اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس پایتخت و سرگردانی خانواده ها


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چگالی آلاینده‌های هوا در تهران امروز بالاست و بر این اساس هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم است.

با توجه به آلودگی هوا، اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران عصر روز گذشته اعلام کرد که زنگ ورزش مدارس پایتخت روز یک‌شنبه در فضای بسته برگزار می‌شود و خبری از تعطیلی مدارس نبود.

* درهای بسته دبستان‌ها به روی خانواده‌ها

اما شب گذشته و در شرایطی که عقربه‌های ساعت از 22 شب گذشته بود، تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌های پایتخت توسط کمیته اضطرار اعلام شد؛ خبری که برای خانواده‌های دارای فرزند مهدکودکی و دبستانی بسیار دیرهنگام بود.

این اعلام دیرهنگام موجب شد که صبح امروز و زمانی که طبق روال همیشگی خانواده‌ها به همراه فرزندشان عازم مهدهای کودک و مدارس ابتدایی شدند، با درهای بسته مواجه شوند.

مادران شاغل هم که همیشه فرزندشان را به مهدکودک می‌سپردند نیز مانده‌ بودند که اکنون فرزندشان را به چه کسی بسپارند.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اول دبستانی به خبرنگار فارس گفت: بنده شاغل هستم؛ صبح زود در ابتدا فرزندم را به مدرسه می‌برم و هماهنگ کرده‌ام که از بعد از ساعت مدرسه با سرویس به مهدکودک برود.

وی ادامه داد: چون کارمند هستم، نهایتا شب‌ها ساعت ۲۲ می‌خوابیم و صبح هم فرصتی برای دیدن تلویزیون یا چک کردن فضای مجازی نیست تا از تعطیلی مطلع شویم.

این مادر افزود: امروز صبح با درهای بسته مدرسه مواجه شدم البته چندین مادر هم شرایط مرا داشتند. نه می‌توانستم با فرزندم به سرکار بروم و نه می‌توانستم مرخصی بگیرم.

* گلایه دبیرستانی‌ها: ما هم شش داریم

البته دانش‌آموزان دبیرستانی از تصمیم کمیته اضطرار بسیار گلایه‌مند هستند و عنوان می‌کنند که این آلودگی صدمات زیادی به آنها وارد می‌کند اما مورد توجه قرار نگرفتند.

یک دانش‌آموز دبیرستانی اظهار داشت: در شرایطی که هوای تهران آلوده است، مجبوریم به مدرسه برویم و مسلما این آلودگی به ما لطمه وارد می‌کند.

وی افزود: باید به مسئولان بگوییم که ما هم شش داریم و در این هوای آلوده تنفس می‌کنیم.

* توپ تقصیرها در خانه هواشناسی افتاده است

مسئولان محیط زیست اعلام می‌کنند که دلیل دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس به عدم ارائه اطلاعات توسط هواشناسی باز می‌گردد و به قول معروف توپ تقصیرها در خانه هواشناسی افتاده است.

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه عدد شاخص قانونی برای تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا 150 است، گفت: با اعلام هواشناسی به رسیدن اعداد روی مرز 150 به‌سرعت کمیته اضطرار تشکیل شد.

وی با تاکید بر اینکه برای تشکیل جلسات کمیته اضطرار پیش‌بینی هواشناسی تعیین کننده است، اظهار داشت: شاخص کیفیت هوا تا ظهر دیروز عدد 112 بود و به همین دلیل زمان تشکیل جلسه کمیته به 9 شب کشیده شد.

رستگاری تصریح کرد: بر اساس اطلاعیه هواشناسی که افزایش تدریجی آلاینده‌های هوا را تا پایان هفته پیش‌بینی کرده بود، تصمیم داشتیم تا رسیدن به اوج آلودگی در سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه تشکیل ندهیم تا در روزهای پایانی هفته تصمیمات دیگری مثل تعطیلی سراسری بگیریم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: هرچند علاقه به تعطیلی‌های پی‌درپی در تهران نداریم، اما با رسیدن شاخص‌ها به عدد اضطرار (بالای 150) باید این تصمیمات گرفته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود پیش‌بینی رسیدن هوا به حالت اضطرار در روز گذشته، جلسه کمیته اضطرار زودتر تشکیل نشد تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند، گفت: در اخبار 18.30 اعلام کردم که امکان دارد با پایداری هوا تعطیلی داشته باشیم.

رستگاری تصریح کرد: بدون اعلام نظر هواشناسی، امکان تشکیل جلسه اضطرار وجود ندارد.