سوق یافتن مردم به مدارس دولتی با افزایش شهریه غیردولتی ها


به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز فصل ثبت‌نام مدارس، برخی خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندشان در مدارس با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

عمده مشکلات مردم در بحث ثبت‌نام به دو یا سه مورد خلاصه می‌شود که تابستان هر سال و همزمان با فصل ثبت‌نام شاهد تکرار آنها هستیم، بیشترین مشکلی که خانواده‌ها را روانه ستاد‌های ثبت‌نام می‌کند، اعمال مرزبندی مدارس است به گونه‌ای که برخی خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه‌ای که یک خیابان با محل زندگی آنها فاصله دارد با مشکل مواجه می‌شوند و به دلیل آنچه که از سوی مسئولان مدرسه «خارج از محدوده بودن» یاد می‌شود در مدرسه ثبت‌نام نمی‌شوند.

در حالی که عمده شکایت والدین دانش‌آموزان از زمان شروع فصل ثبت‌نام مربوط به محدوده جغرافیایی برای مدارس دولتی است، ستادهای ثبت‌نام نیز برای حل مشکل آنها اقدامی نمی‌کنند و صرفا تلاش می‌کنند با توجیه کردن خانواده‌ها ماجرا را پایان دهند.

اگرچه آموزش‌وپرورش معتقد است که مرزبندی مدارس دولتی با توجه به حجم بالای دانش‌آموزان و ظرفیت محدود هر مدرسه ضروری است اما باید توجه داشت که با توجه به گستردگی شهر تهران و افزایش جمعیت پایتخت باید تعیین محدوده‌های مدارس مورد بازنگری قرارگیرد تا بدین ترتیب حجم مشکلات مردمی و مراجعات به ستادهای ثبت‌نام کاهش یابد.

در همین رابطه سید بابک هاشمی نکو مدیر اسبق آموزش‌وپرورش منطقه سه تهران گفت: مرزبندی مدارس ضروری است چرا که مدارس دولتی ظرفیت محدودی دارند البته در هر منطقه تعداد سه یا چهار مدرسه مشتری بسیاری دارند و نمی‌توان با حذف مرزبندی، جمعیت دانش‌آموزان برخی مدارس را افزایش داد اما اگر مدارس صندلی خالی داشته باشند باید با خانواده‌ها همراهی کرد.

وی افزود: با توجه به شهریه بالای مدارس غیردولتی مردم به سمت مدارس دولتی سوق پیدا کرده‌اند و همین موضوع باعث افزایش تعداد آمار دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس دولتی شده به گونه‌ای که برخی مدیران می‌گویند دیگر جای خالی ندارند و 50 نفر هم در لیست رزرو دارند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیرآموزش وپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استانی آموزش‌وپرورش خطاب به مدیران استانی بر فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد حداکثر رضایت‌مندی مردم در موسم ثبت نام تاکید کرد؛ اما خانواده‌ها مدت‌هاست که در فصل ثبت‌نام با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ستادهای ثبت‌نام نیز قادر به حل این مشکلات نیستند و گاه در ستادهای ثبت‌نام برخی مناطق با این ادبیات «از وزیر هم نامه بیاورید ثبت‌نام نمی‌کنیم» مواجه می‌شوند.

هر چند آموزش‌وپرورش در دستورالعمل مربوطه، بر ثبت‌نام از فرزند کارمندان در محدوده اشتغال مادران تاکید کرده است اما این موضوع یا مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا مشمول حال تمام خانواده‌ها نیست.

تابستان سال گذشته نیز، مسئولان آموزش‌وپرورش مطرح کردند: بیشتر مراجعه کنندگان به ستادهای ثبت نام درخواست‌هایی برای ثبت‌نام در خارج از محدوده داشته‌اند که مدیران ما در حال حل مشکلات آنها هستند.