حذف کنکور؛ راه نجات آموزش عالی


به گزارش ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در نشست خبری که امروز (دوشنبه) به مناسبت سی و سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تغییر برگزاری شیوه کنکور، اظهار کرد: در حال حاضر کنکور به یک معضل تبدیل شده است و به قول معروف مصداق آن مثلی است که کسی نام فرزندش را رستم انتخاب کرد و بعد به همین خاطر جرات نمی‌کرد او را صدا بزند. کنکور برای این طراحی شد که دانش آموزان بتوانند از آموزش و پرورش به حوزه تخصصی آموزش عالی وارد شوند، اما روشی که برای این ورود انتخاب کرده‌ایم، مخرب استعدادهای افراد است و منجر به سرکوب شدن استعدادها و توانمندی‌های دانش آموزان می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان از دوره دبستان با فکر اینکه در آینده رقابت سختی به نام کنکور برای ورود به دانشگاه در پیش روی آنهاست تحصیل می‌کنند، عملا فرصتی برای یادگیری پیدا نمی‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین گرفتاری‌های شورا که مانع اجرای سند تحول می‌شود، وجود کنکور است و باید شجاع مردی پیدا شود که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور کم کند، اما تا جایگزینی برای کنکور نداشته باشیم نباید آن را حذف کنیم، البته در آموزش و پرورش طرح‌هایی جهت جایگزین شدن کنکور در حال بررسی است که بنای آن ارزیابی دانش آموزان در طول دوران تحصیل جهت ورود به دانشگاه است. تا بعد از آن دانشگاه‌ها توانمندی‌های دانش آموزان در رشته‌های مختلف را لحاظ کرده و طبق آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

مخبر در ادامه تاکید کرد: هم اکنون که تب رشته‌های پزشکی بسیار داغ است و نزدیک به 30 درصد داوطلبان کنکور را دانش‌آموزان رشته‌ تجربی تشکیل داده‌اند، به همین میزان دانش آموز در رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای وجود دارد که نشان دهنده این است که هنوز اقبال به رشته‌های مهارتی وجود دارد و باید برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در این رشته‌ها تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

وی در خصوص وضعیت رشته‌های مشترکی همچون روانشناسی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزرا پیشنهاد کردند که کمیته‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل شود، اما هنوز در صحن شورای عالی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای جهت رسیدگی به وضعیت رشته‌های مشترک بین این دو وزارت مطرح نشده است.

وجود چند صدایی در تصمیم‌گیری حوزه علوم انسانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه زنان و بازنگری علوم انسانی نظرات متفاوت طیف‌های گوناگون همچون انجمن جامعه شناسی ایران لحاظ می‌شود یا خیر، گفت: اگر منظور از چند صدایی شورای فرهنگی اجتماعی زنان است، در این شورا نه چند صدایی بلکه هزار صدایی وجود دارد و همه نمایندگان دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در آن حضور دارند.

مخبر ادامه داد: مرجعی وجود دارد که امکان چند صدایی را فراهم کرده است، یعنی وقتی افراد مختلف با گرایش‌های مختلف در این جلسات حضور دارند، این افراد نمایندگان، طیف‌های مختلف سیاسی و فکری می‌شوند و در کارگروه‌های تخصصی به روی کسانی که پیشنهادهایی دارند هیچگاه بسته نیست و ستاد ملی زنان و خانواده باید در بحث‌های اجرایی تشکیل شود و امور مربوط به حوزه‌های بخشی و اجرایی باید در آن ستاد مطرح شود و اگر این ستاد تشخیص داد که مساله‌ای باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود، ما آن را پیگیری می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مورد علوم انسانی بیش از 300 یا 400 عضو هیات علمی دانشگاه‌ها در حال تعامل و همکاری با شورای تحول علوم انسانی هستند و همه این پیشنهادها در بخش‌های مختلف از جمله علوم سیاسی،‌ جامعه شناسی، روانشناسی،‌ مدیریت و غیره بحث و در مورد آن نظرخواهی می‌شود، اما اگر باز هم افرادی هستند که در این زمینه پیشنهادهایی دارند، مطرح کنند و هیچ منعی برای ارائه پیشنهاد مشوقانه و سازنده وجود ندارد و کسانی که پیشنهاد و نقد دارند و می‌توانند نکات قابل توجه در حوزه علوم انسانی را مطرح کنند، راه برایشان باز است.

اجرایی شدن 60 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سئوالی مبنی بر میزان مصوبات اجرا شده توسط این شورا، گفت: مشکلات مربوط به ضمانت اجرایی فقط به شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط نمی‌شود و هنوز بسیاری از قوانین در کشور اجرایی نشده است.

مخبر به عنوان نمونه قانون پنجم توسعه کشور را مثال زد و گفت: فقط 28 درصد از این قانون اجرایی شده در حالی که مجلس شورای اسلامی برای اجرای قوانین ضمانت‌های و اختیارات زیادی همچون استیضاح، اصل 90، دیوان محاسبات عمومی، بودجه سنواتی و بودجه 5 ساله را دارد، اما با این حال هنوز بسیاری از قوانین تصویب شده اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای سند 2030 در بخش های آموزشی کشور تصریح کرد: هیچ گزارشی از اجرای سند 2030 در بخش آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نشده است و اجرای این سند در بخش آموزش از سوی شورا لغو شده و اگر شاهد هر گزارشی در زمینه اجرای این سند باشیم، به طور حتم برخورد جدی خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب نهادی وابسته بودند و امروز به نهادی مستقل و کارآفرین تبدیل شده‌اند، گفت: امروز 2 درصد از تولید علم در جهان متعلق به ایران است و این امر به برنامه‌ریزی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته باز می گردد و حرکت در زمینه نقشه جامع علمی کشور رو به جلو است، اما این حرکت کند است.

مخبر با اشاره به نقش مهم استاد فرشچیان در عرصه هنر کشور و اقدامات ایشان جهت صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه گفت: امیدواریم در دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان باشیم.

وی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی گفت: در مورد سرقت علمی در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای وجود دارد و عمده اساتید نیز نسبت به این موضوع هوشیار شده‌اند. همچنین هیات ممیزه‌ای وجود دارد که به محض مواجه شدن با چنین تخلفاتی برای متخلفین تنبیهاتی در نظر می‌گیرد. همچنین جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی از نرم‌افزارهای مربوط به این مساله استفاده می‌شود.