آزمون های ورود به مدارس از کنکور مخرب تر هستند


به گزارش خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه نمی‌توان گفت حال آموزش و پرورش مطلقا بد است، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش تعبیر جالبی داشت که دیوارهای مدارس ما بلند است؛ به یک معنا این عبارت یعنی بین آنچه دانش‌آموزان در مدارس می‌آموزند با آنچه نیاز دارند، فاصله است و با راه‌حل‌های قدیمی حرکت کردن و تلاش برای حل مسائل نهایتا ما را به جایی می‌برد که اکنون هستیم.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌های استرس آفرین در مدارس می‌تواند کنار برود و فضای مدرسه با رعایت الزاماتی دلپذیرتر شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تا حدودی توجه به آموزش و پرورش بیشتر شده است، گفت: برای مثال اعتباری که برای توسعه و رایگان شدن پیش دبستانی‌ها در مناطق دوزبانه و محروم مصوب شد، بسیار خوب است که یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار این کارهای کمی باید تحولاتی در خصوص عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه به نقش معلم مهم‌ترین مسئله در ایجاد تحول است، گفت: کار معلمی جایگاه رفیعی دارد و با کارمندی متفاوت است اما در زمان تصمیم‌گیری‌ها این نقش محوری را مدنظر قرار نمی‌دهیم و برای مثال راه ادامه تحصیل معلمان را سد می‌کنیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: سیاست‌های کلان باید هم‌راستا با تقویت نقش معلمان باشد تا برای جذب معلم دنبال راه‌های کوتاه‌مدت نرویم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط دانشگاه فرهنگیان اکثر معلمان ما فراتر از حد انتظارند؛ وقتی برای کمبود نیروی انسانی عجله داریم به آموزش یکساله روی می‌آوریم در حالی که یک سال آموزش کافی نیست اما معلمان با خلافیت و انگیزه، کمبودها را جبران می‌کنند.

وی با بیان اینکه تجربه تدریس در بسیاری از مقاطع را دارم، اظهار داشت: تدریس در دوره دکتری آسان‌ترین و تدریس در مقطع ابتدایی سخت‌ترین نوع تدریس است و انرژی بسیاری می‌خواهد اما سختی کار معلم ابتدایی دیده نمی‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: چرا کسی که دکتری دارد و در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند با کسی که با همین مدرک در دانشگاه تدریس می‌کند اهمیت مساوی ندارد و باید نوع نگاه را نسبت به نقش معلمی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه در مشکلات آموزش و پرورش کنکور متهم اصلی نیست، گفت: متهم اصلی آزمون‌هایی است که ما برگزار می کنیم؛ آزمون‌هایی که برای مدارس متنوع در 12 سالگی برگزار می‌کنیم و موجب آزار دانش‌آموزان می‌شویم؛ تنوع مدارس بیشتر از کنکور، فرصت تربیت را از ما می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر آموزش یکپارچه، اضافه کرد: حتی فراتر از تنوع مدارس گاهی برخی مدارس ابتدایی با شرایط عجیب و غریبی و آزمون‌های ورودی خود نسبت به کودکان مرتکب جنایت می‌شوند.

حکیم‌زاده عنوان کرد: تغییر نگاه نسبت به معلم و الزاماتی که برای جذب معلم مورد نیاز است و همسوسازی سیاست‌ها با انتظارات و واقعیت‌ها بسیار مهم است و رسانه ملی در تحقق فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی مردم نقش مهمی دارد.