دانش آموزانی در انتظار دیده شدن


یک دانش‌‌‌آموز با صدف، بتن ساخته، دانش‌آموزی هم خمیردندان سفیدکننده ضد درد و گروهی هم جک هیدرولیک خودرو ساخته‌اند، اینجا جمع دانش‌آموزانی است که برای ادامه راه، احتیاج به دیده شدن و توجه دارند.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دوازدهمین جشنواره دانش‌آموزی تبیان با حضور 6 هزار دانش‌آموز از تمام مقاطع تحصیلی، روزهای 14 و 15 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی در رشته‌های مختلف برگزار شد.

الناز فطیرخورانی دبیر دوازدهمین جشنواره دانش‌آموزی تبیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیحاتی درباره فرآیند این مسابقات ارائه کرد و گفت: دانش‌آموزان در قالب گروه‌های پژوهشی در سه بخش غرفه‌های نمایشگاهی، مسابقات و سمینارهای علمی شرکت کرده‌اند؛ در بخش نمایشگاهی موضوعاتی که جنبه سازه و نمایشی دارند در حدود صد غرفه که در هر یک 5 تا 6 موضوع را شامل می‌شود، ارائه شده است.

وی افزود: در بخش سمینار، دانش‌آموزان سمینارهای علمی خود را در 30 کلاس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ارائه می‌کنند و در بخش مسابقات گرایش‌هایی همچون هوافضا (راکت آبی، گلایدر، هاورکرافت)، رباتیک (مسیریاب، جنگجو، نمایشی، همکار)، سازه‌های ماکارونی و بالسایی، فوتومیکروگراف، مکاسیستم، ماشین‌های کمیکار، ابرحباب، بازی سازی، برنامه نویسی و کاپ فیزیک مسابقه می‌دهند.

فطیرخورانی اضافه کرد: چون هدف اصلی ما استعداد یابی و پروژه محور کردن دانش‌آموزان است مقطع ابتدایی را هم وارد مسابقات کردیم و آنها هم بر مبنای کتاب‌های درسی، پژوهش‌های خوبی دارند اما بیشترین میزان مشارکت از سوی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه است.

 

گشت و گذاری در غرفه‌های دانش آموزان مخترع و پژوهشگر

یکی از دانش‌آموزان وسیله‌ای ساخته بود که برای معلولان و آتش‌نشان‌ها کاربرد دارد تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند کفش خود را بپوشند و آن را ثبت اختراع هم کرده است.

ستایش مرادی‌نیا دانش‌آموزی است که بعد از دیدن خشکسالی نیشابور از ابتدای سال همراه با دوستانش شروع به کار بر روی طرحی کرده است که مصرف آب در کشاورزی را مدیریت می‌کند و باعث کاهش هدررفت آب می‌شود. 

او در توضیح طرحش می‌گوید: طرح من، آبیاری زیر سطحی و ایجاد یک فضای رطوبتی در زیر خاک است که باعث می‌شود تغذیه آبی گیاه از طریق خاک باشد و بدون خیس شدن خاک است که گیاه هرز و قارچ هم رشد نکند.

مرادی‌نیا ادامه می‌دهد: مخزنی هم برای تامین آب پیش‌بینی کردیم که آب در آن نمی‌گندد و و کود هم خیلی راحت با باز کردن یک مخزن دیگر به مخزن اصلی اضافه می‌شود و آب‌رسانی همراه با کود انجام می‌شود. آبیاری زیر سطحی اولین بار در 1935 در کالیفرنیا مطرح شد اما ما آن را ارتقا دادیم و مزیت آب باران را به آن اضافه کردیم.

 

تولید بتن از صدف برای کاهش آلودگی هوا یک ایده ناب دانش‌آموزی

الهه بیات دانش‌آموز کلاس دهم است و یک سال است روی پژوهشی کار می‌کند که بتن را از منابع طبیعی‌تر تهیه کند. او کارخانجات بتنی را جزء آلوده‌‌کننده‌ترین کارخانجات می‌داند و می‌گوید: به دنبال جایگزین طبیعی برای بتن بودیم که به صدف رسیدیم و با آزمایش‌های متعدد توانستیم با صدف، بتنی بسازیم که همان مقاومت بتن‌های معمولی را دارد. اگر دو کارخانه حاشیه دریای خزر هم از این روش استفاده کنند از آلودگی هوا به نحو قابل ملاحظه‌ای در آن منطقه کاسته خواهد شد.

بیات 12 ساعت در هفته مشغول پژوهش در کنار درس‌هایش است. گاهی خسته می‌شود اما اهداف بلندش او را از خستگی دور می‌کند و امیدوار است طرح‌هایش مورد توجه قرار گیرد.

