آموزش یک مهارت به دانش آموزان نظری


به گزارش خبرگزاری تسنیم, علی زرافشان در مراسم رونمایی از طرح «ایران مهارت» که در وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی برگزار شد, اظهار کرد: آموزش مهارت به عنوان یک مطالبه از سوی مسئولان کشور مطرح است و رئیس‌جمهور نیز یکی از مطالبات خود را آموزش حداقل یک مهارت به فارغ‌التحصیلان مدارس مطرح کرد.

وی افزود: آموزش مهارت و اشتغال یکی از مطالبات جدی در کشور است بیش از سه میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی که فاقد شغل هستند حاکی از اهمیت ایجاد شغل در کشور است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی به فارغ‌التحصیلان با مهارت نیاز داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث آموزش مهارت برای کسب شغل در برنامه آموزش برای همه مطرح است و هدف سوم آن آموزش مهارت به دانش‌آموزان است.

زرافشان ادامه داد: مهارت‌های پایه مانند خوب صحبت‌کردن, صبوری و تفکر خلاق به فرد برای زندگی موفق در جامعه کمک می‌کند و یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش توجه به این بخش است و درس‌های جدیدی مانند تفکر و سبک زندگی با هدف تقویت مهارت‌های عمومی برای کمک به زندگی اجتماعی دانش‌آموزان تالیف شده است.

وی با اشاره به مهارت‌های شغلی، عنوان کرد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش درس کار و فناوری از دوره ابتدایی تا متوسطه تدوین شده است و باید شایستگی‌های فنی مورد نیاز بازار کار و فناوری اطلاعات را کسب کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درس کار و فناوری از پایه ششم ابتدایی به صورت درس مستقل و از پایه ابتدایی با رویکرد تلفیقی با هدف آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار تدوین شده است. در بیانیه ارزش‌های سند تحول آمده است که آموزش و پرورش باید روحیه کارآفرینی و مهارت هنری را برای دانش‌آموزان فراهم کند که زمینه‌ساز کار مولد باشد.

زرافشان ادامه داد: طبق سند تحول دانش‌آموزان باید دارای یک مهارت مفید برای کسب معاش حلال باشند. در راستای تحقق این اهداف اقداماتی را در آموزش و پرورش انجام داده‌ایم از جمله تجربه آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان شاخه نظری است.

وی بیان کرد: در برخی استان‌ها دانش‌آموزان پایه دهم یک مهارت را فرا می‌گیرند و فعالیت پایگاه‌های تابستانی مدارس نیز با رویکرد آموزش‌های مهارتی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در دوره اول متوسطه حدود سه سال است که با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران, دانش‌آموزان را تحت پوشش برنامه‌های کارافرینی قرار داده‌ایم تا رویکرد تربیت کارمندی را به رویکرد تربیت کارآفرین تغییر دهیم.

وی ادامه داد: برنامه درسی ملی به ویژگی مدیران مدارس اشاره کرده و می‌گوید, مدیر مسئول تامین و توسعه محیط یادگیری برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است و این فرصت خلق یک محیط یادگیری جدید است همچنین مدیر مسئول خلق موقعیت‌های جدید آموزشی و تربیتی است.