توصیه های رییس مجلس برای حذف کنکور


به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران طی سخنانی با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام رسول جعفریان به عنوان رییس جدید این کتابخانه، گفت: آقای جعفریان از صاحب‌نظران و دانشمندان تاریخ کشور است و همه با آثار وی آشنا هستند. ایشان فردی پرکار و پرتلاش است که امیدوارم در این مسئولیت بتواند کارهای مفیدی را برای دانشگاه تهران انجام دهد.

وی همچنین بیان کرد: درخور دانشگاه تهران است که تحولی در سیستم کتابداری آن به وجود آید که متناسب با شرایط امروز بوده و بتواند بهترین خدمات را به مخاطبین ارائه دهد به ویژه دیجیتالی شدن کتابخانه که می‌تواند دسترسی دانشجویان و دانش‌پژوهان به کتاب‌ها را آسان‌تر کند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای جعفریان زمانی که در کتابخانه مجلس مسئولیت داشتند تعداد زیادی از کتاب‌های خطی را جهت دسترسی راحت‌تر بر روی سایت قرار دارند که در کل کار مفیدی بود. امیدوارم با تلاش‌های ایشان طی سال‌های آینده اساتید و دانشجویان بتوانند دسترسی بهتری به آثار داشته باشند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که ظرفیت‌های خوبی به لحاظ نیروی انسانی و اساتید دانشگاهی در کشور وجود دارد و طبعا دانشگاه تهران نیز از چنین ظرفیتی برخوردار است و یکی از دانشگاه‌های درجه یک کشور به شمار می‌رود اما همیشه این گله وجود دارد که سیستم دیوانی کشور به بخش‌های دانشگاهی از نظر پژوهشی اتصال ندارد و این مساله قصه امروز هم نیست. از سی و خرده‌ای سال این موضوع مطرح بوده و این سوال مطرح است که چگونه می‌توان بخش‌های دانشگاهی را با بخش‌های اجرایی کشور مرتبط کرد.

وی گفت: به نظر بنده مشکل اصلی پول نفت و نظام بودجه‌ریزی کشور است. ما در اداره کشور پولی را به دستگاه‌های اجرایی می‌دهیم، با دانشگاه‌ها نیز همین کار را می‌کنیم و طی یک سال با این پول امورات خود را می‌گذارند در واقع نه دستگاه‌های اجرایی احساس نیاز به دانشگاه‌ها دارند و نه دانشگاه‌ها چنین احساسی را دارا هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: طی این سال‌ها روش‌های مختلفی طراحی شد، دفتر ارتباط با دانشگاه و یا ارتباط با صنعت هم طراحی شد اما خیلی نتیجه‌بخش نبود و در این سال‌ها بودجه پژوهش را هم افزایش دادیم اما آیا مشکل کشور از نظر تولید حل شد؟ به ندرت؛ زیرا آن بخشی که باید به دانشگاه‌ها مراجعه کند احساس نیاز نمی‌کرد و این اتصال دانشگاه، صنعت و پژوهش انجام نمی‌شد.   

وی با بیان اینکه دو نسخه پژوهش وجود دارد، گفت: یک نوع آن حرکت در لبه علمی در دنیا است زیرا نظامی که می‌خواهد محور کار را توسعه علمی قرار دهد باید در لبه پیشرفت علمی کار کند و این کار منطق هم دارد زیرا حجم زیادی پژوهش به وجود می‌آید که می‌تواند مشکل امروز را حل کند.

لاریجانی همچنین بیان کرد: در این سال‌ها جلسات متعددی هم برگزار شد که چگونه می‌توان به پژوهش‌های دانشگاهی کمک کرد اما متاسفانه آن اتصال دانشگاه، صنعت و پژوهش برقرار نشد. می‌توانیم در دولت و بودجه ایده‌هایی را مطرح کنیم که به این موضوع سامان دهیم. باید به نوعی ارتباط بودجه دانشگاه‌ها و مشوق‌هایی که در بخش‌های تولیدی است به یکدیگر متصل کنیم. به عنوان مثال به بخش تولید بگوییم بودجه‌ای را که داده‌ایم که در دانشگاه‌ها پژوهش انجام شود مالیات آن را هم اخذ می‌کنیم به نوعی بتوانیم در بخش‌های خصوصی و دولتی انگیزه‌هایی را ایجاد کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دانشگاه‌ها باید بپذیرند که بخشی از بودجه خود را از طریق پژوهش تامین کنند زیرا دانشگاه‌های معتبر دنیا از طریق نفت اداره نمی‌شوند و باید انگیزه‌ای را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که این دو بخش به طور طبیعی نیازمند هم باشند.

وی با بیان اینکه گرفتاری‌های متفاوتی هم در این زمینه وجود دارد، گفت: الزامات باید حتما انجام شود اما نه دستوری و تا زمانی که دانشگاه‌ها تلاش نکنند بودجه خود را نمی‌توانند تامین کنند و از طرف دیگر مشوق‌ها هم سامان نمی‌یابد لذا باید فرمولی را برای این مساله پیدا کنیم.

لاریجانی افزود: بنده به مرکز پژوهش‌های مجلس هم اعلام می‌کنم که با دانشگاه‌ها همکاری داشته باشند تا به راه‌حل‌های منطقی دست یابند، ضمن اینکه آقای نهاوندیان که در این جلسه حضور دارند فکر می‌کنم موافق هستند که در دولت چنین ایده‌هایی پیاده‌سازی شده و اقداماتی عملیاتی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: گسترش دانشگاه‌ها زیاد است و به نظر بنده برخی روی حساب و کتاب هم گسترش پیدا نکرده‌اند، ضمن اینکه روش کنکور هم معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است لذا باید اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا که آسیبی که در سایر مقاطع ایجاد شده تا قسمت‌های بالاتر نیاید. زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت.

وی  با خنده خطاب به نهاوندیان گفت: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و بروند مرکز سنجش را منحل کنند این مساله حل شود، تا آنها هستند نمی‌توانند بگذارند این مشکل حل شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به نظر بنده دانشگاه‌ها می‌توانند افراد را از نظر علمی انتخاب کنند و این حرف سنجیده‌ای است و سپس تمرکز بیشتری بر کیفیت کار علمی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم با مرکز سنجش و وزارت علوم هم اگر کار شود می‌توان به فرمول عاقلانه‌ای که بر اساس شرایطی افراد را انتخاب کند دست یافت.

وی در پایان درباره اداره کردن هیات امنایی دانشگاه‌ها، بیان کرد: به نظر بنده اگر کارها متمرکز انجام شود و قوه ابتکار دانشگاه‌ها از بین نرود درست است لذا توصیه می‌کنم متناسب با اختیارات هیات امنا از ظرفیت‌ها استفاده و بر اساس شرایط هم تصمیم‌گیری شود.