گفت وگو با مهندس علی نژاد مدیر دپارتمان پرسمان


                             

به مناسبت دهمین سالگرد انتشار کتاب‌های پرسمان مصاحبه‌ای را با جناب آقای مهندس علی‌نژاد مدیر تالیف مجموعه کتاب‌های پرسمان و سیرتاپیاز انجام داده‌ایم که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

سلام. لطفا در اولین سؤال هدف مجموعه کتاب‌های پرسمان را برایمان توضیح دهید.

مجموعه کتاب‌های پرسمان با هدف ارائه آموزش‌های کاربردی و بانک سؤالات امتحانی جهت مطالعه در طول سال و آمادگی برای شب امتحان تالیف گردیده است. شعار ما این است: برای بیست پرسمان کافیست.

روند فروش کتاب‌های پرسمان در طول این مدت چگونه بوده است؟

خوشبختانه استقبال دانش‌آموزان و دبیران از کتاب‌های پرسمان خیلی خوب بوده است و فروش مجموعه کتاب‌های پرسمان همه ساله افزایشی بوده است. ممکن است دو یا سه عنوان دچار کاهش فروش شده باشد اما کل مجموعه همواره افزایش فروش داشته است.

انتشارات گاج اعلام کرده است که نسل جدید مجموعه کتاب‌های پرسمان با تغییراتی جدید برای پایه‌ی دهم ارائه شده است. لطفا کمی توضیح دهید.

بله. در طول مدت ده سال فعالیت این مجموعه بازخوردهای زیادی به ما منتقل شده است. در ارتباط مستقیمی که واحد تالیف با دبیران و دانش‌آموزان سراسر کشور داشته است و هزاران ساعت تحلیل‌های کارشناسی که روی این اطلاعات شده است مشخص شده است که حجیم شدن کتاب‌ها عموما مورد خوشایند دانش‌آموزان نیست. در نسل جدید کتاب‌های پرسمان با کاهش حجم کتاب (بدون اینکه به هدف اولیه‌ی پرسمان آسیبی وارد شود) و بهبود درسنامه‌ها و سؤالات سعی شده است که رضایت حداکثری دانش‌آموزان لحاظ شود. همچنین در سال‌های اخیر ناشران زیادی کتاب‌های پرسمان را کپی کردند و اکثرا هم در حجم زیاده‌روی کردند. از طرف دیگر انتشارات گاج با تولید مجموعه کتاب‌های سیرتاپیاز برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند بیشتر بخوانند نیز این امکان را فراهم آورده است.

لطفا در مورد کتاب‌های سیرتاپیاز کمی بیشتر توضیح دهید.

دغدغه‌ی اصلی در شکل‌گیری کتاب‌های سیرتاپیاز دسترسی دانش‌آموزان سراسر کشور به یک منبع آموزشی مناسب است. کتاب‌های زیادی در بازار نشر، تالیف شده‌اند، اما کتابی که تخصصی‌تر به امر آموزش پرداخته باشد کم است. در این مجموعه ابتدا آموزش کاملی ارائه شده است. اما به دلیل گران شدن کتاب و اینکه نمی‌خواستیم دانش‌آموز همزمان 2 بار هزینه کند و یک کتاب آموزشی و یک کتاب تست تهیه کند، تعداد تست‌هایی که در کتاب سیرتاپیاز آورده‌ایم به قدری زیاد است که دانش‌آموز علاوه بر یک مرجع آموزش کامل، یک بانک تست جامع نیز در اختیار دارد، در ادامه برای اینکه کلیه نیازهای یک دانش‌آموز را برطرف کنیم نمونه سؤال امتحانی هم آورده‌ایم. در حقیقت کتاب‌های سیرتاپیاز شامل 3 کتاب «آموزش»، «امتحان» و «تست کنکور» است و استقبال بسیار چشمگیری هم در مدت زمان کوتاهی از این مجموعه گردید.

به عنوان سؤال آخر لطف کنید بفرمایید در پایه دهم کتاب‌های پرسمان و سیرتاپیاز برای چه عناوینی به چاپ خواهد رسید.

سؤال خیلی خوبی کردید. تقریبا برای اکثر کتاب‌های دهم ما هم کتاب پرسمان و هم کتاب سیرتاپیاز را تولید خواهیم کرد. این فرایند تقریبا تا پایان مهرماه ادامه‌دار خواهد بود.

با تشکر از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.