ایران در مطالعات «تیمز و پرلز» همیشه پایین تر از حدنصاب بین المللی بوده است


به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود کبیری مدیر داده‌پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز در برنامه پرسشگر، اظهار داشت: گاهی برای اظهار نظر درباره نظام آموزشی یک کشور، تک تک دانش‌آموزان را نسبت به استانداردهای آموزش و پرورش بررسی می‌کنیم و گاهی نگاه کلان‌تر است و ساختار آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مطالعات تیمز و پرلز نزدیک به 3 دهه است که در جهان انجام می‌شود و بر اساس آن، بررسی می‌شود که نظام‌های آموزشی تا چه اندازه به هدفگذاری‌های اولیه خود رسیده‌اند، افزود: ایران 20 سال است که در این مطالعات شرکت می‌کند؛ مطالعات تیمز و پرلز سرواژه‌های عباراتی هستند و مطالعات تیمز 2 درس علوم و ریاضی و مطالعات پرلز، سواد خواندن دانش‌آموزان را در دو مقطع چهارم و هشتم مورد سنجش قرار می‌دهد. 

کبیری اضافه کرد: 70 کشور جهان در این بررسی تطبیقی حضور دارند و مطالعات تیمز از سال 1995 و پرلز از سال 2001 آغاز شده و با چرخش‌های منظم تکرار می‌شود. 

مدیر داده‌پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز با بیان اینکه در این مطالعات نظام آموزشی نسبت به گذشته خود و در مقیاسی دیگر با سایر کشورهای جهان مقایسه می‌کند، گفت: متاسفانه نتایج بررسی تیمز و پرلز در ایران خیلی خوب نیست و ما در سیر زمانی مطالعات 1998 تا 2015 نسبت به حدنصاب بین‌المللی همیشه پایین‌تر بوده‌ایم و آن چیزی که از نظام آموزشی معمولی انتظار می‌رود، در آموزش و پرورش ما محقق نشده است. 

وی بیان داشت: در ریاضی پایه چهارم نمره دانش‌آموزان ما 431 و در علوم این پایه نمره 421 است، در حالی که برای حد نصاب جهانی نمره 500 تعیین شده است. 

کبیری با بیان اینکه استانداردها توسط «نظام نقطه معیار عملکرد بین‌المللی» تعیین می‌شود، ادامه داد: چهار سطح کف، متوسط، بالا و پیشرفته توسط این نقطه‌معیار مشخص شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 3 دانش‌آموز کلاس چهارم تنها 2 دانش‌آموز ایرانی در استاندارد کف هستند. 

مدیر داده‌پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها یک درصد از دانش‌آموزان ایرانی به نقطه معیار پیشرفته می‌رسند، اما به عنوان مثال در کشوری مثل کره جنوبی 100 درصد دانش‌آموزان به نقطه معیار کف و 41 درصد به نقطه‌معیار پیشرفته می‌رسند و این استاندارد در روسیه 98 درصد در نقطه‌معیار کف و 20 درصد نقطه‌معیار پیشرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: در سیر نمودار زمانی، نظام آموزش و پرورش ما در سال‌های 76 تا 90 هرچند پایین‌تر از استاندارد بود اما روند رو به رشدی داشتیم و ما پس از کشورهای قزاقستان، ترکیه، گرجستان و فلسطین کشور پنجم منطقه بودیم، اما در سال 2015، کشور نهم شدیم.

کبیری با بیان اینکه در منطقه غرب آسیا 17 کشور در این بررسی شرکت می‌کنند، عنوان کرد: پس از آن سال 90 در اکثر درس‌ها کاهش محسوسی داشتیم و کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر و آذربایجان بالاتر از ما قرار گرفتند و با توجه به این روند، به نظر می‌رسد نمی‌توانیم اهداف چشم‌انداز 1400 را محقق کنیم. 

مدیر داده‌پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز گفت: در سال 90 چند اتفاق افتاد که در این پسرفت مؤثر بود از جمله تغییر برنامه‌ها و تغییر ناگهانی ساختارها که باعث شد برخی معلمان به یکباره به مقطع ابتدایی بروند.

وی افزود: تا پیش از سال 2011، یک درصد معلمان دوره ابتدایی مدرک دکترا و فوق لیسانس داشتند اما در سال 2015 این رقم به 7 درصد رسید، در حالی که 14 درصد معلمان در سال 2015 مدارک غیرمرتبط با تدریس در دوره ابتدایی داشتند و این میزان در سال 2015 به 30 درصد رسیده است.

کبیری اظهار داشت: ملاک قرار دادن استاندارد تیمز و پرلز، موافقان و مخالفانی دارد اما در حال حاضر سامانه‌ای که الگوی کل کشور را از لحاظ عملکرد بررسی کند، وجود ندارد و بررسی نتایج امتحانات نهایی و کنکور ملاک خوبی به نظر نمی‌رسد. 

مدیر داده‌پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز با بیان اینکه مقایسه با سایر کشورها می‌تواند نیرومحرکه‌ای برای تلاش بیشتر باشد، گفت: برای مثال کشور روسیه در سال 2001 از لحاظ خواندن متوسط بود اما اکنون دوم جهان است. 

وی اضافه کرد: نحوه به دست آوردن نتایج تیمز و پرلز به این صورت است که در مقطع زمانی سه هفته‌ای حدود 20 هزار دانش‌آموز تست‌هایی را می‌دهند و مطالعاتی از این جنس در بسیاری از کشورها با توجه به بررسی مستمر، مرجع هستند.