گرایش 30 درصدی دانش آموزان به «فنی و حرفه ای و کاردانش» در هدایت تحصیلی امسال


به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، در نشست بررسی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش متوسطه که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: امسال بر اساس ثبت‌نام‌هایی که شده است، در هدایت تحصیلی حدود 30 درصد در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به نزدیک 40 درصد برسد.

وی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم این نگاه که از گذشته وجود دارد و مبتنی بر این موضوع است که دانش‌آموزانی که استعداد ندارند به هنرستان‌ها بروند را تغییر دهیم؛ ضمن اینکه قرار دادن کف نمره نیز می‌تواند یک آسیب جدی باشد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این نگرانی وجود دارد که دانش‌آموزانی را که حد نصاب هیچ رشته‌ای را نیاورده‌اند، به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت می‌کنیم که این می‌تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد.

محمد مصطفوی معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور تربیتی و مشاور وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: بین 24 تا 42 درصد انتخاب رشته در دنیا برعهده اولیاست؛ حال این پرسش مطرح است که چقدر اولیای دانش‌آموزان در کشور نسبت به توانایی، رغبت و دانش دانش‌آموزان، آگاهی دارند.

وی با بیان اینکه اولیای دانش‌آموزان به نیاز شغلی کشور نگاه می‌کنند و آینده‌نگری در این خصوص وجود ندارد، تصریح کرد: البته ما نیز مقصر هستیم؛ به این دلیل که فنی و حرفه‌ای و کار دانش را مختص دانش‌آموزان ضعیف قلمداد کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور تربیتی و مشاور وزارت آموزش و پرورش افزود: مشکل دیگر، کتاب‌های درسی است و باید شایستگی شغلی و تحصیلی، در کتاب درسی وجود داشته باشد و کتاب‌ها متناسب با نیازهای دانش‌آموزان نیستند.

مصطفوی با اشاره به اهمیت وجود مشاور در مقاطع مختلف تحصیلی، خاطرنشان کرد: مشاور در دوره ابتدایی و متوسطه دوم نداریم و نمی‌توانیم دانش‌آموز را به شایستگی‌های لازم برسانیم. 

وی با بیان اینکه برای فرآیند هدایت تحصیلی 10 ساله برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت:‌ سه سال از زمان آن گذشت؛ سال گذشته دانش‌آموز را با خودش سنجیدیم و امسال نیز اطلاعات خوبی دریافت کرده‌ایم، اما برای نمونه این پرسش نیز مطرح است که چرا از 980 هزار دانش‌آموز پایه نهمی، 570 هزار دانش‌آموز در داخل برگه امتحان از درس ریاضی نمره زیر 14 می‌گیرند.