گفت وگو با آقای فرهادی پور مدیر دپارتمان کودک


                                                                 در این روزها که انتشارت گاج پانزدهمین سال فعالیت خودش رو شروع کرده تصمیم گرفتیم با آقای مهندس فرهادی‌پور مدیریت محترم واحد کودک و نوجوان این انتشارات یک گفت و گوی خودمونی داشته باشیم.

انتشارات بین‌المللی گاج تو سال 1381 تاسیس شده، آیا از همون موقع کتاب‌های دبستان و راهنمایی رو هم چاپ می‌کردین؟

خیر، انتشارات گاج چند سال اول تو مقطع دبیرستان فعالیت داشت و بعد از 4 سال در سال 1385 اقدام به نشر کتاب‌‌های مقطع دبستان و راهنمایی کرد. کم‌کم عناوین این کتاب‌ها بیش‌تر شد و در طی سال‌های بعد از 10 عنوان به 20 عنوان و بالاتر رسید. امروز که من در خدمت شما هستم این واحد حدود 120 عنوان کتاب کمک آموزشی از پیش‌دبستانی تا نهم (دوره اول متوسطه) تولید و منتشر کرده که حدود 40 عنوان آن با برند کلاغ‌ سپید عرضه شده. علاوه ‌بر اون محصولاتی نظیر نرم‌افزارهای آموزشی (ویکی و نیکی)، قلم هوشمند و اپلیکیش‌های آموزشی هم در کنار کتاب‌ها تولید و عرضه شدن.

کتاب‌هایی که برای این مقطع تولید شدن چه محتوایی دارن؟

کتاب‌های ما به دسته‌های مختلفی تقسیم میشن. سری اول کتاب‌های کار هستن که شامل سئوالات تشریحی بدون پاسخ می‌شن، تو این کتاب‌ها درسنامه مختصری هم در ابتدای هر درس اومده. این کتاب‌ها همه ساله با آخرین تغییرات کتاب‌های درسی مورد بازبینی و ویرایش قرار می‌گیرن.

دسته بعدی کتاب‌های سیر تا پیاز هستن. این کتاب‌ها که در درس ریاضی منتشر شدن، شامل آموزش خط به خط کتاب درسی به همراه مثال، تمرین و تست هستن. در کتاب‌های سیر تا پیاز ریاضی نمونه سؤالات امتحانی، تیزهوشان، حل شده، حل نشده، چهارگزینه‌ای و دیگه چی بگم از سیر تا پیاز هست.

گروه بعدی مجموعه کتاب‌های IQ یا تیزهوشان هستن که این کتاب‌ها شامل سئوالات چهار گزینه‌ای در سطح تیزهوشان به همراه پاسخ تشریحی از درس‌هاییه که در آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از اونا سئوال طرح میشه. البته تا چهارم دبستان شامل: ریاضی، علوم، فارسی، هدیه‌های آسمان و از مقطع پنجم به بعد هم شامل کلیه دروس میشه.

دسته بعد کتاب‌های جامع امتحان‌یار هستن. این کتاب‌ها برای شب امتحان بچه‌ها طراحی شدن. نمونه آزمون‌های نوبت اول و دوم کلیه دروس هر پایه در یک جلد منتشر شده که بچه‌ها بتونن قبل امتحان پایانی هر دو نوبت با سؤالات آشنا بشن.

جریان این دفترهای ریاضی و عربی چیه؟

یه زمانی ما متوجه شدیم که دانش‌آموزان وقتی تکلیف در منزل دارن بخش زیادی از وقت خودشونو صرف نوشتن صورت سؤال می‌کنن که همین امر باعث شد ایده دفتر ریاضی و بعد از اون دفتر عربی را مطرح و اجرا کنیم. ما در دفترهای ریاضی و عربی صورت سؤالات کتاب درسی رو نوشتیم، بعد جای حل کارشناسی شده براش درنظر گرفتیم و لابلای اون نکات مهم هر درس را قرار دادیم.

آخرسر هنگام تولید اونو سیمی کردیم که دانش‌آموز راحت‌تر بتونه ازش استفاده کنه. به این میگن دفتر ریاضی. (یا دفتر عربی)

چرا امسال انتشارات گاج کمی دیرتر از سایر نشرها کتاباشو چاپ کرد؟

دیر نشده، کی گفته دیر شده؟! به‌طور کلی هدف انتشارات گاج همیشه این بوده که کیفیت کتاب‌ها در همه سطوح رعایت بشه. یعنی کتاب‌ها از لحاظ محتوا، صفحه‌آرایی، طرح جلد و... در عالی‌ترین حالت ممکن باشن. به همین دلیل امسال انتشارات کمی وسواس روی کتاب‌های دهم به خرج داده که اونم قابل تقدیره.

میشه لطفا چشم‌انداز آینده‌ این واحد رو بگین؟

ما تصمیم داریم ان‌شاالله در سال 96 نسل جدیدی از کتاب‌های مقطع دبستان و متوسطه اول را ارائه کنیم که از هر نظر متفاوت باشن. شامل تغییرات محتوای کتاب‌ها، گرافیک داخلی و صفحه‌آرایی، تغییر جلدها و از همه مهم‌تر یکدست‌ کردن اونا. مثلا ریاضی اول دبستان تا نهم منطبق با اهداف کتاب‌های درسی همگی به یک فرمت و قالب باشن. از طرف دیگه می‌خواهیم کتاب‌ها آپشن داشته باشند. مثل نرم‌افزار، اپلیکیشن، AR (واقعیت افزوده) و ...

راستی تو حرفاتون به کلاغ ‌سپید اشاره کردین میشه درباره اونم توضیح بدین ؟

بله، انتشارات کلاغ‌ سپید مجوز خودشو سال 1387 گرفت و اقدام به تولید کتاب‌های کار با نگرشی متفاوت و نوین کرد. بعد چند سال تصمیم گرفتیم مجموعه کتاب‌های راهنمای گام‌به‌گام در هر پایه رو هم با کیفیتی بالا از نظر ظاهر و محتوا ارائه کنیم که نیاز بچه‌ها را پوشش بده.

در حال حاضر هم عمده فعالیت کلاغ‌ سپید روی کتاب‌های گام‌به‌گام متمرکزه که در همه پایه‌ها موجوده. گام‌به‌گام دهم هم همین چند روز پیش چاپ شد.

اگه صحبت خاصی دارین بفرمائین؟

عرض خاصی ندارم. فقط یه نکته رو می‌خوام بهش اشاره کنم و اونم سامانه DriQ.com می باشد . انتشارات گاج اقدام به طراحی و پیاده‌سازی یک سامانه آموزشی به نام دکتر آی کیو کرده که بچه‌ها می‌تونن برن فیلم‌های آموزشی رو به صورت رایگان اونجا ببینن. همچنین میتونن فیلم آموزشی از خودشون یا معلمشون تهیه کنن و تو این سامانه آپلود کنن.

ماهم سعی کردیم برای اینکه کتاب‌های مجموعه بخصوص کتاب‌های کار کاربردی‌تر باشن، از مؤلف کتاب‌ها فیلم بگیریم و بزاریم تو این سامانه که اگر دانش‌آموزی تو مبحثی ایراد داشت بتونه رایگان رفع اشکال کنه. اینم از ایده‌های مهندس جوکار مدیریت محترم مجموعه بوده که همیشه دنبال توسعه عدالت آموزشی بودن. واقعا کار زیباییه!