بررسی برگزاری امتحان نهایی در پایان پایه دوازدهم در شورای عالی


به گزارش ایسنا، عبدالرسول عمادی  در پانل پرسش و پاسخ نشست هم اندیشی ارزشیابی آموزشی در پاسخ به اینکه " راهکاری در سند تحول داریم که در آن بر ضرورت توجه به استانداردهای ملی در گذر از دوره ها تاکید شده است، دو راه وصل آزمون نهایی به آزمون ملی و سپردن ارزشیابی به مدارس برای آن دیده شده است، نظر شما درباره برگزاری آزمون جامع چیست؟ گفت: دو سال پیش اخبار به نقل از بنده درباره برگشت دوره ابتدایی به سیستم اریابی نمره ای منتشر شد که صحیح نبود و سوءاستفاده هایی از اظهارات بنده صورت گرفته بود.

وی افزود: در سند تحول آمده است که در گذر از دوره ابتدایی باید ارزیابی نتیجه محور باشد. البته با برگزاری آزمون جامع موافقتر از امتحانات نهایی هستیم. بسیاری از شاخص های سنجش کیفی اند. حدود 20شاخص کمی داریم اما بخش عمده شاخص ها کیفی هستند و تنها در گذر از دوره های تحصیلی از طریق آزمون جامع می توانند ارزیابی شوند.

عمادی با بیان اینکه معتقد نیستم باید امتحان نهایی در انتهای پایه ششم و نهم برگزار شود گفت: امتحان نهایی در انتهای پایه دوازدهم درحال بررسی است  و قرار است در شورای عالی آموزش و پرورش در این باره تصمیم گیری شود. هرچند تاکید ما برگزاری امتحان نهایی در پایان دوازدهم است.

رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدافع آزمون جامع برای گذر از دوره ها هستم گفت: امتحان نهایی نمی تواند نقش آزمون جامع را ایفا کند. امتحان نهایی از یک منبع مشخص است و توقعی از امتحان نهایی  برای ارزیابی همه شاخص ها نداریم. امتحان نهایی نشان می‌دهد نسبت مشخصی از فرصت های آموزشی در کشور توزیع شده است یا خیر؟

به گزارش روابط عمومی موسسه گزینه دو، وی ادامه داد: ارزیابی ها نشان می دهد این توزیع بسیار نامتوازن است.

عمادی درباره نحوه تعامل آموزش و پرورش با موسسات خصوصی نیز اظهار کرد: سیاست ما واگذاری امر به استانهاست. اگر موسسه ای خواست تعامل داشته باشد و به امر آموزش کمک کند تصمیم بر عهده شهرستان ها و خود مدارس است. هرچند هنوز فعالیت بخش خصوصی به رسمیت شناخته نشده و ممکن است برخی مدیران مدارس همکاری نکنند.