آغاز توزیع سراسری ویتامین "D" در دبیرستان ها


دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که امسال هم برنامه مکمل‌یاری ویتامین D در دبیرستان‌های  کشور مطابق سال‌های گذشته ادامه دارد، گفت: برای پیشگیری از کمبود ویتامین D که پیامدهای سلامتی متعددی بر سلامت دانش آموزان دارد، برنامه مکمل‌یاری ویتامین D در تمام دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه کشور طی تفاهم نامه‌ای که میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، از سال ۱۳۹۳ اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هر دانش آموز ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به مدت ۹ ماه در سال تحصیلی در مدرسه دریافت می‌کند؛ چراکه کمبود ویتامین D با عوارضی مانند کاهش جذب کلسیم و اختلال در رشد اسکلتی، کوتاه قدی، افزایش خطر ابتلا به نرمی استخوان و پوکی استخوان، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های اتو ایمیون مثل ام اس، آسم و آلرژی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی همراه است. علاوه بر مصرف ماهانه یک عدد مکمل ویتامین، استفاده از نور مستقیم آفتاب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز نیز توصیه می‌شود.

عبدالهی تاکید کرد: ویتامین D در منابع غذایی به قدر کافی وجود ندارد. خوشبختانه در حال حاضر با همکاری صنایع  لبنی، شیر غنی شده با ویتامین D در دسترس قرار دارد و برای استفاده دانش آموزان نیز شیر توزیعی در مدارس باید از نوع غنی شده با ویتامین D باشد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته در ۱۴ استان کشور شیر غنی شده با ویتامین D در مدارس توزیع شد. با توصیه دفتر بهبود تغذیه برای تامین ویتامین  Dدانش‌آموزان مدارس ابتدایی که تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار ندارند، لازم است در تمامی استان‌ها توزیع شیر غنی شده در اولویت قرار گیرد. همچنین آموزش معلمان، مراقبان بهداشت مدارس، دانش آموزان و اولیاء آنها توسط کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت انجام می‌شود.