*معرفی رشته
چوب از زمانهای اولیه برای ساخت در و پنجره مورد استفاده قرار میگرفته است. پنجره چوبی دارای زیبایی و اصالت است و همیشه در صنعت به خصوص در خانهسازی جایگاه خودش را حفظ کرده است.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فنون ساخت پنجرههای چوبی، با کیفیت مناسب، یراقآلات متنوع، تنوع رنگ، سیستم حفاظت مناسب و... باعث ایجاد طیف وسیعی از انتخاب در محصولات نهایی شده است و همین امر سبب شده که نظر طراحان و معماران را به خود جذب کند. برخی از ویژگیهای پنجرههای تمام چوب عبارتند از:
ـ قابلیت ساخت آن به صورت پنجره چوبی دوجداره
ـ زیبایی و اصالت منحصر به فرد
ـ طول عمر بالا
ـ عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی و جلوگیری از اتلاف انرژی
ـ عایق در برابر آلودگی هوا و ذرات گرد و غبار
ـ مقاوم در برابر نور آفتاب
ـ نصب و تعویض پنجره آسان است
ـ قابل استفاده در انواع شرایط آب و هوایی.
*سطح آموزشی مهارتها
هنرجویان پس از آموزش استاندارد مهارتهای تعریف شده در این رشته به تواناییهای ذیل دست مییابند:
ـ توانایی انتخاب و کار با مواد اولیه در و پنجرهسازی چوبی
ـ توانایی کار با انواع ابزار و ماشینهای تولید درب و پنجرهسازی چوبی
ـ توانایی مونتاژ و نصب انواع درب و پنجره
ـ توانایی طراحی اولیه در و پنجره (اسکیس) و آشنایی با نرمافزارهای تخصصی طراحی در و پنجرهسازی چوبی
*آینده تحصیلی و شغلی
هنرجویان این رشته میتوانند در مقطع کاردانی در دانشگاه علمیـکاربردی، دانشگاه آزاد و آموزشکدههای فنی دولتی در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترای PHD در داخل کشور وجود دارد.
فارغ التحصیلان این رشته توانایی کار در مشاغل زیر را دارند:
ـ سرپرست کارگاه درودگری (درب و پنجرهسازی چوبی)
ـ طراح در مقیاس کارگاهی (کسب و کار کوچک)
ـ اپراتور دستگاههای تولید در و پنجرهسازی چوبی
ـ ساخت و نصب در و پنجره چوبی.
*ساعت آموزش
رشته «در و پنجرهسازی چوبی» دارای 109 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگیهای عمومی، 58 ساعت شایستگیهای فنی، 8 ساعت کارگاهی و 9 ساعت شایستگیهای غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «درودگر درجه 2 متشکل از 5 واحد نظری و 15 واحد عملی»، «سازنده تزئینات چوبی با استفاده از بازیافت چوب متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «در و پنجرهساز چوبی متشکل از 3 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «گرهچین متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.