13 درصد، 15 تا 17 ساله ها مدرسه نمی روند


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به مشکل عدم وجود سامانه یکپارچه در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: هر نهادی سامانه‌ای برای خود دارد اما وجود سامانه یکپارچه برای شناسایی سه درصد بازماندگان در دوره اول متوسطه و 8 درصد در دوره دوم متوسطه لازم است.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نشست علمی بازماندگی از تحصیل که در دانشکده علوم روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه در سال 2000 که گزارشی از وضعیت آموزش ایران را در تایلند ارائه کردیم تفاوت آموزش دختران و پسران تقریبا از بین رفته بود گفت: در آن زمان نرخ پوشش آموزش و پرورش 97 درصد بود که در دختران و پسران به جز در چند استان تقریبا برابر بود.

وی افزود: اکنون در شاخصه دسترسی به آموزش، نرخ خالص ثبت نام در متوسطه اول 94.3 درصد است. یک شاخص دیگر نرخ پوشش دانش آموزان گروه 12 تا 14 ساله است که در مدرسه حضور دارند اما در دوره تحصیلی خود نیستند که دانش آموزان جهشی نیز از این جمله اند. این نرخ 97 درصد است.

 

87 درصد دانش آموزان 15 تا 17 ساله مدرسه می‌روند

میانگین کشوری نرخ خالص ثبت نام در دوره دوم متوسطه

 

 

زرافشان با بیان اینکه در دوره اول متوسطه 3 درصد بازمانده از تحصیل داریم که به هیچ وجه در مدرسه نیستند گفت: نرخ خالص ثبت نام در دوره دوم نیز 79.56 در دختران و 84.85 درصد در پسران و میانگین کشوری 82.24 درصد است. پوشش دانش آموزان 15 تا 17 ساله 87 درصد است که در مدرسه هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدفگذاری ما برای سال 1404 تا پایان 9 ساله اول تحصیل نزدیک به 100 درصد و در دوره دوم متوسطه 95 درصد است گفت: در دوره دوم در حال حاضر 8 درصد افراد در سن تحصیل در مدرسه حضور ندارند. برای این تعداد باید شناسایی مورد به مورد انجام داد.

زرافشان به وجود بیش از 3000 مدرسه شبانه روزی که حدود 400 هزار دانش را تحت پوشش دارند اشاره کرد و گفت: آموزش از راه دور و مدارس روستامرکزی علاوه بر مدارس شبانه روزی از راهکارهایی هستند که به ماندن دانش آموزان در مدرسه و دسترسی به آموزش کمک می کنند. اگر فرد امکان حضور در هیچ کدام از این مدارس را نداشت می‌تواند به عنوان داوطلب آزاد نیز تحصیل کند.

 

ازدواج و مسایل فرهنگی از عوامل بازماندگی از تحصیل کودکان



وی به مشکل عدم وجود سامانه یکپارچه در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: هر نهادی سامانه‌ای برای خود دارد اما وجود سامانه یکپارچه برای شناسایی سه درصد بازماندگان در دوره اول متوسطه و 8 درصد در دوره دوم متوسطه لازم است. البته از طریق سامانه سناد فهرست دانش آموزانی که در سال گذشته در مدرسه بودند اما اکنون ثبت نام نکرده‌اند را داریم و به صورت حضوری به منازل آنها مراجعه می کنیم اما با مانع جدی فرهنگی و ازدواج زودهنگام روبروییم. در 5 استان که بالاترین آمارها را دارند کمک خانواده ها به اقتصاد خانواده ها و ازدواج زودهنگام از عوامل بازماندگی از تحصیل هستند.

زرافشان با تاکید بر ضرورت توزیع عادلانه امکانات دستگاههای مختلف در مناطق محروم گفت: هم افزایی و مشارکت راهکار اصلی است و کمیته مناطق محروم که ریاست آن با وزیر آموزش و پرورش است می‌تواند مرجع باشد تا بتوانیم به بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل کمک کنیم.