تعداد مدارس استعدادهای درخشان کاهش می یابد


به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در برنامه پرسشگر با بیان اینکه نخبه‌پروری در سند راهبردی کشور در امور نخبگان مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: در اصل نخبه‌پروری هیچ شکی نیست و علاوه بر این سند، سخنان و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه مسیر را روشن کرده است.

وی افزود: نخبه به فردی اطلاق می‌شود که با توجه ویژگی‌های ذاتی خود، امکان رسیدن به مرحله نخبگی را داراست ولی هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

مهاجرانی با بیان اینکه سخت‌کوشی، لزوما به معنای نخبه بودن نیست، اظهار داشت: بسیاری از اوقات تعریف نخبه در سند راهبردی کشور در امور نخبگان تکلیف ما را نسبت به نخبه مشخص می‌کند و چالش‌ها به دلیل عدم دقت بر سر تعاریف است.

*رشد 80 درصدی مدارس استعدادهای درخشان در 4 سال

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اضافه کرد: آقای اژه‌ای در سال 66 سمپاد را با 6 مدرسه راه‌اندازی کرد که رقم آن در سال تحصیلی 87ـ86 به 262 مدرسه در کل کشور رسید.

وی بیان داشت: در سال تحصیلی 89ـ88 که آخرین سالی بود که سمپاد با ماهیت اصلی خود فعالیت می‌کرد، 335 مدرسه استعدادهای درخشان در کشور فعال بود اما ناگهان در سال تحصیلی 93ـ92 این رقم به 660 مدرسه رسید که نشان‌دهنده رشد 80 درصدی در مدت 4 سال است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تا سال 89 که سمپاد به‌عنوان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بود، یک هیات امنا در کنار آن فعالیت می‌کرد که وظیفه اعطای مجوزها را برای تاسیس مدارس انجام می‌داد؛ در سال 89 که این هیات امنا از بین رفت، با عناوین مختلف و دلایل متنوع، مدارس از 335 به 660 افزایش یافت.

مهاجرانی با بیان اینکه رشد کمی 80 درصدی آن هم در 4 سال قطعا تنزل رشد کیفی را به دنبال دارد، تصریح کرد: ایده‌آل ما کاهش تعداد این مدارس است اما نمی‌توان رقمی برای آن بیان کرد، اما قطعا به دنبال افزایش کیفیت و کاهش کمی این مدارس هستیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان عنوان کرد: افزایش کمی با این شدت تبعاتی به وجود آورد برای مثال زمانی که برچسب تیزهوش به افرادی که واقعا تیزهوش نیستند می‌زنیم، فرد را دچار چالش روحی بسیاری می‌کنیم یا زمانی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان متوسط به بالا را از مدارس دولتی می‌گیریم، باعث افت کیفیت مدارس دولتی می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب این است که جداسازی به صورت مطلق وجود نداشته باشد، اما با شرایط حاکم نمی‌توان این مطلوب را اجرا کرد، زیرا نظام آموزشی ما آمادگی پرورش استعدادهای برتر در کنار افراد معمولی را ندارد و آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و نیروی انسانی توانمند در کشور فراهم نیست.

مهاجرانی بابیان اینکه 1.5 تا 2.5 درصد افراد هر جامعه نخبه هستند، گفت: ما مجبوریم با سیستم گلخانه‌ای تا زمانی که امکانات نظام آموزشی فراهم نیست، افراد نخبه کشور را پرورش دهیم.

*احیای سازمان سمپاد در شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی است

سرپرست مرکز پرورش ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اضافه کرد: 70 نفر از دانش‌آموزان سمپادی احیای سازمان سمپاد را از رهبری درخواست کرده‌اند و مقام معظم رهبری هم دستور پیگیری در مورد افت کیفیت مدارس سمپاد را صادر کردند؛ مسئله احیای سازمان سمپاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

وی اظهار داشت: ما با روش‌های نادرست، در واقع جامعه را به نخبگان و پخمگان تقسیم کرده‌ایم در حالی که افرادی که نخبه نیستند لزوما کم‌هوش نیستند و جامعه به انواع مختلف استعدادها نیاز دارد.

مهاجرانی خاطر نشان کرد: کار معلم پیدا کردن استعدادها و پرورش آنهاست و محیط مدرسه، برنامه‌های آموزشی و خانواده باید در این راستا به او کمک کنند.

وی با بیان اینکه سالانه تقریبا 260 هزار نفر در آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند، گفت: از هر 10 نفر تنها یک نفر در این آزمون‌ها پذیرفته می‌شوند و درواقع ما به 9 نفر دیگر فشار عدم قبولی را در سن پایین وارد می‌کنیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: سیستم آزمون یقینا اصلاح خواهد شد اما فعلا نمی‌توانم استانداردهای موردنظر را بیان کنم؛ باید سیستم به‌جای خود برگردد تا کیفیت به مدارس سمپاد و دولتی بازگردد.

وی در خصوص اصلاحات موردنظر خود در مرکز استعدادهای درخشان گفت: بازگرداندن هیات امنا، کیفی کردن آزمون‌ها و استانداردسازی آنها و کاهش کمی تعداد مدارس استعدادهای درخشان از برنامه‌هایم در این مرکز است.

مهاجرانی بابیان اینکه زمانی که ما هیات امنا را از کنار مدارس استعدادهای درخشان برمی‌داریم، استراتژی تشکیل مدارس را می‌گیریم، گفت: رشد قارچ‌گونه و صد درصدی این مدارس در کمتر از 10 سال گذشته یقینا باعث افت کیفیت این مدارس شده است.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: اگر رسانه‌ها تمرکز را از برخی مشاغل و کنکور بردارند و بر روی مهارت که حوزه مغفولی است، بیشتر تمرکز کنند، می‌توان به تغییر روند جاری امیدوار بود.

وی عنوان کرد: المپیاد یکی از عرصه‌های افتخارآفرین برای کشور است و در اینکه باید المپیاد‌ی داشته باشیم، شکی نیست و متاسفانه در مورد المپیادی‌ها دچار سیاه‌نمایی و کم‌لطفی هستیم.

مهاجرانی گفت: با هویت‌بخشی به دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و المپیادی می‌توان زمینه کاهش مهاجرت این افراد را فراهم کرد.

وی بابیان اینکه المپیاد وسیله‌ای برای گرفتن زمان دانش‌آموزان ما در برخی مدارس شده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که ارزش‌گذاری‌ها به مسیر غلطی رفته و کسب و کاری که در سایه المپیاد شکل گرفته است، جریان این مسیر غلط را پررونق‌تر کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از سال 90 پس از تقلیل سازمان سمپاد به مرکز، سهم غیرتهرانی‌ها در مدال‌آوری به‌شدت افول کرد تا جایی که در سال 94 تنها 30 درصد شهرستانی‌ها موفق به کسب مدال در المپیادها شدند و این نشان‌دهنده قوت یا نخبگی تهرانی‌ها نیست، بلکه بیانگر دوپینگ آنها با کلاس‌های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش از بنده درخواست کاهش کمی و افزایش کیفی مدارس استعدادهای درخشان را داشتند.