انتشار 1000 عنوان کتاب درسی در سال تحصیلی جدید


لیدا نیک‌روش مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص «وضعیت تولید کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96»، اظهار داشت: در سال 96-95 حدود 1000 عنوان کتاب درسی با شمارگان 134 میلیون جلد، منتشر شد.

وی ادامه داد: کتاب‌های پایه دهم جدیدالتالیف بود و در سال 95 کتاب‌های دوره ابتدایی و پیش دانشگاهی از طریق سامانه فروش، ثبت‌نام شد و کتب ابتدایی در 5 منطقه تهران به وسیله پست در مدارس توزیع شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی با اشاره به روند فعالیت گروه‌های تخصصی در طراحی کتاب‌های درسی، یادآور شد: شورای هنری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 5 کمیته در شاخه‌ای هنری مانند خوشنویسی، خط و تصویر دارد که در سال گذشته کار تخصصی انجام دادند؛ 70 درصد استانداردهای هنری تدوین شده و 50 درصد نیز تصویب شد.

نیک‌روش با اشاره به آخرین وضعیت کتاب‌های درسی در سال تحصیلی 97-96، تصریح کرد: به غیر از کتاب‌های پایه یازدهم، آماده‌سازی همه کتاب‌ها به پایان سیده است و تقریبا 80 درصد کتب به غیر از کتاب‌های این پایه چاپ شده است و کتاب‌هایی که قرار است توسط مدارس توزیع شود مانند کتاب‌های درسی ابتدایی، فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و پیش‌دانشگاهی، توسط آموزش و پرورش به استان‌ها ارسال شده است؛ البته روند توزیع  از آذر ماه سال گذشته به مرور آغاز شده است.

نیک‌روش خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار به غیر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی،  پیش‌دانشگاهی و استعدادهای درخشان، دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای نیز توسط سامانه ثبت سفارش کتاب، کتاب‌ها را دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی با اشاره به جدیدالتالیف بودن کتاب‌های پایه یازدهم در سال تحصیلی جدید، متذکر شد: همزمان با تدوین این کتاب‌ها، آماده‌سازی نیز انجام شد، روی سایت قرار گرفت و نظرات جمع‌آوری شده است؛ نظرات در تالیف کتاب‌ها اعمال شده و تعدادی از کتاب‌ها نیز سفارش چاپ شده است. 

وی عنوان کرد: امسال بیش از 200 عنوان کتاب در پایه یازدهم داریم و بیشترین تغییرات، در شاخه فنی و حرفه‌ای است؛ ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم با توجه به نرخ 10 درصدی تورم، بیش از 7 درصد افزایش قیمت نداشته‌ باشیم. 

نیک روش اضافه کرد: دانش‌آموزانی که به ثبت‌نام اینترنتی دسترسی ندارند، می‌توانند به مدارس مراجعه کنند و مدرسه به صورت گروهی ثبت‌نام کتاب آنها را از طریق سامانه ثبت سفارش انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه روند ثبت‌نام کتاب‌های درسی،گفت: از 19 فروردین ثبت‌نام کتاب‌های ابتدایی و پیش‌ دانشگاهی، پایه هفتم و هشتم،آغاز شد و با توجه به ثبت‌ سفارش انجام شده، توزیع کتاب‌ها انجام می‌شود؛ البته مشکلی در سال گذشته وجود داشت که اگر دانش‌آموزی در مدرسه‌ای ثبت‌نام کرده بود و به دلایلی مدرسه، منطقه و استان او تغییر پیدا کرده بود، با مشکل روبه رو شده بود، اما امسال برای این دانش‌آموزان، زمان تعیین شده است و در زمان‌های تعیین شده، این دانش‌آموزان می‌توانند به سامانه www.irtextbook.ir مراجعه کرده و اصلاحات انجام شده را اعمال کنند.

نیک‌روش با تکید بر اینکه امسال کمبود کتاب نداریم، بیان داشت: در سال تحصیلی جدید، حدود 1000 عنوان کتاب و با تیراژ حدود 130 میلیون جلد توزیع می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی تصریح کرد: امسال دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم کتاب‌های خود را از کتابفروشی‌ها دریافت می‌کنند و 15 شهریور این کتاب‌ها در سراسر کشور به جز استان‌های تهران، البرز و شهرستان‌های استان تهران در کتابفروشی‌ها توزیع خواهد شد و دانش‌آموزان می‌توانند مراجعه کرده و کتاب‌ها را تهیه کنند؛ ضمن اینکه دانش‌آموزان این سه استان، باید از 19 شهریور به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شورای هنری کتاب‌های درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی تشکیل شده و استانداردهای لازم به طور کامل جمع‌ آوری شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با استفاده از بهترین اساتید در کنار نیروهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، این کار را انجام می‌شود.