مطالعه هیجانی و احساسی جواب نمی دهد


سبحان پرنده افشار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، نیمه دوم سال زمان مناسبی برای مرور درس‌ها است اما آنچه بیش از همه مورد تاکید است نحوه مرور این دروس است که جزو زوایای پنهان آمادگی برای کنکور به حساب می‌آید، به طوریکه متقاضی به‌رغم تلاش‌های فراوان نمی‌تواند در این کارزار رقابتی موفق شود.

این کارشناس آموزشی و مشاور کنکور تصریح کرد: صرف مطالعه عامل قبولی در کنکور نیست چراکه دروس مختلف باید با شیوه‌های متفاوت مرور شود، به طور نمونه در مرور درس‌هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است. به همین دلیل همواره به دانش آموزان تاکید می‌شود که برای مرور این دروس باید مفاهیم اساسی و حتی نکته‌های کوچک را در قالب حل و تمرین تست‌های جامع درک کنند.

وی ادامه داد: حل مفهومی تست‌های کمتر و یادگیری عمیق تر مفاهیم درسی، به مراتب بهتر از حل سطحی و روخوانی تست‌های فراوان است، پس دانش آموزان باید توجه داشته باشند که روخوانی‌های طولانی و شبانه روزی نمی‌تواند عامل قبولی آنها شود.

این کارشناس تحصیلی ابراز کرد: اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوهای دروسی نظیر معارف، ادبیات و زیست شناسی بیشتر از  تست زدن است، و در مرور درس‌هایی مانند عربی و زبان انگلیسی باید همزمان متن کتاب را مطالعه و به همان میزان نیز تست زد.

وی با بیان اینکه مهارت تست زنی تنها عامل قبولی در کنکور نیست، افزود: متاسفانه برخی از آموزشگاهها با تبلیغات گسترده چنین نگرشی را القاء می‌کنند که مهارت تست زنی هر داوطلبی را وارد دانشگاه می‌کند درحالیکه چنین نیست و درک عمیق دروس به مراتب مهمتر از تست است.

وی اولویت بندی در مرور کتاب‌ها را یکی دیگر از تکنیک‌های آماده سازی کنکور دانست و افزود: برنامه ریزی مناسب و شناخت نقاط ضعف از جمله موارد با اهمیت در اولویت بندی مرور درس‌هاست، شاید در گام نخست برای خیلی‌ها این باشد که ابتدا به سراغ کتاب‌هایی بروند که از آخرین مطالعه آن زمان زیادی می‌گذرد.

افشار خاطرنشان کرد: مطالعه زیاد هیجانی و احساسی به هیچ وجه عامل موفقیت در کنکور نیست، بلکه دانش آموزان باید توجه داشته باشند که با برنامه ریزی مناسب، کاهش استرس و نگرانی و همچنین چارچوب بندی مطالعه می‌توانند در آزمون‌های سراسری پرفروغ تر از سایرین عمل کنند.