طراحی و اجرای نظام کنترل کیفیت مدارس در سال جاری


به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی درجمع شرکت کنندگان در دوره آموزش تامین مدرس راهبران برنامه تعالی مدیریت مدرسه در باشگاه فرهنگیان تهران با اشاره هدف؛ مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت، اظهارکرد: چنانکه در اسناد بالادستی و در دست نوشته‌های صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و همچنین براساس تجربه گذشته، مشاده می‌کنیم پیشکسوتان آموزش و پرورش در هر دوره ای با واژه‌های مختلف، برای تحقق مدرسه محوری تلاش کرده‌اند.

وی افزود: علیرغم هم تلاش هایی که پس از انقلاب در قالب طرح های مختلف صورت گرفته است همچنان با تحقق هدف‌، مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله زیادی داریم و آخرین طرحی که از 3 سال قبل توسط همکاران در حال اجراست طرح تعالی مدیریت مدرسه است .

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه می گوییم مدرسه باید مرجعیت داشته باشد بدان معناست که تمام تصمیمات از جمله آموزش و پرورش، مالی و نیروی انسانی در داخل خود مدرسه اتخاذ و عملیاتی شود حال آنکه امروز شاهد آن هستیم که 85 درصد تصمیمات مربوط به مدارس در حوزه های ستادی و ادارات مناطق اتخاذ و جهت اجرایی شدن به مدارس ابلاغ می شود .

وی ادامه داد: محوریت‌های مالی سرعت اجرای طرح ها را کاهش می دهد اما علیرغم وجود این مشکل در سال تحصیلی جاری تلاش کردیم 3 برنامه را در راستای مدرسه محوری اجرایی کنیم .

بطحایی ارتقای شایستگی مدیران مدارس را اولین برنامه در سال تحصیلی جاری برشمرد و عنوان کرد: ارتقای مستمر سطح دانش و توانمندی های مدیران علاوه بر کمک به اجرای تعالی مدیریت مدرسه، شایستگی مدیران را نیز محقق می سازد.   

وی افزود: عدم شایستگی های لازم مدیران یکی از عوامل شکست طرح های مدرسه محوری از اوایل دهه 60 تا کنون بوده است، بنابر این اگر امروز شایستگی مدیران به صورت مستمر ارتقا نیابد طرح های امروزی نیز با شکست مواجه می شود.

عضو کابینه تدبیر و امید، تفویض اختیار به مدارس را دومین برنامه در سال تحصیلی جاری در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی سخن از مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت می گوییم بدان معناست که نقش ادارات و مناطق در حوزه ستادی در مدارس کمرنگ شود و تمرکز زدایی به معنای واقعی محقق شود.

وی ادامه داد:  طراحی نظام کنترل کیفیت و استقرار آن در مدرسه را سومین برنامه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری در مدارس است. این سامانه قادر است همواره پیشرفت و یا پسرفت برنامه را در سطح منطقه، استان و کشور بیان کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیرآموزش و پرورش گفت: انجام هر تغییرآن هم در عرصه تعلیم و تربیت همواره با مقاومت برخی افراد مواجه است به عنوان مثال سال قبل بخش نامه‌ای با موضوع تفویض اختیار با 26 بند مصوب و به مدارس ابلاغ شد که با مقاومت شدید برخی مواجه شد و درگذر زمان نیز دستخوش تغییرات شد به طوری که امروزه تنها 10 بند از 26 بند آن بخش نامه در مدارس اجرایی می شود.

بطحایی در پایان یادآور شد: امیدوارم با استقرار طرح نظام کنترل و سنجش کیفیت در مدارس مدرسه محوری به معنای واقعی محقق شود.