معلم ناشی در پایه اول ابتدایی موجب اختلال یادگیری دانش آموز می شود


رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور با اشاره به اینکه اگر در آموزش و پرورش خطا کنیم انسانی را منهدم کرده‌ایم، گفت: معلم ناشی در پایه اول ابتدایی موجب اختلال یادگیری در دانش‌آموز می شود.

به گزارش ایسنا، مجید قدمی امروز 21 اردیبهشت ماه در همایش تجلیل از معلمان نمونه خراسان رضوی که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: اگر معلمان مخاطبان خود را نشناسند دچار خطا خواهند شد. تحقیقات نشان می دهد معلم ناشی در پایه اول ابتدایی موجب اختلال یادگیری در دانش‌آموز می‌شود اما به این دلیل که سیستم‌های کنترلی در نظام آموزشی نداریم تا آن دانش‌آموزان را احصاء کنیم، این اتفاق رخ می دهد و ما هم همه چیز را به دانش‌آموزان نسبت می‌دهیم در حالی که با اطلاعاتی که در حال حاضر بدست آورده ایم به راحتی می توانیم بسیاری از مشکلات را که در نظام آموزشی اتفاق می‌افتد کنترل کنیم.

 

وی ادامه داد: گاهی دانش آموزی در تمام درس‌ها نمرات خوبی کسب می کند، اما در املاء نمره خیلی پایینی دارد، این موضوع نشان دهنده اختلالات یادگیری است که هفت روش برای ترمیم آن وجود دارد. درست است که معلم نمی تواند تمام روش‌ها را بکار بگیرد و از آنها آگاهی داشته باشد اما می تواند به مراکز اختلالات یادگیری ارجاع دهد. همچنین باید در تربیت معلمان دقت کافی داشته باشیم.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه می خواهیم در هر منطقه مرکز اختلالات یادگیری ایجاد کنیم، گفت: در حال حاضر 550 مرکز داریم که در دولت تدبیر و امید 300 مرکز ایجاد شده است همچنین چک لیست‌هایی آماده کرده ایم که معلمان و دانش‌آموزان دارای مشکلات را تشخیص و سپس به این مراکز ارجاع دهند تا ما به راحتی چنین دانش‌آموزانی را از سیستم آموزش و پرورش رد نکنیم.

 

قدمی با اشاره به اینکه نگاه جهانی به آموزش و پرورش این است که دانش‌آموز رد نمی شود بلکه نظام آموزشی خود را رد می کند، افزود: در سیستم ارزشیابی نمره‌ای که خشن است، نمره زیر 10 را رد می کنیم در حالی که نگاه امروز این نیست، اگر سیستم های ترمیمی را بکار ببریم مشکلات دانش‌آموزان در دوره ابتدایی رفع می‌شود.

 

وی عنوان کرد: طرح سنجش را برای یک میلیون و 200 هزار کودک 6 سال تمام انجام می دهیم اما در برخی موارد تعدادی دانش‌آموزان که مشکلات خاصی دارند هم وارد مدارس عادی می شوند، آن ها از نظر کلامی و ظاهری مشکلی ندارند، به دلیل دقت نداشتن معلمان و کارنامه توصیفی مشکلات این دانش‌آموزان از پایه ششم به بعد خود را نشان می دهد، اگر برای معلمان چندین نشانه از چنین دانش‌آموزانی تبیین شود آن ها با یک چک لیست در ماه اول سال تحصیلی تشخیص داده خواهند شد.

 

رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور با تاکید بر لزوم فراگیری روانشناسی مخاطب، تدریس، تفاوت‌های فردی دانش آموزان و... توسط معلمان، تصریح کرد: تشخیص طبقه بندی دانش آموزان که به طور نامحسوس در کلاس وجود دارد بسیار مهم است زیرا تمام دانش آموزان در یک سطح نیستند.

 

وی در خصوص شهید مطهری، اظهار کرد: شهید مطهری در نظام اسلامی و در بعد انقلاب مدت کمی در قید حیات بودند اما تاثیر این شهید بزرگ در نظام اسلامی و انقلاب بر کسی پوشیده نیست، امام خمینی(ره) در خصوص ایشان می گفتند تمام کتاب‌های این شهید بدون استثناء مفید است.

 

قدمی با اشاره به اینکه شهید مطهری معلم، فیلسوف، عارف و مجتهد بزرگی بوده است، گفت: اولین ویژگی ایشان که باید برای ما معلمان ملاک باشد ساده گویی است، او فیلسوف بود اما در برابر مردم طوری سخن می گفت که همه متوجه شوند، مخاطب شناس بود و بر اساس ویژگی های مخاطب کلام را تنظیم می کرد.. شهید مطهری زمان شناس بود و این ویژگی موجب شد دشمنان خیلی زود متوجه شوند از ناحیه او ضربه می خورند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: شهید مطهری در تعلیم و تربیت هم کتاب تعلیم و تربیت با نگاه اسلامی را نوشته که توصیه می شود معلمان آن را حتما بخوانند. در این کتاب بسیار ساده بیان شده که در فضای مدرسه و کلاس چه رسالتی داریم و چگونه باید عمل کنیم