شرایط انتخاب رشته دانش آموزانی که حداقل نمره را نیاورند


محمد مصطفوی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ هدایت تحصیلی امسال در دو بخش اجرا می‌شود، بخش نخست بررسی‌های مشاوره‌ای در قالب فرم شماره 6 است که در رابطه با تمام موارد از جمله عملکرد تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای ارزیابی صورت گرفته و در این لیست اولویت‌هایی برای دانش‌آموزان تعیین شده است.

وی افزود: هر دانش‌آموزی که برای ورود به یک رشته تحصیلی کف نمرات را کسب نکرده باشد حائز شرایط نیست البته فرم شماره 6 و بررسی‌های مشاوره‌ای جنبه توصیه‌ای دارد.

معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش گفت: فرم شماره 7 به بررسی عملکرد تحصیلی دانش‌آموز می‌پردازد و نمرات سه سال دوره اول متوسطه مدنظر است به گونه‌ای که نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب سه لحاظ شده است همچنین برای ورود به رشته تجربی نمره علوم باید حداقل 14 و ریاضی حداقل 13 باشد.

مصطفوی بیان کرد: حال این شرایط را تصور کنید، در منطقه‌ای 5 هزار دانش‌آموز پایه نهم وجود دارد و سه هزار نفر کف نمره را برای ورود به رشته تجربی کسب کرده‌اند، به دستور وزیر نیز منطقه موظف شده است حداکثر ظرفیت خود را باز کند یعنی تا جایی که ممکن است کلاس و معلم را تامین کند.اگر منطقه برای پذیرش یک هزار دانش‌آموز در رشته تجربی ظرفیت داشته باشد، دانش آموزان براساس عملکرد تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای برای ورود به این رشته اولویت بندی می‌شوند یعنی یک هزار نفر نخست در رشته تجربی ثبت‌نام می‌شوند و اگر از میان آنها عده‌ای رشته تجربی را انتخاب نکردند و به عنون مثال 200 ظرفیت خالی ماند دانش‌آموزانی که در اولویت دوم قرار دارند می‌توانند ثبت‌نام کنند و به ترتیب اگر باز هم ظرفیت خالی ماند دانش‌آموزان اولویت سوم و چهارم می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه برای رشته‌های علوم انسانی و ریاضی مشکل ظرفیت وجود ندارد، گفت: فرم شماره 6 به موضوع هدایت و راهنمایی دانش‌آموزان برای ورود به رشته تحصیلی می‌پردازد و فرم شماره 7 که به معاونت آموزش متوسطه مربوط است موضوع ظرفیت را بررسی می‌کند متاسفانه هم‌اکنون شاهد هستیم، برخی دانش آموزان استعداد و رغبت لازم را برای ورود به رشته تجربی ندارند اما چون تصور می‌کنند این رشته پول‌سازتر است بر اساس جو ایجاد شده در جامعه این رشته را انتخاب می‌کنند.

معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: به نظر می‌رسد نگاه فرآیندی در هدایت تحصیلی باید اجرا شود و در شرایط فعلی نه دانش‌آموز مقصر است و نه مناطق. دانش‌آموزان باید شایستگی تحصیلی و شغلی را درک کنند در شرایطی که دانش‌آموز هیچ شناختی از دنیای مشاغل ندارد چگونه می‌تواند انتخاب مناسبی داشته باشد.

مصطفوی ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید در برنامه درسی به موضوع هدایت تحصیلی و شغلی بپردازد و طبق سند تحول بنیادین تمام مدارس از دوره ابتدایی باید مشاور داشته باشند تا به لحاظ تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را هدایت کنند همچنین هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش باید به روز و رشته‌های فنی تقویت شوند.

وی در رابطه با شرایط دانش آموزانی که کف نمره را برای ورود به یک رشته کسب نکرده‌اند،‌گفت: این گروه می‌توانند در امتحانات تعیین رشته در شهریور ماه شرکت کنند و اگر موفق به کسب کف نمره برای ورود به رشته دلخواه شدند می‌توانند در آن رشته ثبت‌نام کنند. اگر دانش‌آموزی کف نمره را کسب کرده باشد اما اولویت او «د» باشد ابتدا باید نزد یک مشاور خبره رفته و وضعیت خود را بررسی کند تا بداند توانایی و رغبت مناسب این رشته است، اگر واقعا به اطمینان رسید که مناسب رشته‌ای است که انتخاب کرده مناطق هم باید انعطاف لازم را داشته باشد و کمیته هدایت تحصیلی باید به صورت کیفی به او کمک کند چرا که روش‌های قهری در انتخاب رشته پاسخگو نیست.

مصطفوی در پایان تاکید کرد: طبق شیوه نامه ابلاغی هدایت تحصیلی باید حداکثر ظرفیت در رشته‌ها ایجاد شود تا خانواده‌‌ها و دانش‌آموزان راضی بروند.