 

جک هیدرولیک خودرو» اختراع دوقلوها

شیرین و شقایق جزایی دوقلوهای مخترع هستند و طرحی را ارائه داده‌اند که با یک کلید، خودروی تا 2800 کیلوگرم را بدون جک بالا می‌برد؛ آنها از سیستم‌های خود خودرو استفاده کرده‌اند و با چهار جک هیدرولیک خودرو را جایگزین جک کرده‌اند. جک آنها ثبت اختراع هم شده است اما هنوز کارخانجات اتومبیل سازی طرح آنها را نپذیرفته‌اند.

آنها با ناراحتی عنوان می‌کنند «بین 500 هزار تا یک میلیون تومان برای داوری کار باید به شرکت‌های خودرو سازی بدهیم و مدت طولانی معطل باشیم تا کار ما را بررسی کنند اما آنها ما را جدی نمی‌گیرند. در عوض دوستان‌مان طرح های مشابه را به کارخانجات خارجی ارائه کرده‌اند و علاوه بر پذیرش، بورسیه تحصیلی هم برای آنها آمده است. مهم‌تر از بورسیه، اهمیتی است که آنها به دانش‌آموزان پژوهشگر می‌دهند».

 

اپلیکیشن تشخیص بیماری و نرم‌افزار تحت وب تبلیغاتی 

چند دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی طرحی درباره اثر چای سیاه در دفع مواد غذایی ارائه کرده‌اند و با آزمایش‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که چای سیاه اثر برخی مواد غذایی را از بین می‌برد و یکی از آزمایش‌ها را به صورت عملی برای بازدیدکنندگان انجام می‌دهند و علاقه دارند که پژوهش را ادامه دهند.

 مجتبی دبیری کلاس دهم است و حدود هفت‌ ماه روی یک ابزار تشخیص بیماری کار کرده است. این وسیله آلرژی را 100 درصد، بیماری‌های انسدادی ریوی را 80 درصد و آنفلوانزا را 85 درصد درست تشخیص می‌دهد و شامل جعبه‌ای است که ماسک سنسوردار تشخیص دما دارد و اطلاعات را به اپلیکشینی می‌فرستد که برای تست بیماری کاربرد دارد.

دبیری، اختراعش را روی 90 نفر تست کرده و کمتر از 6 و نیم درصد خطا داشته است.

نیما رسولی کلاس هفتم است و «بی‌تی‌کلیک» اختراع اوست. این وسیله یک نرم‌افزار تحت وب تبلیغاتی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی و وب سایت‌هاست که کاربر با ثبت‌نام در آن می‌تواند یک تبلیغ و کمپین بسازد و کدی بگیرد و در محلی که می‌خواهد نمایش دهد. یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار موس ترکر برای تشخیص نقاط ضعف و قوت سایت است و می‌گوید که از تابستان طرحش تجاری‌سازی می‌شود.

چند دانش‌آموز دیگر خمیردندان ارگانیک با قابلیت ضد درد و سفیدکنندگی با استفاده از جوش‌شیرین، زاج روغن نارگیل، کتیرا، گل میخک و .. ساخته‌اند.

چسب زخم گیاهی با عسل و چایی نتیجه پژوهش چند دانش‌‌آموز دیگر در گوشه‌ای از نمایشگاه است که اثر زخم را از بین می‌برد.

 

دانش‌آموزان سال به سال بهتر می‌شوند

مرتضی رضایی دانشجوی ارشد هوا و فضا در دانشگاه مالک اشتر و از داوران بخش هوا و فضاست؛ او می‌گوید: برد موشک‌ها و چترها امسال خوب بودند و البته سال به سال این مسابقات بهتر می‌شود و دانش‌آموزان با استعدادی در آن شرکت می‌کنند البته دختران بیشتر از پسران اهل دقت و ظریف‌کاری هستند.

چند دانش‌آموز پایه چهارم مسابقه ماشین کمیکار داشتند و به گفته معلمشان تمام مراحل را خودشان ساخته‌اند.

جشنواره هنر و خلاقیت هم در گوشه‌ای از این نمایشگاه برپاست و هدف آن جایی برای نمایش آثار دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا پایه ششم است.

وارد هر غرفه‌ای که می‌شوم دانش‌‌آموزان با شوق و حوصله تمام مراحل کار را برایم توضیح می‌دهند و من به این فکر می‌کنم که این همه شوق اگر با بی‌توجهی مسئولان از بین برود چه آثار ناگوار روحی و روانی بر دانش‌‌آموزان نخبه‌ای دارد که سرمایه این کشورند و انتظارشان از ما در حد توجه است. توجهی که اگر ما به آنها نکنیم کشورهای خارجی با آغوش باز به آنها می‌کنند و سرمایه‌های مهم و ارزشمند ما را به یغما می‌برند