برخی کتب کمک آموزشی اهداف برنامه درسی را منحرف می کنند


به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه کتب درسی نشان دهنده رویکردها و سیاست‌های حاکمیت است گفت: کتاب های درسی به نام مولف نامیده نمی شود و سند رسمی است که در تاریخ کشور بر جای می ماند و نشان دهنده رویکردهایی است که حاکمیت دنبال می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حساب کتاب درسی تنها به پای مولف نوشته نمی‌شود و حساسیت فراوانی درباره آن وجود دارد گفت: کتب درسی توسط مراجع مختلف علمی و حتی اولیاء رصد می‌شود و از این بابت فشار فراوانی به مولفان و گروه های درسی وارد می‌شود.

بطحایی ادامه داد: حساسیت‌ها پیرامون کتب درسی بسیار بالاست و کوچکترین خطایی که در یک جلد از میان 138 میلیون جلد و یک عنوان کتاب از میان 1000 عنوان کتاب درسی اتفاق می‌افتد، واکنش های بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش هایی که همواره مطرح می شود به ماهیت و فرایند برنامه ریزی درسی بر می گردد گفت: پاسخگویی کتب درسی به نیاز های فردی و اجتماعی بسیار کند و سرعت پاسخگویی پایین است و در کمترین زمان خود سه تا چهار سال طول می کشد تا به یک نیاز اجتماعی در کتب درسی پاسخ داده شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز کتاب درسی در سبد یاددهی و یادگیری سهم عمده و قابل توجهی دارد. باید این چالش را حل کنیم در غیر اینصورت همچنان در معرض انتقادات خواهیم بود. هرچند گستره این نیازها به قدری وسیع است که نمی توان به همه آنها در کتب درسی پاسخ داد.

بطحایی با اشاره به اینکه هرچند برنامه درس ملی مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته است اما هنوز موارد و نکاتی جای کار دارد عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستم هنوز اهداف دوره های تحصیلی را که می تواند به هم پیوستگی و ارتباط طولی میان پایه های تحصیلی ایجاد کند به اجرا در نیامده است. هنوز نتوانسته ایم پشتوانه‌های علمی را برای دفاع از فرآیند تالیف کتب درسی فراهم کنیم.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز در بیرون از سیستم و در بازار نشر مهمان های ناخوانده به اهداف تربیتی لطمه وارد می کند و کتب کمک آموزشی در برخی موارد اهداف برنامه درسی را منحرف می کنند و به شدت اهداف برنامه های درسی را مورد هدف قرار می دهند. تنوع بسیار زیاد کتب کمک آموزشی در بازار نشر را شاهدیم که به طرق مختلف خود را به داخل کلاس و کیف دانش آموزان حتی در دوره ابتدایی می رسانند. برای این معضل چه کسی باید راه حل پیدا کند؟.

بطحایی با بیان اینکه تا کنون در مواجهه با رقبایی که به شدت برنامه درسی را هدف قرار می دهند موفق نبوده‌ایم عنوان کرد: متاسفانه در کلاس اول معلم ما چندین کتب غیراستاندارد کمک آموزشی را به اولیاء معرفی می کند و دانش آموزان خود را به آن کتب ارجاع می دهد. این نقیصه‌ای است که نمی توانیم چشمان خود را به‌رروی آن ببندیم. از سازمان پژوهش درخواست می کنم در سال تحصیلی جاری این مهم را مدنظر قرار دهند و ورود پیدا کنند تا این مسیر اصلاح شود.

وی افزود: کتاب درسی رویکردها، جهت گیری ها و سلایق حاکمیت را منعکس می کند که مبنای آن آموزه های دینی و انقلابی است. باید کتب درسی بخوبی و با روش هنرمندانه این ارزش ها را به دانش آموزان منتقل کند.