چگونه با بمباران اطلاعاتی در سال کنکور مقابله کنیم؟


 یکی از بزرگترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور نوع یادگیری در این سال به جهت حجم بالای مطالب درسی و بمباران اطلاعاتی است که باید ظرف مدت یک سال به بهترین شکل ممکن آموخته شود تا نتیجه مناسب در کنکور عاید داوطلبان شود.

تفاوت در نوع یادآوری، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها‌ی سال آزمون سراسری با سال‌های دوره‌ دبیرستان است و حذف شب امتحان، طولانی شدن فاصله‌ مطالعه‌ تا یادآوری، تشریحی نبودن امتحان و زمان آزمون (بیش از چهار ساعت) سبب می‌شود تا نوع یادآوری در سال کنکور، متفاوت از سال‌های پایه باشد.

چگونه با شرایط کنکور سازگار شویم؟

علی رغم انتقادات وارده بسیاری که بر روش کنکور وجود دارد اما برای موفق شدن در این ماراتن علمی باید روش های را سازگار با شرایط پیش گرفت تا از در نهایت توان عبور از این سد را پیدا کرد.

محمد رضا پور دستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه تفاوت در نوع یادآوری، سبب می‌شود که نیازمند ابزارهایی در آزمون سراسری برای موفقیت هستیم، گفت: یکی از روش‌های بسیار مؤثر در این مورد، شرکت در آزمون های آزمایشی یعنی تکرار شرایط یادآوری است و تکرار این فرآیند سبب می‌شود تا ذهن ما با این تفاوت تطبیق یافته و این تفاوت (نوع یادآوری) تاثیری در نتیجه‌گیری ما نداشته باشد.

وی ادامه داد: شرکت در آزمون‌های آزمایشی به‌طور معمول، یکی از اساس‌ترین برنامه‌های مؤسسات آموزشی و داوطلبان کنکور است و تعداد آزمون‌های آزمایشی و تبلیغات گسترده در این مورد سبب می‌شود تا داوطلبان دچار سردر‌گمی شوند.

آزمون های آزمایشی را هدفمند انتخاب کنید!

این‌ مساله که ‌چرا در کنکور آزمایشی شرکت می‌کنیم و چه هدف‌هایی از این کار داریم؛ بسیار مهم بوده و می‌تواند در نوع انتخاب داوطلبان تاثیرگذار باشد.

پوردستمالچی تصریح کرد: تبدیل برنامه‌ بلندمدت به کوتاه‌مدت، شرکت در فضای مشابه آزمون سراسری و رفع اشکال‌های علمی (رشد سطح اطلاعات) از مهم‌ترین اهداف آزمون های آزمایشی محسوب می‌شود.

وی افزود:حجم مبحث‌های آزمون سراسری و فاصله‌ی زمانی بلند‌مدت آن، این نیاز را ایجاد می‌کند تا برنامه‌ بلندمدت (یک‌ساله‌) آزمون سراسری را به برنامه‌ی ‌کوتاه‌مدت تبدیل کنیم؛ به این‌ترتیب داوطلب می‌داند که هر‌چند مدت یک‌بار (بسته به آزمون آزمایشی، هر دو هفته، سه هفته یا هرماه) چه مطالبی را مطالعه کند که این‌کار ضمن ایجاد نظم در برنامه‌ریزی و مطالعه، سبب کاهش نگرانی از تمام شدن مطالعه تمامی درس‌ها می‌شود.

این مشاورتحصیلی بیان کرد: جدیت شرکت در آزمون، اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر شرکت در آزمون را جدی نگیرید، در روز آزمون سراسری، دچار اضطراب بسیار زیادی خواهید شد در واقع تجربه‌ فضای مشابه آزمون که باعث رفع نگرانی و تطبیق شرایط یادآوری می‌شود، نیازمند جدیت برای شرکت در آزمون است.

ناامیدی را در آزمون های آزمایشی کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت در آزمون آزمایشی، رشد سطح علمی داوطلب است و باید به جای این‌که احساس ناامیدی بر فرد غلبه کند، اشکال‌های آزمون خود را استخراج کرده و آن‌ را برطرف کند.

پوردستمالچی اظهار کرد: از بین سؤال‌های یک آزمون آزمایشی، سؤال‌هایی مهم هستند که یا نتوانسته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید و یا پاسخ اشتباه داده‌اید. سؤال‌هایی را که با راه‌حل درست، به پاسخ صحیح رسیده‌اید، اهمیت چندانی ندارند (البته نه این‌که مهم نیستند بلکه اهمیت آن‌ها کم‌تر است؛ چراکه اگر در آن آزمون هم شرکت نمی‌کردید، می‌توانسته به آن سؤال‌ها پاسخ دهید).رفع اشکال‌های علمی (رشد سطح اطلاعات)، نیازمند روش دقیق «تحلیل آزمون» است.

نقاط ضعف در آزمون ها را گام به گام رفع کنید

این مشاور تحصیلی به اهداف آزمون های آزمایشی اشاره داشته و عنوان کرد: هدف از انجام تحلیل آزمون، پیدا کردن نقاط ضعف، اشکال‌های آزمون و برطرف کردن آن‌ است و این‌کار را باید درست بعد از انجام آزمون (بعد‌از ظهر همان روز) انجام دهید، تاثیر اجرای آن در بعد‌از‌ظهر آزمون، بسیار بیشتر از روزهای بعد است.

 وی بااشاره مراحل اجرای این تحلیل گفت: بررسی تک‌تک سؤال‌ها و پاسخ تشریحی آن، پیدا کردن مبحث سؤال، علت یابی که می‌تواند دلایلی نظیر نبود معلومات، بی دقتی، کمبود وقت، مواردی از این قبیل باشد، تصمیم گیری برای رفع مشکلات و زمان اجرا ا جمله این مراحل است.

حال با وجود انواع آزمون های موجود باید روشی اصولی و متناسب با شرایط داوطلب انتخاب شود تا تمرینی برای یادآوری مطالب در حین جلسه کنکور انجام شود.