امسال بار روانی هدایت تحصیلی کمتر است


به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌ و پرورش شهر تهران در خصوص روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم برای سال تحصیلی جاری اظهار داشت:‌ در بحث هدایت تحصیلی سه مؤلفه مدنظر است؛ در گام نخست استعداد و توانمندی را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی مورد ارزیابی قرار داده و تلاش کردیم آن را با توجه به استعداد و توانمندی افراد مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: گام دوم و سوم در بحث هدایت تحصیلی، انتخاب آگاهانه و توسعه متوازن است؛ در حقیقت آنچه که به دنبال آن هستیم این است که دانش‌آموزان براساس علائق و توانمندی رشته مورد نظر را انتخاب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش شهر تهران گفت: در شهر تهران برای هدایت تحصیلی از مهرماه سال گذشته کمیته‌های مختلف را تشکیل داده‌ایم؛ برای هدایت تحصیلی چهار کمیته داریم که در سطح وزاتخانه، استان، منطقه و مدرسه فعالیت می‌کنند.

کریمی ادامه داد: در شهر تهران از اواخر مهر ماه کمیته هدایت تحصیلی تشکیل شد و اشکالات سال گذشته را شناسایی و سبب‌شناسی کردیم تا مجددا تکرار نشود.

وی اضافه کرد: 90 هزار دانش‌آموز در پایه نهم حضور دارند و برای آنها 98 هزار دفترچه راهنمای هدایت تحصیلی چاپ کرده‌ایم بنابراین دانش‌آموزان اطلاعات لازم را در این رابطه دارند از سوی دیگر با توجه به اینکه دانش‌آموزان در زمینه رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش شناخت لازم را ندارند، اطلس رشته‌ها به مناطق ارسال شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان انتخاب خوب و منطقی با توجه به استعداد، توانمندی و دورنمای کار در آینده داشته باشند، گفت: امسال در بحث هدایت تحصیلی مشکلات نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است و علت آن چند موضوع است؛ نخست آنکه بار روانی هیجانات کمتر شده و خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند همه موفقیت‌ها الزاما در گروه تجربی نیست.

کریمی بیان کرد: امسال 900 هزار داوطلب در کنکور 96 شرکت کردند که 500 هزار نفر از آنها در گروه تجربی بودند اما ظرفیت رشته‌‌های پزشکی، داندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های زیرمجموعه مثل فیزیوتراپی، کاردرمانی و تغذیه محدود است و وقتی دانش‌آموز در این فرایند به نتیجه نمی‌رسد، دچار یاس و سرخوردگی خواهد شد.

وی مطرح کرد: خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید آگاه شوند و امسال برای هر دانش آموز حداقل 3 تا 4 جلسه و برای خانواده‌ها نیز جلسه مشاوره برگزار کرده‌ایم؛ همین مسئله بار روانی تمایل به برخی رشته‌ها را کمتر کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش شهر تهران تصریح کرد: از عوامل دیگر کاهش مشکلات هدایت تحصیلی، افزایش ظرفیت در برخی رشته‌ها بود چرا که در آبان و آذر سال گذشته مناطقی را که احساس می‌کردیم متقاضیان بسیاری برای رشته تجربی دارد، شناسایی کردیم و ظرفیت‌های لازم در این مناطق ایجاد شد و هم‌اکنون مشکل ظرفیت نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش «اگر دانش‌آموزی برای هیچ رشته‌ای واجد شرایط نباشد، تکلیف چیست؟»، گفت: اگر دانش‌آموزی نمره هیچ رشته‌ای را نیاورده باشد، فرم تعیین وضعیت را تکمیل می‌کند و کمیته هدایت تحصیلی وضعیت او را تعیین خواهد کرد اما اگر دانش‌آموز تمایل داشته باشد به شاخه نظری برود باید در امتحان تعیین رشته شهریور ماه حضور یابد.