رشته های پرمخاطب کاردانش


مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آمار ثبت نام در پایه دهم نسبت به سال گذشته 4.1 درصد رشد پیدا کرده است، اظهار کرد: در مجموع تا کنون 928 هزار و 573 نفر در سامانه سناد از پایه نهم تا دهم ثبت اطلاعات شده‌اند که از این تعداد 588 هزار و 729 نفر معادل 63.40 درصد در شاخه نظری و 193 هزار و 6 نفر معادل 20.79 درصد در شاخه کاردانش ثبت نام کردند.

وی افزود: 46 هزار و 836 نفر معادل 15.81 درصد نیز وارد شاخه فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار ثبت نام در شاخه کار و دانش در سال گذشته 149 هزار نفر معادل 16.65 درصد بود و امسال 4.1 درصد رشد پیدا کرده است، گفت: بسیاری از ثبت نامی‌های امسال قبول شده‌های خرداد بودند که نشان دهنده اقبال عمومی سمت رشته‌های کاردانش است. در این میان نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی، معرفی کارآفرینان برتر از طریق رسانه ملی و برنامه‌هایی چون یک روز با هنرستان، آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها و برپایی مسابقات و جشنواره‌های کاردانش از سوی وزارت آموزش و پرورش مهم بوده است. علاوه بر این امسال مراسم بازگشایی مدارس در بسیاری از مناطق در هنرستان‌ها برگزار شد. مجموعه اقدامات انجام شده ادامه پیدا می‌کند و نشان می‌دهد در آینده می‌توانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

آذرکیش ادامه داد: رشته‌های شاخه کاردانش منعطف هستند و ما می‌توانیم هنرستان‌ها را توسعه دهیم. اکنون در هر منطقه آموزشی یک هنرستان داریم.

وی با اشاره به فرهنگسازی و تلاش برای توسعه رشته‌های کاردانش در مناطق محروم اظهار کرد: هرمزگان در پایه دهم بیش از 28 درصد ثبت نامی در شاخه کاردانش در سال جاری داشت. همچنین بیش از 25 درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان و بیش از 27 درصد دانش آموزان استان سمنان وارد شاخه کاردانش شدند. امیدواریم این رشد ادامه پیدا کند. اراده و عزم جامعه در توسعه مهارت آموزی است و تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بر مهارت آموزی است.

وی در پاسخ به اینکه پرطرفدارترین رشته‌های شاخه کاردانش کدام هستند؟ اظهار کرد: تنوع رشته در شاخه کاردانش وجود دارد و بسیاری از آنها متناسب با بازار کار و اقتضائات بومی و منطقه‌ای برنامه ریزی و تدوین می‌شوند. ممکن است نیاز به یک رشته در جامعه 200 نفر و نیاز به رشته‌ دیگری تا 2000 نفر باشد.

وی افزود: وقتی رشته‌های دریایی افتتاح می‌کنیم در مناطق نزدیک به دریا مخاطب دارد یا رشته کشت زعفران در مناطقی که زعفران کشت می‌شود طرفدار دارد اما رشته‌های عمومی چون برق صنعتی و برق ساختمانی در کل کشور مورد استقبال قرار می‌گیرد.

آذرکیش ادامه داد: رشته‌هایی چون خیاطی زنانه، طراحی لباس شب و عروس نیز از جمله رشته‌هایی هستند که می‌توان از آنها در بسیاری مناطق بهره‌برداری کرد؛ از این رشته‌ها استقبال خوب می‌شود. ماهیت رشته‌های کاردانش خدمات محور و کار محور هستند و ما تلاش می‌کنیم مرتبا رشته‌ها را متناسب با پیشرفت تکنولوژی به روزرسانی کنیم.