دانش آموزان قاره های مختلف چگونه روز اول مدرسه را برگزار می کنند؟


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز اول بازگشایی مدارس برای هر دانش آموزی در سراسر دنیا روز بزرگی محسوب شده و شور و هیجان خاصی دارد هر چند نقاط مختلف دنیا به دلیل شرایط جغرافیایی زمان های متفاوتی را برای بازگشایی مدارس دارنداما تمامی دانش آموزان در یک ویژگی مشترک هستند و آن هم شروع مدرسه با آیین های خاص تا روزهای پرانرژی را در طول سال تحصیلی دنبال کنند و همواره خاطه ای خوش از روزهای دانش آموزی به خاطر داشته باشند.


مهم نیست چه دینی و فرهنگی داشته باشی و در کدام نقطه دنیا زندگی می کنی چرا که روز اول مدرسه در هر مقطع تحصیلی و هر عصری شکوه خاص خود را دارد و گویی تافته جدا بافته از سایر روزهای درس و مدرسه است تا برای همیشه شوق آموختن را در خاطر داشته باشیم.

مدارس کشور امروزاول مهر ماه با حضور بیش از 13 میلیون دانش آموز و 960 هزار کارمند و معلم فعالیت خود در مدارس آغاز می‌شود و این مساله در حالی است که نسبت به سال گذشته آمار تفاوت چندانی نداشته است علاوه بر آن امسال 138 جلد کتاب برای دانش آموزان توزیع شده که نسبت به سال گذشته چهار هزار جلد افزایش داشته است؛ شرایط فضای آموزشی نیز با احتساب چهار و 918 کلاس درس جدید به 568 هزار و 918 کلاس در سراسر کشور می رسد و تا پایان سال 96 ، 180 هزار کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد.

با وجود این آماده سازی ها مطابق معمول همیشه نخستین روز پاییز مدارس بار دیگر شوق زندگی پیدا می‌کنند و با حضور دانش آموزان جانی دوباره به مدارس داده می شود؛ دانش آموزان در اقصی نقاط دنیا روزهایی متفاوت از سال بنابر سیاست های هر کشور، شرایط جغرافیایی و مواردی از این قبیل برای شروع تحصیلی آماده می شوند.

قاره آمریکا و اقیانوسه؛ از تغییر فصول تا روزهای متغیر شروع مدرسه

در قاره آمریکا کشورهایی مانند برزیل که در نیمکره جنوبی قرار دارد فصل هایی متفاوت با نیمکره شمالی داشته و هفته ی اول فوریه(اسفند)، در مناطق گرمسیری شمالی برزیل برگزار شده و تعطیلات زمستانی 2 هفته ای در ماه جولای نیز دارند.

آرژانتین کشوری است که سال تحصیلی آخرین دوشنبه ماه فوریه(معادل بهمن) یا اولین دوشنبه ماه مارس (اسفند) با توجه به تقویم زمانی آغاز به کار کرده و معمولا دبیرستان یک هفته دیرتر از دبستان شروع می شود.

در ایالات متحده آمریکا روز اول مدرسه برای بسیاری از مناطق آموزش و پرورش در ایالت های مختلف پس از روز کارگر ( اولین دوشنبه ماه سپتامبر(شهریور) ) است و در این روز خدمات حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد و ساعت شلوغی زودتر شروع می شود. در برخی دیگر از مناطق آموزش و پرورش ، مدرسه در اواسط تا اواخر ماه آگوست(شهریور) آغاز می شود.

کانادا شرایطی متفاوت داشته و بر این اساس در اکثر استان ها اولین سه شنبه در ماه سپتامبر(شهریور)(بعد از روز کارگر) نخستین روز مدرسه خواهد بود و اختلاف های زمانی را هیئت مدیره ی مدارس تعیین می کنند؛ مثلا هیئت مدیره مدرسه کاتولیک فرانسوی در اتاوا، انتاریو، اولین روز مدرسه قبل از روز کارگر (آخرین سه شنبه در آگوست(مرداد)) است.

کاستاریکا شرایط بسیار متمایز داشته و براساس تصمیم گیری ها وزارت آموزش در این کشور برای داشتن 200 روز موثر آموزشی هر سال تاریخ بازگشایی مدارس را تغییر می دهد.

