جزئیات پر تیراژترین کتاب درسی دانش آموزان


نازیا ملک محمودی سرگروه تالیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست» پایه یازدهم رشته‌های مختلف، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: این کتاب برای اولین‌بار تالیف شده است؛ ضمن اینکه مسائل محیط زیست از دوره ابتدایی و در کتب علوم و مطالعات اجتماعی بیان شده است.

وی ادامه داد: این روند در متوسطه اول در کتب علوم و مطالعات اجتماعی پایه هفتم آمده است و اولین بار موضوع محیط‌بان محیط زیست در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم انتشار یافت که بنده یکی از مؤلفان آن بودم.

 

وی اضافه کرد: این کتاب 7 محور دارد و قصد داریم دانش‌آموزان با خواندن این کتاب دغدغه محیط زیستی داشته باشند و زاویه دیده شان نسبت به محیط زیست عوض شود.

سرگروه تالیف کتاب انسان و محیط زیست تصریح کرد: کتاب به صورت پودمانی است و شامل محورهای مختلف «آب»، «هوا»، «خاک»، «انرژی»، «پسماند»، «تنوع زیستی» و «گردشگری» است.

ملک محمودی در خصوص «الگوبرداری از منابع خارجی در تالیف»، گفت: تمام درس‌های ما با تکه‌هایی خبری از روزنامه شروع می‌شود و تجربه موفق سایر کشورها نیز در شاخه‌های مختلف در کتاب آورده شده است. 

وی افزود: «چه باید کرد؟» بخش مشترکی در پایان هر درس‌ است تا دانش‌آموزان بگویند چه کاری برای حفاظت از محیط زیست انجام بدهیم و آنها نظر می‌دهند.

سرگروه تالیف کتاب انسان و محیط زیست ابراز داشت: در بحث گردشگری می‌گوییم پیشینه گردشگری مربوط به ایران است؛ مانند کاروان‌سرا، یا سیزده بدر که نماد آشتی با طبیعت است و مردم روز 13 فروردین نه به خاطر نحسی بلکه به خاطر پایان تعطیلات و شروع کار، با طبیعت آشتی می‌کنند.

ملک محمودی خاطرنشان کرد: مسئولان محیط زیست می‌گویند الان روز «سیزده‌بدر» یعنی فاجعه محیط زیستی؛ چرا که هر سال در این روز حداقل 2 جنگل آتش می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه «آیا آماری در کتاب از تولید زباله‌ها و پسماندهای محیط زیستی گردآوری شده است؟»، گفت: به دانش‌آموزان گفته‌ایم استفاده از دوچرخه به جای موتور در مسافت کوتاه یا توجه به وسایل الکتریکی با برچسب انرژی خریداری کنند.

 

سرگروه تالیف کتاب انسان و محیط زیست با اشاره به ضررهای وارد شده مواد مختلف به طبیعت، افزود: برای نمونه به دانش‌آموز یاد می‌دهیم شیشه یک میلیون سال طول می‌کشد تا تجزیه شده و جذب طبیعت شود، ظروف پلاستیکی مانند شیشه نوشابه و آب بین 450 تا 700 سال طول می‌کشد تا تجزیه شده و به طبیعت برگردد.

ملک محمودی بیان داشت: یک قوطی نوشابه 80 تا 200 سال، قوطی کنسرو 50 سال. کفش چرمی 50 سال، کیسه پارچه‌ای بین 10 تا 20 سال، جوراب بین یک تا پنج سال و پوست میوه بین 2 تا 8 هفته و دستمال کاغذی 2 تا 4 هفته زمان می‌برد تا تجزیه شده و به طبیعت برگردد.

وی در خصوص اینکه «چه کسانی این کتاب را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند»، گفت: طبق بخشنامه، دبیران جغرافیا، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی با گرفتن گواهی صلاحیت حرفه‌ای که به صورت الکترونیکی آموزش می‌دهیم و از طریق رایانه که به سیستم دبیران آموزش ضمن خدمت متصل است به صورت مجازی آموزش می‌بینند.

سرگروه تالیف کتاب انسان و محیط زیست در خصوص اینکه «آیا خواندن فقط یک سال این کتاب توسط دانش‌آموزان مفید خواهد بود؟»، گفت: امیدواریم تاثیرات خوبی داشته باشد و به نظرم زمان خوبی برای ارائه کتاب انتخاب شده است و بهترین زمان پایه یازدهم است؛ ضمن اینکه ما تابع عناوین درسی هستیم که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب می‌شود.

ملک محمودی متذکر شد: از سال آینده قرار است از پایه اول ابتدایی کتب درسی مورد بازنگری قرار گیرد که امیدواریم بتوانیم مطالب مربوط به محیط زیست را از همان پایه وارد کتاب درسی کنیم تا به محیط زیست توجه بیشتری شود.

وی در خصوص اینکه «حفاظت از محیط زیست و آموزش به دانش‌آموزان به صورت عملی و در بیرون کلاس صورت می‌گیرد؟»، خاطرنشان کرد: در دوره ضمن خدمت یکی از نکاتی که از معلمان می‌خواهیم، بازدید علمی است؛ مثلا معلم در پارک نزدیک مدرسه مطالب محیط زیستی را آموزش بدهد.

سرگروه تالیف کتاب انسان و محیط زیست عنوان کرد: این کتاب دارای عکس‌های مختلفی از محیط زیست بوده و بسیار جذاب است.

وی با اشاره به موضوع محصولات تراریخته، گفت: این محصولات، محصولاتی هستند که دستکاری ژنتیکی می‌شوند، اما ما این بحث را این طور به دانش‌آموزان می‌گوییم که محاسن و معایب آن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم؛ البته شمشیر دو لبه است و گفته‌ایم خودتان با فکر آن را انتخاب کنید.

ملک محمودی یادآور شد: 13 هزار و 700 نفر در دوره آموزشی و ابلاغ کتاب «انسان و محیط زیست» ثبت‌نام کرده‌اند که شامل دبیران جغرافیا، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی بوده و دارای ابلاغ هستند؛ضمن اینکه این کتاب بالاترین شمارگان در بین کتاب‌های درسی را با یک میلیون و 250 هزار جلد دارا ست.