روش جدید برای مقابله با لورفتن سوالات


به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشستی که در استودیوی الفبای وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره حذف کنکور و سازوکار آن اظهار داشت: ما با حذف کنکور موافق هستیم، چرا که سوابق تحصیلی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه نسبت به یک آزمون سنتی سه چهار ساعته مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر است. بر اساس آخرین قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید این قانون از حذف کنکور به پذیرش دانشجو تغییر نام داده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بنا بر مصوبات شورای پذیرش وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است و بر خلاف آن چیزی اشت که گفته می‌شود آموزش و پرورش همکاری لازم را ندارد، گفت: در متن قانون آمده است که سال اول برگزاری قانون پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی 25 درصد باشد و به تدریج در سال‌های بعد افزایش یابد و باید به جایی برسد که 85 درصد ظرفیت‌ها از طریق سوابق تحصیلی انتخاب شوند. در سال‌های گذشته 25 درصد سوابق تحصیلی به امتحانات نهایی اختصاص یافته و در حال حاضر 30 درصد سوابق تاثیرگذار است.

معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: در کنکور سال 95 بنا بر مصوبه مجلس تاثیر قطعی سوابق به تاثیر مثبت سوابق تغییر یافت و در کنکور سال 96 هم به همین صورت بود و در کنکور سال 97 نیز شورای پذیرش به این دلیل که وقتی برای جبران دروس وجود ندارد تاثیر مثبت سوابق را در نظر خواهد گرفت البته آموزش و پرورش با این موضوع موافق نبود و تاکید داشت که باید تاثیرقطعی سوابق لحاظ شود چرا که در این صورت رتبه برخی‌ها را افزایش و یا کاهش می‌دهد.

زرافشان با اشاره به موضوع امنیت و استاندارد بودن سوالات امتحانات نهایی اظهار داشت: در ارتباط با استاندارد بودن سوالات، دشواری سنجی هر ساله انجام می‌شود و استان‌ها در زمینه سطح پاسخگویی دانش آموزان گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند و در نهایت ارزیابی‌ها در این خصوص انجام می‌‌شود.

معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش از روش جدید آموزش و پرورش برای تصحیح مکانیزه سوالات امتحانات خبر داد و گفت: بنا داریم با کدگذاری سوال‌ها از روش‌های ماشینی که ضریب بالای 90 درصد را در تصحیح سوالات دارا هستند بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد بودیم سوالات امتحانات نهایی یک ربع تا 20 دقیقه لو رفتند، به طوری که برخی با گرفتن عکس، آن را در فضای مجازی منتشر کردند اظهار داشت: در همین زمینه تدابیری اتخاذ شده تا زمان‌بندی بازگشایی سوالات در هر حوزه امتحانی دقیقا مشخص باشد تا فرصتی برای انتقال سوالات به بیرون وجود نداشته با شد.

زرافشان با بیان این مطلب که اگر قرار باشد کنکور حذف باشد اولین گام تغییر قانون از طریق مجلس شورای اسلامی است گفت: اطلاع دارم که در این همین رابطه کارگروهی در مجلس تشکیل شده و قرار است در یک ارزیابی در قانون فعلی و امکان سنجی امکانپذیر بودن یا نبودن حذف کنکور را بررسی کنند چرا که برخی به خصوص سازمان سنجش آموزش کشور معتقد است که کنکور قابل حذف نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مطالبات ما این است که بخشی از تعرفه برگزاری کنکور باید به آموزش و پرورش تعلق گیرد چرا که این ما هستیم که سابقه تحصیلی را ایجاد می‌کنیم. کنکور یک پدیده اجتماعی و یک مساله قدیمی در ایران است و نباید انتظار داشت که بتوان به سادگی آن را حذف کرد.

وی درباره مافیای کنکور و فعالیت موسساتی که با موضوع کنکور اقدام به سودجویی از افراد می‌کنند، گفت: سبک برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها خودش این تجارت را ایجاد کرده است قبولی در دانشگاه یک تکنیک و فن است و این مدل را یاد گرفتن هزینه دارد. موسسات کنکور موجب انحراف در تعلیم و تربیت شده‌اند و مادامی که روش کنکور را تغییر ندهیم این بازار وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: چند سال گذشته یکی از همین موسسات برای اینکه آموزش و پرورش با آن موسسه قرارداد ببندد پیشنهاد داده بود که 25 دستگاه بنز به مدیران مدارس بدهد. گردش مالی در این موسسات کنکور بسیار زیاد است و حتی برخی از موسسات معروف تبلیغشان فقط هفت میلیارد تومان هزینه دارد ما باید با حل کردن موضوع کنکور مافیای اقتصادی که به آموزش و پرورش آسیب زده را کنترل و یا جلوی فعالیت آنها را بگیریم. در غیر این صورت همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد. این موضوع نیازمند تدابیر همه جانبه و مشترک دستگاه‌های مرتبط است.