نیوزلند از جمله کشورهای قاره اقیانوسه بوده که سال تحصیلی از اوایل فوریه(اسفند) برای دانش آموزان آغاز به کار خواهد کرد.

شروع تابستانی مدارس در آسیا

قاره آسیا که یکی از بزرگترین قاره های دنیا محسوب می شود با توجه به موقعیت جغرافیایی روزهای مختلفی را برای بازگشای مدارس انتخاب کردند به عنوان مثال در چین اول سپتامبر(10شهریور) یا اولین دوشنبه بعد از آن روز بازگشایی مدارس است همچنین در شمال چین مدارس اواسط آگوست و بعد از تعطیلات بازگشایی می شود.

در هندوستان مدارس دارای هیئت مدیره اواسط ژوئن (خرداد)بازگشایی می شود و مدارس موسوم به CBSE در مارس(اسفند) یا آپریل(فروردین) آغاز می شود.در بعضی مدارس نیز 31 می فعالیت شروع می شود.
امارات متحده عربی به دلیل وجود اعیاد و ماه رمضان زمان های متفاوتی را برای بازگشایی در نظر گرفته است در غیر این صورت 15 روز اول سپتامبر(شهریور)ر آغاز مدارس خواهد بود.

فیلیپین کشوری است که سال تحصیلی جدید در سومین دوشنبه اول ژوئن(خرداد) آغاز می شود و مدارس خصوصی یکی دو روز با اختلاف و مدارس بین المللی پیرو سیستم زمانی غربی فعالیت می کنند.

متغیر بودن شروع سال تحصیلی از تابستان تا زمستان

آفریقا سومین قاره پهناور جهان پس از آسیا و آمریکا است که قدیمی‌ترین منطقه مسکونی زمین با گونه‌های بشری بر روی کره خاکی در آفریقا است در این قاره نیز تفاوت های روزانه برای شروع سال تحصیلی مشهود بوده به گونه ای که در نیجریه اول سپتامبر(10شهریور) یا اولین دوشنبه بعد از آن روز بازگشایی مدارس است در حالی که در آفریقای جنوبی در اواسط ژانویه(25دی) دانش آموزان برای تحصیل در مدرسه آماده می شوند.

کنیا از دیگر کشرهای قاره آفریقا بوده که سال تحصیلی جدید در جنوب کنیا معمولا دومین دوشنبه بعد از سال جدید و اویل ژانویه است(دی‌ماه) اما در شمال کشور 1سپتامبر (10 شهریور) مدارس فعالیت خود را شروع می کنند.

شهریور ماه، زمانی مشترک برای شروع سال تحصیلی میان کشورها

قاره اروپا، در نیم‌کره شمالی زمین قرار دارد و پس از قاره اقیانوسیه، دومین قاره کوچک جهان است بنابراین شرایط تفاوت چندان فاحشی در بازگشایی مدارس برای کشورهای مختلف وجود ندارد به عنوان مثال در استونی، ایرلند، لهستان، اسلونی و روسیه اول سپتامبر (10 شهریور )ء برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته می شود.

انگلستان شرایط متفاوتی نسبت به کشورهای اعلام شده و در این منطقه مقامات محلی و مسئولین مدارس زمان را برای آغاز سال تحصیلی مشخص می کنند ولی به صورت معمول این تاریخ هفته اول سپتامبر(شهریور) است و در دانمارک اولین دوشنبه سی وسومین هفته سال حدود 13 آگوست(22مرداد) مدارس فعالیت را آغاز می‌کنند.

آنچه مسلم است در تمامی قاره های دنیا روز اول سال تحصیلی زمانی خاص برای هر جامعه ای محسوب می شود چرا که نظام آموزشی تاثیر بسیاری در پیشرفت هر کشور دارد و مساله مهم در این میان مسئولیت سنگینی است که بر دوش معلمان و اولیای مدرسه وجود دارد تا هدایتی صحیح برای نسل آینده داشته باشند و باید دید آیا در نظام آموزشی کشور ما با وجود هجمه های وارده به ان و کاستی های موجود شرایط برای دانش آموزان چگونه رقم می خورد.