سنجش نرم آمادگی جسمانی دانش آموزان


حسین بابویی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت استانداردهای ورزشی در مدارس بیان کرد: در وزارت آموزش وپرورش از دو جهت فعالیت های ورزشی در مدارس را پیگیری می کنیم.

وی افزود: در مرحله اول قوانین و اسنادی باید داشته باشیم که وقتی مدرسه ساخته می شود، همانطور که برای درس ریاضی کلاسی را در نظر می گیرند، برای تربیت بدنی نیز یک کلاس ویژه وجود داشته باشد.

ساخت کلاس های ویژه تربیت بدنی

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی ادامه داد: خوشبختانه با تصویب زیر نظام تامین فضا و ملزومات در وزارت آموزش و پرورش، مدارسی که جدید ساخته می شوند، باید کلاس درس ویژه تربیت بدنی نیز داشته باشند. یعنی فضای ورزشی برای دانش آموزان وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: جدا از پیگیری تصویب زیر نظام ورزشی، وضع موجود را در نظر گرفتیم، وزارت آموزش و پرورش در مدارس سالن ورزشی در داخل و در کنار مدرسه دارد.

بابویی ادامه داد: این قانون را مصوب کردیم که این سالن ها تا ساعتی که مدارس باز است، در اختیار دانش آموزان برای فعالیت های ورزشی در نظر گرفته شود.

سالانه ۲۳ درصد از مدارس کشور تجهیز و متناسب سازی ورزشی می شوند

وی تصریح کرد: در کنار آن نیز، برخی از مدارس سالن ندارند، اما فضای ورزشی مناسب و باز دارند. یک دستورالعملی را تحت عنوان ایمن سازی و تجهیز فضای ورزشی مصوب کردیم. یعنی مدرسه ای که حیاط دارد، براساس این دستورالعمل باید ایمن سازی و تجهیز شود.

وی تاکید کرد: طی برنامه ششم توسعه، سالانه ۲۳ درصد از مدارس را تحت پوشش تجهیز، بهسازی و متناسب سازی قرار می دهیم.

بابویی تاکید کرد: پیگیری تصویب قوانین و ارتقای وضع موجود در فعالیت های ورزشی از مهمترین رویکرد ما در وزارت آموزش و پرورش است.

تهیه ۴ هزار وسیله ورزشی برای مدارس

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی گفت: یکسال گذشته ۲ هزار وسیله ورزشی و امسال ۴ هزار وسیله ورزشی با کمک سازمان تجهیز و نوسازی مدارس تهیه شد که میان مدارس توزیع خواهیم کرد.

وضعیت تهران از لحاظ فضای ورزشی مطلوب نیست

وی با بیان اینکه ورزش تربیتی استاندارد های خاص خود را دارد گفت: در شهرهای بزرگ همانند تهران و دیگر کلان شهرها، مشکلاتی که وزارت آموزش و پرورش در تامین زمین دارد با مشکلات مشهودی رو به رو هستیم.

بابویی گفت: در بسیاری از شهرهای کشور شاید وضعمان ایده آل نباشد اما مطلوب است. ایده آل ما این است تا تمام مدارس ما به سالن ورزشی تجهیز شوند.

سنجش میانگین آمادگی جسمانی دانش آموزان

وی با اشاره به سنجش آمادگی جسمانی دانش آموزان گفت: برای اینکه نتیجه کارایی و عدم کارایی اقدامات اجرایی خود را بسنجیم، باید سنجش آمادگی جسمانی دانش آموزان را انجام بدهیم.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی گفت: سال گذشته تحقیق میدانی وسیع از  ۱۰۸ هزار دانش آموز برای سنجش آمادگی جسمانی آنان انجام گرفت، در حال حاضر نرم استانی را پایه به پایه و به تفکیک جنسیت داریم.

وی تایید کرد: این  نرم، وضعیت دانش آموزان را از لحاظ آمادگی جسمانی مشخص می کند. می توانیم وضعیت دانش آموزان را با سال های گذشته مقایسه کنیم.

بابویی تاکید کرد: با این روش می توانیم به میزان کیفیت اقدامات خود برسیم. بازخورد این است که برنامه های ما کارایی لازم را دارد یا خیر؟ اگر کارایی داشته باشد اجرای برنامه را ارتقا می دهیم، اگر برنامه ها کارایی لازم نداشته باشند، اصلاح خواهیم کرد.