«غول کنکور» آموزش های مهارتی را کمرنگ کرد


به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح و کتاب «ایران مهارت»، 
با بیان اینکه امیدوارم سال تحصیلی جدید با برنامه‌های پیش‌بینی شده، سالی پرثمر برای نظام اسلامی باشد، اظهار داشت: خروجی‌های نظام آموزش و پرورش ما در برخی از زمینه‌های مهارتی شایستگی‌های لازم را برای ورود به عرصه اجتماع کسب نکرده‌اند و این گزاره قضاوتی از ابتدای انقلاب اسلامی پیش روی دست اندرکاران آموزشی وجود داشت.

وی افزود: تلاش‌های زیاد و موفقیت‌هایی برای رفع این مشکل به وجود آمده است اما هنوز انتظار جامعه را برآورده نکرده است.

بطحایی ادامه داد: این گزاره، درک مشترکی بین آحاد جامعه است و این مهارت‌ها، تعاملی و اجتماعی یا حرفه ای است و خانواده‌ها، این شایستگی‌ها را در فرزندان خود نمی‌بینند.

وی با اشاره به درک مشترک در سطوح بالای مدیریتی از گزاره نبود مهارت‌های لازم در دانش‌آموزان، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری به کرات مصادیق عینی این موضوع را مطرح کردند و این گزاره، سلیقه یک جبهه خاص نیست.

وی بیان داشت: از آغازین روزهای وزارتم با توجه به بحث‌هایی که وجود داشت، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم را تقویت مهارت در دانش‌آموزان قرار دادم.

بطحایی با بیان اینکه در 3 زمینه تقویت مهارت‌ها را هدف گذاری کردیم، عنوان کرد: زمینه اول، مهارت‌هایی است که مختصات سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را تقویت می‌کند که به عنوان مهارت‌های زندگی از آن نام می‌بریم و مهارت‌های زندگی مانند تحمل، مدارا کردن و تفکر که جامعه امروز از کمبود آن رنج می‌‌برد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام این کمبودها به آموزش و پرورش بازنمی گردد، گفت: ما دست نیاز به سوی سازمان‌های مختلف برای تقویت این مهارت دراز کرده‌ایم و بدون همکاری این سازمان‌ها، تقویت مهارت تحقق نمی‌یابد.

وی اضافه کرد: اگر در زمینه‌هایی مثل فرهنگ ترافیک، بتوانیم در آموزش و پرورش تنها جرقه تشکیل پایگاه‌هایی را ایجاد کنیم، مشکلات آینده کمتر از امروز خواهد بود.

بطحایی، محور دوم را تقویت مهارت‌های پایه‌ای دانست و ادامه داد: در این هدف‌گذاری، دانش‌آموزان باید بتوانند با هدف کارآفرینی و علاقه‌مندی به زمینه‌های حرفه‌ای، مهارت‌هایی را کسب کنند.

وزیر آموزش و پروش گفت: تقویت مهارت‌هایی که دانش‌آموزان را به کارآفرینی علاقه‌مند کند و خلاقیت آنها را در این زمینه تقویت کند، محور سوم برنامه‌های ماست.

وی خاطرنشان کرد: 500 نوع مهارت در این طرح که امروز رونمایی می‌شود، در دستور کار است و دانش‌آموزان بین 2 تا 20 ساعت با تجهیزات اندک، این مهارت‌ها را پیدا می کنند و وارد مهارت‌آموزی می‌شوند.

بطحایی با بیان اینکه در کنار پتانسیل وزارت کار از سایر ظرفیت‌های کشور هم استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: برنامه و مختصات تقویت آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال بسیار مهم است؛ ما پیشینه قوی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای داریم و در دهه هفتاد با ایجاد شاخه کاردانش تجربیات خوبی را به دست آوردیم.

وی بیان داشت: مهم‌ترین هدف شاخه کاردانش کم کردن فاصله آموزش با بازار اشتغال و صنعت بود که علی‌رغم آنکه اولین حرکت بود، بسیار مفید و موثر بود.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ما در آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل تولید می‌کنیم در حالی که وارد بازار نمی‌شوند و این هدر دادن منابع است زیرا اتصال بازار و آموزش فراهم نیست.

وی افزود: دهه هفتاد و هشتاد به موفقیت‌هایی در توسعه آموزش‌های مهارتی دست یافتیم و این در این موفقیت همه دستگاه‌های ذینفع در آموزش مهارتی و صنعت با هم هماهنگ شدند و به هم کمک کردند چرا که آموزش و پرورش در اتاق در بسته خود به تنهایی نمی تواند این مسیر را پیش ببرد اما این موفقیت با سایه غول کنکور کمرنگ شد. 

به گزارش فارس، بطحایی با بیان اینکه اگر تخصص سایر نیروها در کنار هم قرار نگیرد، تلاش آموزش و پرورش به شکست منتهی می‌شود، عنوان کرد: مرحوم علاقه‌مندان در زمینه رشد مهارت در آموزش و پرورش تلاش‌های زیادی انجام داد و تلاش کرد نهادهای مختلف ذینفع در این زمینه هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری این سه برنامه مستقل را دنبال خواهیم کرد که به عنوان یک مسیر میانبر، ما را به اهداف کوتاه مدتی برساند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر استفاده از کمک بخش خصوصی، گفت: اگر زمانی استفاده از بخش غیردولتی، یک انتخاب بود امروز دیگر یک انتخاب نیست و اگر ما نتوانیم این بخش را ترغیب به مشارکت کنیم، نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

وی تصریح کرد: ما باید مسیر و بستر بخش غیردولتی را هموار کنیم و رویکرد ما استقبال از بخش غیردولتی است و امیدواریم نرخ مشارکت غیردولتی در بخش مهارتی را افزایش دهیم.